Romanul cauta ofertele ce abunda in minute si mesaje text gratuite
si care sa-l coste
cat mai putin. Abonamentele de zeci de euro sunt un lux pe care din ce in ce mai putini si-l permit.
Daca pana inainte de criza, romanul ^plimba^ cu el doua-trei telefoane mobile, platind pentru fiecare din ele abonament ori cartela de reincarcare, nevoia de a reduce din cheltuielile lunare l-au facut sa se limiteze la strictul necesar. Tocmai de aceea, a inceput sa caute oferta care sa raspunda tuturor cerintelor lui, evident, la un pret cat mai mic. Astfel, in 2009, s-a inregistrat pentru prima data in istoria comunicatiilor mobile din Romania, o scadere a numarului total de clienti. Speriati ca isi pierd clientii, operatorii de telefonie mobila din Romania s-au vazut nevoiti sa se adapteze pretentiilor exprimate de abonati si utilizatori Prepay si sa se intreaca in oferte care mai de care mai atractive, ce abunda in minute gratuite.
Cautati ofertele avantajoase

De cele mai multe ori, clientii care au achizitionat in urma cu mai bine de un an abonamente sesizeaza acum o crestere semnificativa a facturilor. Utilizatorul a ajuns intr-o astfel de situatie fie pentru ca abonamentul nu mai corespunde nevoilor sale, fie pentru ca la momentul incheierii contractului cu operatorul, oferta acestuia din urma nu era suficient de complexa, iar abonamentele nu includeau prea multe minute gratuite.
Daca sunteti nemultumit de valoarea prea mare a facturii, aveti doua solutii la indemana. Fie optati pentru o cartela preplatita, care va ofera cateva sute de minute de convorbiri, fie solicitati functionarului de la ghiseu sa va prezinte tipurile de abonamente alternative, pentru a decide care raspunde nevoilor domneavoastra de comunicare. Cu cat sunteti mai informat, cu atat aveti mai multe sanse sa gasiti varianta care vi se potriveste.
Cursul valutar
scumpeste telefonul

Cresterea monedei europene in raport cu leul a dus si la cresterea facturilor la serviciile de telefonie mobila, dar si la scumpirea telefoanelor. Astfel, cei carora li se strica telefonul tocmai acum, in plina criza, vor scoate din buzunar cu cel putin 20-30 de lei mai mult pentru a-si cumpara unul nou. Aceasta scumpire poate ajunge chiar la 200 de lei pentru modelele din generatia noua.

Pe parcursul anului 2008, romanii au vorbit peste 30 de miliarde de minute prin intermediul telefonului mobil, rata anuala de crestere fiind de 44,3 la suta. Cele mai multe minute au fost vorbite in cadrul aceleiasi retele de telefonie mobila.
Abonatii retelelor mobile, mai pretentiosi pe timp de criza

Comunicarea online

Nu doar telefonia fixa pierde teren in tara noastra. Tot mai multi romani se familiarizeaza cu diversele programe de comunicare pe internet, precum Yahoo Messenger ori Skype, care implica niste costuri foarte mici mai ales in cazul convorbirilor internationale. Astfel, stand in fata unui calculator conectat la internet, dotat cu microfon, casti si camera web, romanii pot purta conversatii indelungi cu rudele ori prietenii aflati la mii ori zeci de mii de kilometri distanta, platind doar abonamentul lunar catre furnizorul de internet.

Romanii, neinteresati de portabilitate

Si teama de portabilitatea numarului de telefon, le-a dat operatorilor un impus de a imbunatati ofertele. In acest fel, ei mizeaza ca impusca doi iepuri deodata: nu doar ca ii fidelizeaza pe cei aflati deja in baza de date, dar poate reusesc sa atraga clienti noi de la concurenta. Strategia le-a reusit numai pe jumatate, daca luam in calcul ca, la aproape un an de la introducerea portabilitatii numerelor de telefon in Romania, mai putin de un procent din totalul utilizatorilor de servicii de telefonie mobila si-au schimbat furnizorul, pastrandu-si vechiul numar. Altfel spus, doar 114.000 dintr-un total de 28,6 milioane.

Vanzarile, in declin

Vanzarile de pe piata autohtona a telefoanelor mobile au inregistrat in primul semestru al anului o scadere cu 16 la suta, comparativ cu perioada similara din 2008. Venitul mediu lunar pe utilizator in telefonia mobila s-a micsorat cu 23,07 la suta, ajungand la 82,93 lei. Specialistii Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii pun diminuarea vanzarilor pe piata serviciilor de telefonie mobila pe seama reducerii capacitatii de plata a clientilor si pe predispozitia acestora de a economisi in conditii de criza.
 Operatorii de telefonie mobila aveau, la finele anului trecut, 28,6 milioane de utilizatori cu cartele SIM valabile, dintre care 24,5 milioane erau utilizatori cu cartele SIM, postpaid sau prepaid, active, potrivit Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii. Pe parcursul anului trecut, romanii au vorbit peste 30 de miliarde de minute pe telefonul mobil.