Miercuri, 25 septembrie 2019, am scris despre faptul ca din 352 de spitale publice din România, Spitalul Judetean de Urgenta Zalau ocupa locul 29 la capitolul spaga. Chiar in ziua in care am redactat articolul pe baza sintezei realizate, nu de noi, ci de cei, de la serviciul Anti-Bribery Synergy (un organism de certificare cu operatiuni internationale specializate în audit, evaluare si certificare a sistemelor de gestionare anti-mita) am cerut punctul de vedere al conducerii SJUZ, iar acesta ne-a fost transmis aiba in 26 septembrie 2019.
rn
Astfel ca, din partea manager-ului spitalului dr. Fit Rodica am primit un raspuns, absolut haluciant prin formularea facuta. Dupa ce ne prezinta o statistica legata de numarul de externati (26635) din care 15216 (internare continua), 11150 (internare de zi), 224 (internati din spitalizare continua ) in perioada 1 ianuarie 2019 – 31 iulie 2019 ni se face un procent pe baza numarului de 38 de cazuri de solicitare de mita (despre care presa si noi am scris pe baza datelor de la acest organism Anti-Bribery Synergy) si ni se spune ca reprezinta 0,14% din totalul pacientilor internati in SJUZ. Practic un raspuns care minimalizeaza si in acelasi timp recunoaste ca in Spitalul Judetean de Urgenta Zalau se da mita! Faptul ca ai un procent mic, de persoane care au dat mita si care au declarat lucrul acesta, nu justifica cu nimic ca avem 38 de cazuri de mita, care plaseaza Spitalul Judetean de Urgenta Zalau, pe locul 29 la capitolul spaga din cele 352 de spitale publice din tara noastra. Ceea ce ne-am fi asteptat de la conducerea spitalului, sa se ia atitudine pentru a se evita si acest procent de 0,14%, daca intr-adevar sunt asa de preocupati de "imaginea spitalului" cum rezulta din consideratia facuta la finalul raspunsului: "considerma ca acest sondaj efectuat de catre AntiBribery Synergy cu privire la luarea de mita de catre angajatii SJUZ afecteaza imaginea spitalului precum si integritatea morala a personalului, prin publicarea unor cifre absolute, fara numarul total de externati, prelucrare statistica, raportata la numarul total de externati".
rn
Manager-ul ne-a mai informat ca in SJUZ functioneaza serviciul Reprezentantul Pacientului si ca "rolul acestui serviciu este de a gestiona reclamatiile pe care pacientii sau apartinatorii le au referitor la angajatii serviciile oferite de catre spital." Managerul declara ca in perioada mai sus mentionata, s-au inregistrat un numar de 50 reclamatii si nici una dintre acestea nu a fost pentru solicitare de bunuri care sa conditioneze actul medical. Despre motivele acestor reclamatii care au fost variate, managerul declara ca majoritatea celor care le-au facut au fost "nemultumiti de comunicarea pe care au avut-o cu angajatii, nerespectarea programului in ambulator, timpul lung de asteptare pentru programari la laborator, investigatii paraclinice, etc."
rn
Tot din acest raspuns aflam ca in anul 2018 Spitalul Judetean de Urgenta Zalau a fost lansat un proiect pilot, utilizarea unei cutii pentru recunostinta in spital, pentru a se descuraja fenomenul spagii. Sistemul ar fi fost prezentat si ministrei sanatatii Sorina Pintea, care s-ar fi aratat incantata de initiativa sustinand ca proiectul ar trebui sa fie preluat si de alte unitati spitalicesti din tara.
rn
Totusi, poate ca ar trebui sa o intrebam pe Ministra Sanatatii, plimbata la Zalau de Viorica Dancila, daca considera ca acest numar de 38 de cazuri de mita la spitalulul judetului este un numar nesemnificativ si de neglijat. Voi ce ziceti?