Camera Deputaților a adoptat pe 30 septembrie o Ordonanță de Urgență privind înființarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Achiziții Publice. Camera a fost forul decizional. Din cei 278 de deputați prezenți la vot, 265 au votat pentru, 3 au votat contra și 10 s-au abținut. Săptămâna aceasta proiectul a fost depus la secretarul general pentru a vedea dacă legea este constituțională, după care va fi înmânată președintelui Klaus Iohannis pentru promulgare. Printre deputații care au votat pentru adoptarea proiectului se numără și cei patru deputați sălăjeni Lucian Bode (PNL), Seres Denes (UDMR), Iuliu Nosa (PSD) și Mirel Taloș (ALDE).

Principalele obiective al Autorității Naționale privind Achizițiile Publice sunt elaborarea, promovarea și implementarea politicii în domeniul achiziților publice, stabilirea și implementarea sistemului de verificare și control a aplicării unitare a dispoziților legale și procedurale în domeniul achizițiilor publice, precum și monitorizarea funcționării eficiente a sistemului de achiziții publice. ANAP are ca atribuții elaborarea și implementarea Strategiei Naționale în domeniul achiziților publice în conformitate cu obligațile asumate de Guvern și Uniunea Europeană, elaborarea politicilor și legislației în domeniul achiziților publice în conformitate cu legislația europeană, consilierea metodologică a autorităților contractante în procesul de atribuire a contractelor, cu rol de suport opțional, controlul modului în care sunt atribuite contractele, monitorizarea funcționării sistemului de achiziții publice, inițierea și susținerea politicilor de achiziții și reprezentarea României în cadrul comitetelor consultative și a grupurilor de lucru din Comisia Europeană, după cum se specifică în proiectul de lege disponibil pe siteul Camerei Deputaților.
Autoritatea va fi condusă de un președinte cu rang de secretar de stat numit de prim-ministru. ANAP va fi format din funcționari publici.

Consiliul Județean Sălaj speră să nu se facă o comisie nouă doar de dragul de a se face

Vicepreședintele Consiliului Județean Sălaj, Valeriu Crișan, a explicat care este la ora actuală problema privind achizițiile publice. “Problemele sunt cele generice cu care se confruntă toate autoritățile, cu termene, contestații și toată procedura ca atare. Toate autoritățile au același tip de probleme. Nu sunt probleme specifice în care doar o primărie sau un consiliu județean se regăsește, e ceva tipic. E o problemă de sistem. De exemplu, la licitații mai mari durează ani de zile, ceea ce este inadmisibil, pentru România în ansamblu, având în vedere că noi suntem într-o competiție contra timp privind atragerea de fonduri UE. Eu nu pot să îmi spun un punct de vedere cu privire la această autoritate pănă nu văd ce face și noua legislație. Până atunci sunt mai rezvervat puțin. Dacă se dorește crearea unui cadru legislativ ca achizițiile publice sa fie mai rapide, sau rămânem doar la problema că facem o comisie și nu se întâmplă nimic”, ne-a spus Valeriu Crișan.

Primarul Zalăului susține că criteriului de selecție este o piedică în calea lucrărilor de calitate

Primarul Zalăului, Radu Căpîlnașiu, spune că problemele cu achizițiile publice aduc cu sine și o calitate proastă, dând exemplu autobuzele Transurbis. Principala problemă în achizițiile publice, explică primarul, este criteriul de selecție, adică prețul cel mai mic.
“Nu am avut probleme cu achizițiile publice, doar că e o procedură prea grea. Problema este că singurul criteriu de selecție este prețul cel mai mic, care atrage după sine și lucrări de calitate proastă, care nu durează în timp, cum vedem multe exemple. Trebuie să se clarifice toate aceste probleme. De exemplu, am achiziționat în 2009 autobuze noi pentru Transurbis, care s-au stricat mai repede decât cele cumpărate la mâna a doua. Pentru noi este mai bine să cumpărăm autobuze construite de mărci de renume care durează în timp și sunt puțin mai scumpe, decât să cumpărăm autobuze ieftine și noi, cum sunt BMC, autobuzele noi cumpărate în 2009 din Turcia, care au deja probleme. Să nu se înțeleagă greșit, dacă vom avea bani din fonduri europene vom cumpăra autobuze noi, dar nu cele mai ieftine, ci de marcă, mai bine un Mercedes care durează în timp, decât un BMC care e nou și se strică”, a spus Radu Căpîlnașiu, primarul Zalăului.