Topul celor mai mari abateri financiare din Sălaj
Printre cele mai nepricepute instituţii în manevrarea banilor se află Consiliul Judeţean Sălaj şi Primăria Zalău
26.562.000 de lei – atât reprezintă suma abaterilor financiar-contabile identificate de Camera de Conturi Sălaj la administraţiile publice locale din judeţ, reiese din raportul privind finanţele publice locale pe anul 2013 la nivelul judeţului Sălaj, raport realizat în urma acţiunilor de control şi audit efectuate de Camera de Conturi Sălaj în 2014.
Redăm mai jos topul celor mai mari abateri financiare din Sălaj, referindu-ne strict la abaterile care depăşesc suma de 1.000.000 de lei.
Cele mai mari abateri au fost înregistrate la Primăria Bocşa, valoarea acestora ajungând la 5.584.000 de lei. Cea mai mare parte din abateri, în valoare de 3.804.000 de lei, s-a realizat din cauză că „datoriile entităţii (primăriei – n.r.) către furnizorii de active fixe înregistrate în evidenţa contabilă la 31.12.2013 nu au la bază documente justificative, fiind supraevaluate”, după cum reiese din raport.
Pe locul al doilea în topul celor mai mari abateri descoperite de Camera de Conturi Sălaj se află Primăria Zalău. Suma estimată a abaterii se ridică la 4.869.000 de lei, din care 4.696.000 de lei sunt abateri rezultate deoarece „au fost executate lucrări de modernizare străzi, construcţii, trotuare, rigole, canalizare fără ca acestea să fie înregistrate corespunzător în evidenţa contabilă”.
Pe locul al treilea în top se află Primăria Şimişna. Valoarea abaterilor se ridică la 4.837.000 de lei. Din această sumă, cele mai mari abateri – 3.925.000 de lei – provin din faptul că „deşi s-a făcut evaluarea şi reevaluarea activelor fixe corporale în anul 2013, nu a fost înregistrată în contabilitate valoarea bunurilor evaluate, precum şi diferenţele rezultate din reevaluare”.
Locul IV în top îl ocupă Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sălaj, cu abateri ridicându-se la suma de 2.278.000 de lei. Cele mai mari abateri – 1.544.000 de lei – s-au realizat din pricină că „la nivelul DGASPC Sălaj nu au fost înregistrate în contabilitate, în conturi în afara bilanţului, active fixe corporale, primite în administrare sau în folosinţă”.
Locul al V-lea îl ocupă Primăria Sărmăşag, care a acumulat abateri în valoare de 1.138.000 de lei din pricină stop_coloana că „obligaţiile de plată către furnizori nu se înregistrează la data naşterii lor, ceea ce a determinat existenţa unor arierate la 31.12.2012 evidenţiate în contabilitate doar în luna martie 2013”.
Pe ultimul loc în top se situează Consiliul Judeţean (CJ) Sălaj, cu abateri în valoare de 1.097.000 de lei. În cazul CJ Sălaj, abaterile se împart. De pildă, s-au înregistrat abateri în valoare de 379.000 de lei din cauză că „au fost supraevaluate fondurile aprobate de către Consiliul Judeţean Sălaj pentru finanţarea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară @Sălaj Plus@ urmare neverificării modului de fundamentare a bugetului de venituri şi cheltuieli”. De asemenea, CJ Sălaj a înregistrat abateri în valoare de 321.000 de lei deoarece „contrar prevederilor legale, au fost stabilite prin contractele de lucrări perioade de garanţie a lucrărilor de reabilitare a unor drumuri nejustificat de mici (6 – 12 luni), lucrări care la data auditului sunt degradate”. Nu în ultimul rând, Camera de Conturi Sălaj a găsit abateri în valoare de 233.000 de lei pentru că CJ Sălaj „a angajat şi achitat lucrări de reparaţii a trei drumuri judeţene la preţuri supraevaluate”.
Instituţiile dau dovadă de „preocupare insuficientă”
„Faţă de obiectivele urmărite în activitatea de control şi audit financiar desfă?urate s-a constatat o insuficientă preocupare din partea entităţilor verificate, pentru asigurarea acurateţei datelor din situaţiile financiare şi pentru un management financiar guvernat de buna gestiune economico-financiară. Astfel că, la toate entităţile verificate/audiate s-au constatat nereguli şi abateri cu caracter financiar-contabil sau fiscal. Neregulile din activitatea financiar-contabilă constatate scot în evidenţă faptul că patrimoniul public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale este necorespunzător gestionat şi administrat de către cei abilitaţi în acest scop şi că nu se acordă atenţia cuvenită modului de organizare a activităţii şi a conducerii contabilităţii, fapt ce afectează negativ acurateţea evidenţelor contabile şi a situaţiilor financiare verificate”, concluzionarea reprezentanţii Camerei de Conturi Sălaj.
