Proprietarii de auto-vehicule noi cu motorizari conforme cu normele Euro 4 vor trebui sa achite si ei taxa de poluare, incepand cu prima zi a anului viitor, scutirea de la plata acesteia fiind valabila din 15 decembrie 2008 pana la sfarsitul lui decembrie 2009. Masura va duce la scumpirea masinilor noi cu valori cuprinse intre 300 si cateva mii de euro. Cuantumul taxei de poluare va fi calculat in functie de capacitatea cilindrica si nivelul emisiilor. Spre exemplu, in cazul unei Dacii Logan cu motorul cel mai mic (1.149 cmc) si emisii de 139 grame CO2/km, proprietarul va suporta o cheltuiala de 363 de euro, in timp ce pentru versiunea cu cea mai mare capacitate cilindrica si si cu cel mai inalt grad de poluare va achita 774 de euro. In cazul modelului Kia Ceeid, cel mai vandut autoturism de import in 2009, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, taxa se situeaza intre 432 si 1.200 de euro. Pentru al doilea model in clasamentul importurilor, Renault Clio, cu caracteristici similare celui mai ieftin Logan, birul atinge 363 de euro. Cu 488 de euro in plus va plati romanul care alege sa-si cumpere, anul viitor, un Ford Focus, in timp ce pentru o Skoda Octavia, pretul de catalog va creste, din cauza noii dari, cu 726 de euro. Reprezentantii industriei auto din Romania nu cred ca taxa va avea un imact semnificativ asupra pietei de profil, in conditiile in care Programul “Rabla” va permite cumparatorilor sa prezinte trei tichete de casare pentru cumpararea unei masini noi.
Nivelul euro contribuie semnificativ la taxa
Taxa de poluare valabila in 2010 va fi calculata conform cursului valutar din prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, de 4,218 lei pentru un euro, dupa cum a stabilit Banca Centrala Europeana. Pentru anul 2009, cursul euro luat in calculul taxei a fost de 3,7364 lei.