Este momentul in care, vrem nu vrem, cumparam. Supermarket-urile dau lovitura;
si se folosesc de orice mijloace pentru asta. Depinde numai de noi cat ne otravim si cat ne pacalim, daca nu suntem atenti in labirinturile rafturilor pregatite de adevarati specialisti in psihologie comportamentala asa incat sa-ti dai si camasa de pe tine.

Cel mai bun moment al retail-ului este perioada dinaintea sarbatorilor de iarna, iar supermarket-urile pornesc din pole position in competitia castigului maxim in cel mai scurt timp posibil. Sunt cel mai bine pregatite sa puna mana pe banii cheltuiti de fiecare dintre noi pe alimente si cadouri. Aici isi spune cuvantul cel mai rodnic marketing, pus la punct in adevarate think tankuri de profil. Tehnicile lor nu pot da gres. Inca de la intrare ti se pune la dispozitie un cos incapator al carui mesaj este „cumpara totul de aici – un singur drum si esti «aranjat»”. Specialistii in psihologie comportamentala ti-au pregatit de altfel un traseu bine gandit, intr-un labirint presarat cu tentatii. Este un lucru bine stiut ca supermarketurile au fiecare cateva categorii de produse – momeala – cu care atrag clientii si isi scot „parleala” din multimea de bunuri care iti scapa in cos la preturi care sunt departe de orice raport cu destinatia si calitatea lor. La tot pasul ai „promotii”; adica ti se ofera trei produse la pret de doua, pret care, tu nu stii, il include confortabil si pe al treilea. Multime de reduceri; in acelasi sistem 3+1, astfel ca te alegi cu o cantitate mare de produs care expira maine. Sau, doua produse similare asezate unul langa altul in raft. Unul are pretul „normal”, iar celalat este la un pret de 4-5 ori mai mic – pret de „promotie”, adica pretul real care asigura un adaos bun pentru magazin. Dar poti rezista? Similar se intampla cu produsele marca proprie, purtatoare ale etichetei magazinului, care se vand alaturi de produsele echivalente mult mai scumpe si – tu iar nu stii – au aceeasi provenienta. Esti grabit, superficial, iei produsul care iti este la indemana. Daca ai fi fost atent sa te uiti pe al doilea rand ai fi vazut ca in fata stau produsele care expira foarte curand. Si… multe altele… Supermarketul este prin excelenta vanzatorul de produse bine conservate, acolo unde se poate. Si se poate. Strugurii proveniti din cele mai exotice locuri sau varza din China nu au eticheta cu continutul de pesticide sau alte substante care le prezerva. Ai de trait o adevarata aventura, presarata cu capcane. Esti in jungla cu rafturi. Orientate spre profit cu orice pret, singura grija a supermarketului este sa cheltui cu placere, nu cu folos sau sanatos. Asa ca numai tu poti sa ai grija ce consumi si pe ce bani. Bine ai venit in Disneylandul cumparaturilor! Succes in aventura achizitiilor de sarbatori!
Protectia Consumatorului despre cele mai grave nereguli din supermarket
 Produse care au termen de valabilitate expirat si care sunt tot pe raft pentru ca cei responsabili au uitat ori nu au avut timp sa le verifice.
 Pretul afisat la raft nu corespunde intotdeauna cu cel de la casa, punandu-l pe client intr-o situatie stanjenitoare cand se vede nevoit sa renunte la produs.
 Nu intotdeauna pretul este pus in dreptul produsului la raft, astfel ca induce consumatorul in eroare.
 Promotiile de genul 3 in 1 pot fi capcane, de multe ori continand produse care mai au cateva zile pana la depasirea termenului de valabilitate.
 O practica des intalnita este sa ofere reduceri considerabile la produsele cu gramaj mai mare, aflate pe punctul de a expira.
Comisarii de la Protectia Consumatorilor recomanda citirea cu atentie a etichetele produselor inainte de a le cumpara. Atentie la termenul de valabilitate! Daca magazinul are vitrine cu specialitati pe baza de carne, vandute in general sub forma de batoane si ambalate in plastic, dar care sunt expuse deja feliate, nu va avantati sa cumparati. Orice schimbare a culorii preparatului, vizibila cu ochiul liber, poate constitui un semnal de alarma.
MIZERIE
Sa-ti faci cumparaturile in magazinul pe care Unicarm l-a deschis in fostul Gulliver din Zalau devine o proba „de foc” de indata ce i-ai trecut pragul. Zapada si noroiul de afara, la un loc cu dezinteresul lucratorilor din supermarket dau batai serioase de cap cumparatorilor. Odata intrati in magazin, principala lor preocupare este sa evite ditamai balta de mizerie ce se intinde dincolo de zona de legume-fructe. Cu cat inaintezi mai mult ai sansa sa ajungi pe uscat; noroi uscat. Periplul prin magazin este ingreunat si de rafturile si produsele ingramadite care pe unde. Din loc in loc, cate un carucior zace parca abandonat cu, vezi Doamne, produse la super-oferta, blocandu-ti accesul la unele produse de pe raft. (A. Vilcovschi)
DEZORDINE
La Penny Market, dupa ce treci de duhoarea care te intampina inca de la intrare, ai de infruntat dezordinea si lipsa de organizare de pe rafturi. Jucarii aruncate intr-un container, decoratiuni de Craciun ingramadite in altul, gramezi de hartie igienica postate in diferite „puncte strategice” ale magazinului, totul iti lasa un gust amar, gandindu-te la ce-ar fi trebuit sa fie si ce este un astfel de magazin. Nici sectorul alimentar nu sta mai bine. Anumite produse lipsesc cu desavarsire de pe raft, in timp ce altele asteapta cumparatorii fara a-i avertiza asupra continutului in substante periculoase (celebrele „E-uri” sunt inlocuite pe eticheta cu denumirea stiintifica a substantei respective). (O. M.)
ALTERNATIVE
Pentru ca de undeva tot trebuie sa ne facem cumparaturile, cel mai bine este sa alegem, ca alternativa la supermarketuri, punctele de desfacere cele mai apropiate de producatori. Pentru legume si fructe, cel mai convenabil este sa le cumparati de la piata. Atentie, insa, la locul de origine a produselor, pentru ca printre producatorii autohtoni se strecoara tot mai frecvent speculanti care vand aceeasi marfa de import ca si supermarketurile, insa la un pret mai mare. In ceea ce priveste carnea si produsele din carne, miciile macelarii de cartier reprezinta o solutie sigura, avand garantia ca volumul mic de marfa rulata impune o aprovizionare frecventa si o marfa foarte proaspata. In plus, si riscul tratarii produselor cu tot felul de aditivi este mult mai mic. (Olimpia Man)