Taxa auto, de poluare, sau cum se va chema ea, ia banii cetăţeanului ca să intregească bugetul statului. Noua formulă vizează acum toate maşinile mai vechi de patru ani şi jumătate. In Romania sunt inmatriculate 2,8 milioane de astfel de autoturisme pentru care ar putea fi aplicată taxa auto la prima lor vanzare.
Noua taxă auto pe care Executivul vrea să o introducă, va afecta toţi posesorii de maşini mai vechi de 4 ani şi jumătate. In şedinţa de Guvern care va avea loc azi, va fi dezbătută noua taxă, ce urmează să fie aplicată tuturor maşinilor inmatriculate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, indiferent dacă sunt aduse din import sau sunt de producţie naţională.
Maşinile vor fi „discriminate” in funcţie de provenienţă
Prima tranzacţie a unei maşini inmatriculate in ţară inainte de 2007, momentul intrării in vigoare a primei taxe auto, va fi supusă noii taxe, fie că autoturismul este de producţie autohtonă, fie că a fost adus din străinătate. In ceea ce priveşte maşinile inmatriculate in ţară după intrarea in vigoare a taxei auto din 2007, nu se va percepe taxa in cazul tranzacţiilor. In ceea ce priveşte maşinile second-hand din import produse după 1 ianuarie 2007, aduse in ţară, vor fi in continuare taxate la prima inmatriculare. Aşadar un autoturism autohton produs in 2008 va fi scutit de taxă, pe cand o maşină produsă in acelaşi an, adusă din import va fi taxată. Maşinile aduse din import, neinmatriculate in Romania, cu o vechime mai mare de patru ani şi jumătate vor fi taxate in continuare la prima inmatriculare.
Taxa va fi mai mică, dar „mai multă”
Dat fiind faptul că taxa actuală va rămane şi se va introduce şi pentru maşinile mai vechi de patru ani şi jumătate, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, doreşte să reducă taxa cu o valoare cuprinsă intre 20 şi 30 la sută, caz in care statul va trebui să restituie pană la 750 de milioane de euro celor care au achitat această taxă de la intrarea ei in vigoare la 1 ianuarie 2007. Cel mai probabil această sumă va fi restituită eşalonat pe mai mulţi ani, fiindcă statul nu are posibilitatea să restituie intreaga sumă din bugetul actual.
Guvernul se grăbeşte să schimbe actuala formă a taxei auto, după ce Curtea Europeană de Justiţie a decis că aceasta incalcă legislaţia Uniunii Europene, intrucat descurajează achiziţionarea maşinilor second-hand din import in comparaţie cu cele din ţara. Romania riscă sancţiuni in cazul in care se va declanşa o procedură de infringement (incălcare de jurămant).