Controalele Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) din 17 ianuarie la o firmă de catering care furniza hrană pentru aproximativ 200 de copii de grădiniță din Zalău au ecou… în ziarul nostru.

Din grija firească pentru sănătatea copiilor care, așa cum arătau oficialii ANPC, primeau hrană preparată din produse expirate, transportată la cele patru grădinițe din Zalău cu o mașină toată ruginită și care nu îndeplinea normele legale pentru utilizarea în acest scop, am cerut săptămâna trecută puncte de vedere de la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sălaj pentru a afla efectele controalelor asupra copiilor și, evident, de la instituția care ar trebui, prin rostul existenței ei, să prevină astfel de situații atât prin autorizare, cât și prin controalele periodice – Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Sălaj.

Demersul nostru jurnalistic a fost realizat cu scopul de a afla grija instituțiilor statului pentru copiii din creșe și grădinițe sau pentru vârstnicii lăsați în grija centrelor de îngrijire, deoarece nu ne dorim să devină victime ale actelor de inconștiență precum cel de a-i hrăni în modul în care Protecția Consumatorului ne-a arătat tuturor că, din păcate, se întâmplă.

Ca om, ca mamă, ca fiică, nu mi-aș dori, din nepăsare, din… miserupismul unora dintre cei care ar trebui să păzească sănătatea publică, să-mi las părintele sau copilul sănătos, să plătesc să-i fie bine, iar el să fie hrănit cu alimente de aruncat la gunoi. Și ca mine sunt convinsă că sunt destui cititori.

Personal, mi-am dat seama că unii habar n-au ce e în ograda lor, iar alții au făcut controale după ce le-am trimis noi fotografii și comunicatul ANPC. Pentru că… au fost luați prin surprindere. Ba au fost și deranjați că ”vin alții, din alte județe, și fac controale fără să știm” – am citat sub rezerva dreptului de a nu spune cui ”i-a scăpat”.

Șeful ISJ întreabă de ce n-au grădinițele cu Program Prelungit bucătărie proprie…

Contactat telefonic, inspectorul școlar general Vasile Bulgărean ne-a declarat că a fost informat joi dimineața despre situația apărută în urma controlului ANPC la societatea Conta Cata, firma de catering care distribuia hrană pentru grădinițele cu program prelungit Dumbrava Minunată, Nr.5, Nr. 7 și David, aceasta din urmă fiind grădiniță privată. În total, aproximativ 200 de copii care, nu se știe cât timp, au primit mâncare preparată din alimente expirate, depozitate necorespunzător, unele dintre ele recongelate și refolosite.

Șeful învățământului a spus că întrebarea este ”de ce grădinițele cu program prelungit nu au bucătărie proprie”, directoarele fiind nevoite ”să aleagă calea cea mai ușoară”, adică hrana furnizată prin catering…

”Vorbim de grădinițe cu program prelungit… Întrebarea este de ce nu au bucătărie, mai ales <Dumbrava minunată>, care este cea mai nouă grădiniță din Zalău? Doamnele director nu au cum să verifice modul în care se prepară hrană, au făcut o achiziție și, dacă firma prezintă actele în regulă, devine furnizor. Însă nu este în regulă să funcționeze la program prelungit dacă nu au spații pentru bucătărie proprie… Ceea ce putem face, ca Inspectorat Școlar, să intervenim la planul de școlarizare. Să aprobăm mai puține grupe pentru a avea spațiu necesar bucătăriei”, a precizat Vasile Bulgărean.

Am căutat și noi, atât în legislație, cât și în istoric, și am aflat că legea nu obligă o unitate de învățământ preșcolar să aibă bucătărie dacă funcționează la program prelungit (adică dacă oferă masă și spații adecvate pentru somnul de prânz al copiilor).

Și am mai aflat că una dintre grădinițe – “Dumbrava Minunată” – a reziliat, joi, contractul cu firma de catering, după controlul de marțea trecută al ANPC și după ce informația privind rezultatele controalelor a fost aflată de directorii unităților de învățământ din ziar.

O unitate cu o grupă de învățământ antepreșcolar (creșă) care funcționează în cadrul Grădiniței David a convocat consiliul părinților pentru a se lua cea mai bună decizie după ce, anterior, ceruseră firmei lămuriri cu privire la neregulile depistate de ANPC.

Revenind la ceea ce ne-a declarat inspectorul școlar general cu privire la grădinița “Dumbrava Minunată”, că este cea mai nouă grădiniță și nu are bucătărie, am găsit în arhiva noastră că aceasta a fost dată în folosință în anul 2009, fiind gândită să funcționeze cu patru grupe de preșcolari, la program prelungit.

Această grădiniță, construită în zona blocurilor ANL din Dumbrava, a avut menirea să înlocuiască fosta grădiniță care funcționa la parterul unui bloc din Dumbrava. Cu aproape 22 de miliarde de lei vechi, noua grădiniță a fost avizată, de la bun început, să funcționeze parțial la program prelungit, parțial la program normal. Pentru că s-au construit opt săli de grupă, patru dormitoare, sala multifuncțională, grupuri sanitare și un oficiu, în care ”va fi pregatită mâncarea ce va fi asigurată grădiniței în regim de catering”, după cum declarau, la inaugurarea grădiniței, oficialii de la acel moment.

