Asociația Primarilor de Orașe din România a înaintat o propunere legislativă Camerei Deputaților, care este și for decizional, prin care taxele pe locuințe se vor mări începând din anul 2016. Senatorul Vegh Alexandru spune că majorarea taxelor pe locuințe de către primării nu va fi obligatorie, ci este la latitudinea primarilor. 

Dar să vedem ce ne aduce anul 2016 din perspectiva taxelor datorate la bugetul local pentru locuințe. Conform actului legislativ aprobat de Camera Deputaților, pentru locuințe cu destinația strictă de locuință, de la anul avem o impozitare diferențiată ca procent între 0,08 la sută și 0,2 la sută, din baza impozabilă a apartamentrului, procente stabilite de primar de la localitate la localitate. Aici se permite numai dublarea impozitului. Practic, familiile care nu au acasă sedii de societăți sau sedii pentru profesii independente sau sedii PFA, nu sunt expuse decât la o plată dublă a impozitului pentru casă datorat primăriei.
Vom avea o creștere valorică a bazei de impozitare a construcției pe metrul pătrat. De exemplu, pentru o clădire cu cadre din beton armat, baza de impozitare este de 1.000 de lei pe metru pătrat. Aceste valori sunt deja introduse în Codul Fiscal pentru a determina baza impozabilă a apartamentului, înmulțind suprafața cu valoarea impozabilă a fiecărui metru pătrat, valori ce se diminuează, însă, și în funcție de vechimea locuinței.
Impozitarea va fi diferențiată în funcție de scopul utilizării construcției – pentru locuit sau în activități economice. stop_coloana În cel de-al doilea caz, cota de impozitare este cuprinsă între 0,2 la sută și 1,8 la sută din valoarea apartamentului. Subliniem, dacă aici își desfășoară activitatea o societate sau un sediu PFA. Dacă se utilizează în scopuri economice acel apartament, impozitul minim este de cel puțin dublu față de anul 2015, cu toate că primăriile pot cere un impozit de 13 ori mai mare. Și de ce să nu ceară, că doar firmele nu votează.
Ce se întâmplă când numai o cameră dintr-un apartament este folosită ca sediu de societate? În această situație, când apartamentul este folosit și ca sediu de societate comercială și ca spațiu de locuit, impozitarea se realizează diferențiat, în regim mixt, avându-se în vedere cât din această suprafață este destinată activității economice și cât este destinată locuinței. Practic, impozitul total se determină prin însumarea unui impozit redus, aferent spațiului de locuit, cu un impozit majorat, aplicabil numai pentru suprafața pe care se desfășoară activități economice. Așadar, impozitul pe locuințe poate crește și de 13 ori față de nivelul actual. Asta dacă așa vor primarii.