După ce a fost desfiinţat de la 1 februarie, timbrul de mediu este reinventat, dar sub o nouă denumire. Guvernanţii au găsit deja soluţii pentru a aduce din nou la buget banii care se încasau anii trecuţi din timbrul de mediu, deşi fusese declarat ilegal de Comisia Europeană. A fost în cele din urmă eliminat la începutul acestei luni, la pachet cu o serie de măsuri populiste, însă e clar că guvernul nu face faţă dacă nu reinventează aceată taxă, din care aduna mulţi bani.
Ministrul Mediului, Daniel Constantin, spune că se discută în prezent trei variante care să înlocuiască timbrul de mediu.
Una dintre variante o reprezintă vigneta. Aceasta ar urma să fie plătită de toţi şoferii şi să aibă o valoare diferenţiată, în funcţie de nivelul de poluare al maşinii şi de capacitattea cilindrică a motorului. Ministrul Mediului a dat exemplul altor ţări unde, la înmatriculare, se percepe o anumită taxă, iar faptul că se aplică în mod nediscriminatoriu a făcut să nu fie contestată, ca în România.
O altă variantă, care a mai fost pusă în discuţie, o reprezintă o taxă suplimentară inclusă în preţul carburanţilor.
Cea de-a treia variantă, mai occidentală, o reprezintă introducerea interdicţiei de a circula în anumite zone cu maşini cu grad mare de poluare. Un sticker colorat le va permite şoferilor să circule sau nu în anumite zone ale oraşului, culoarea stickerului fiind cea care va indica nivelul de poluare al maşinii.
Timbrul de mediu a fost o bună sursă de venit pentru buget, stop_coloana aducând, an de an, sute de milioane de lei în visteria statului. “n 2013, de exemplu, încăsarile au fost de peste 630 de milioane, în 2014 au trecut de 700 de milioane, iar în 2015 au depăşit, de asemenea, 700 de milioane de lei.

Eliminarea timbrului de mediu a dublat
numărul maşinilor second hand aduse în ţară

Eliminarea timbrului de mediu, care în unele cazuri avea o valoare apropiată de cea a maşinii, a determinat o creştere considerabilă a numărului de autovehicule aduse de afară. Acest lucru s-a resimţit şi în Sălaj. Din prima zi a lunii februarie, ghişeele Serviciului Permise şi “nmatriculări sunt extrem de aglomerate. Numărul celor care vin zilnic să înmatriculeze o maşină este dublu comparativ cu anul trecut, sau chiar triplu dacă ne raportăm la numărul celor care veneau după ce a apărut zvonul că timbrul de mediu va fi eliminat. Pentru a mai evita buluceala, pentru înmatriculări se pot face programări online, însă locuri libere mai sunt doar din luna aprile încolo.
Nebunie este şi la RAR. Cei care îşi fac acum programare au de aşteptat aproximativ o lună şi jumătate până să le vină rândul.