Mai multe detalii puteți găsi AICI

Am considerat necesar să împrospătăm memoria colectivă…

După o plimbare de la Ana la Caiafa, DSVSA ne-a spus că totul este în regulă…

După cum prevede legea, cei care verifică periodic, autorizează bucătării și mașini de transport hrană, sunt medicii de la Direcția Sanitară Veterinară și Pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA).

Prin urmare, firesc a fost să întrebăm la DSVSA Sălaj, instituție foarte recent ”lăudată de mama focului” în presa locală pentru managementul performant și laboratorul ultra-modern (dar închis), când a efectuat ultimele controale la centrele de vârstnici și, evident, la firma de catering Conta Cata SRL Zalău, cu care ne-a făcut cunoștință ANPC.

Prima persoană pe care am contactat-o joi, 19 ianuarie, a fost directorul executiv, dr. Mircea Martin. După patru apeluri (din cauza semnalului deficitar la rețeaua de telefonie mobilă), directorul DSVSA Sălaj ne-a spus că nu știe de controalele ANPC, nici nu ne poate da alte informații pentru că este în concediu medical de o săptămână, astfel că ne-a dat numărul de telefon fix al instituției să luăm legătura cu purtătorul de cuvânt, Cosmin Todoruț.

Așa am și făcut. După ce ne-a întâmpinat robotul, am ajuns și la răspunsul secretarei care urma să ne facă legătura. Pentru că nu era în instituție și nu ne putea furniza informațiile solicitate, fiind pe teren la controale, domnul Todoruț ne-a îndrumat spre locțiitorul directorului Mircea Martin, medicul Răzvan Chiorean, oferindu-ne și numărul de telefon al acestuia, cu mențiunea că domnia sa este fix șeful de la Siguranța Alimentară.

De data asta a fost cu succes, deși i-am oferit noi informațiile și fotografiile pe care le primisem de la ANPC, inclusiv link-ul postării vicepreședintelui Sebastian Hotca.

Doctorul Chiorean a revenit cu un telefon după ce a analizat materialele transmise de noi și ne-a solicitat un răgaz pentru a ne oferi un răspuns detaliat cu privire la controale și autorizări, cu precizarea că, în acel moment, ”a și trimis echipele de control în teren”.

Vorba lui Zoltan… ”am dat de lucru”…

Vineri, 20 ianuarie, am primit mult așteptatul răspuns de la purtătorul de cuvânt: în urma controalelor nu s-au găsit nereguli, firmele au respectat planul de autocontrol, mașina de transport hrană este autorizată, autorizare care expiră în noiembrie 2023.

Redăm integral răspunsul, cu precizarea că s-a omis data ultimului control… Autocontrolul nu mă interesează, că și noi putem duce la analiză mâncare proaspătă și, în fapt, să folosim pe lângă și produse expirate sau vai de mama lor…

”Referitor la situația unităților pentru care ați solicitat informații, vă comunicăm că toate acele entități dețin document de înregistrare/ autorizare eliberat de DSVSA Sălaj.

Operatorii economici au fost verificați de către consilierii DSVSA Sălaj și Medicii Veterinari Oficiali din cadrul CSVSAO, ocazie cu care la momentul controalelor nu s-au constatat deficiențe care să conducă la luarea deciziei de a aplica sancțiuni contravenționale.

Operatorii economici dețin întocmite programe de autocontrol anuale (trimiterea de probe de produse alimentare la analiză), acțiune în urma căreia s-a constatat că buletinele de analiză au arătat conformitatea alimentelor. Separat de probele trimise la analiză în cadrul programului de autocontrol, DSVSA Sălaj a recoltat probe de la doi operatori economici din cei trei în cadrul Programului de Supraveghere și Control. În urma analizării probelor nu s-au constatat deficiențe.

Referitor la mijloacele de transport, vă comunicăm că acestea sunt verificate la efectuarea vizării documentului de transport (viza pe documentul de autorizare se aplică la interval de doi ani). Referitor la operatorul economic la care mijlocul de transport a fost găsit cu deficiențe, menționăm că acesta a fost autorizat la data de 17.11.2021, urmând ca la data de 17.11.2023 să se prezinte cu mijlocul de transport la verificare-prelungire viză.

Precizăm faptul că mijloacele de transport sunt verificate cu ocazia controalelor efectuate în trafic (controale comune cu alte instituții) sau la punctul de lucru, dacă acestea sunt în unitate la momentul controlului.

La cei trei operatori economici nu au existat sesizări/ reclamații.”, este răspunsul oficial al DSVSA Sălaj.

Se nasc din acest răspuns o serie de întrebări firești, dar retorice, pentru că nu suntem în măsură să dovedim adevărul absolut. Sunt alții competenți să facă asta. Mai ales că se zvonește că ultimul operator economic verificat din cei trei menționați a fost Centrul de vârstnici de la Românași, în anul 2019. În rest… trăiască autocontrolul!

Vă arătăm încă o dată o parte din fotografiile ANPC: