decembrie 5, 2025

Sălajul se laudă cu drumurile naționale și județene, dar la capitolul autostradă suntem incă pe nicăieri

imagine-articol0_42629

Județul Sălaj se situează între județele în care reparația la drumurile naționale și județene a primat, însă din punct de vedere al construcției de autostrăzi ne situăm la polul opus.
Zălăuanii care optează să ajungă în Oradea trebuie să știe că porțiunea de Drum Național 1H Zalău – Aleșd este într-o stare bună, drumul fiind reabilitat în ultimii doi ani. Astfel, spre Oradea se poate ajunge pe ruta Zalău – Vîrșolț – Șimleu Silvaniei – Nușfalău. Din comuna Nușfalău, Drumul Național 1H se intersectează cu Drumul Județean 19B. Varianta cea mai bună din punct de vedere a stării drumului spre Oradea este ruta ce străbate Munții Plopișului și ajunge la Aleșd, și mai departe pe Drumul European 60. A doua variantă spre Oradea o reprezintă ruta Nușfalău spre Marghita pe Drumul Național 19B. Din informațiile primite de la Mircea Crișan, reprezentantul CNADR Sălaj, am aflat că pe porțiunea de drum național Nușfalău – Ip – Porț ce ajunge în Suplacul de Barcău a fost turnat, la nivel de județ Sălaj, covor asfaltic în acest an.
Spre Cluj – Napoca varianta pentru șoferii sălăjeni este Drumul European 81, care face legătura între orașele Satu Mare și Cluj-Napoca tranzitând orașul Zalău.
Un alt drum frecventat de zălăuani este Drumul Județean 108 D, care face legătura între orașele Zalău și Baia Mare prin Cehu Silvaniei. Din informațiile primite de la Biroul de Presă al Consiliului Județean Sălaj am aflat că în anul 2012, din fonduri proprii CJ Sălaj, a fost turnat covor asfaltic astfel încât drumul județean să fie practicabil. O altă rută spre Baia Mare poate fi Zalău – Jibou, urmând cursul Văii Someșului până la întâlnirea cu Europeanul 60. Spre Jibou, din Zalău se poate ajunge pe Drumul Județean 191 C, care este reabilitat, iar de acolo se poate utiliza Drumul Județean 108 A, care a fost reabilitat recent prin fonduri europene. Cei care aleg însă ruta reabilitată Zalău – Jibou – Surduc – Băbeni – Baia Mare trebuie să știe că au de parcurs 103 kilometri, față de 87 km, cât e distanța prin Cehu Silvaniei.
Și celelalte legături cu județele vecine se află într-o stare bună, exceptând Drumul Național 1G, care face legătura cu orașul clujean Huedin. Conform datelor primite de la Mircea Crișan, reprezentantul CNADR Sălaj, pe porțiunea de drum Sînmihaiu Almașului – Hida există denivelări, însă drumul este practicabil.
Spre Huedin se poate ajunge urmând calea europeanului 81 până la intersecția din Zimbor, de unde pe drumul național 1G prin Almașu și Cuzăplac, pe un drum practicabil, după cum ne spune Mircea Crișan, mai sunt de parcurs 26 de kilometri de drum.
Comuna clujeană care găzduiește Castelul și Mausoleul Octavian Goga, Ciucea, este legată de orașul Zalău prin Drumul Județean 108 G, care tranzitează județul prin comunele Cizer, Crasna și Vârșolț de unde se intersectează cu Drumul Național 1H. Județeanul 108G a fost reabilitat prin fonduri europene în urmă cu un an, însă starea drumului până anul trecut a lăsat mult de dorit. În total sunt de parcurs 56 de kilometri pe un drum practicabil.

Autostrada ne dă târcoale de 12 ani, dar ne tot ocolește

În Sălaj există și un plan de autostradă, cel puțin la nivel de proiect, pentru că în realitate sălăjenii mai au de așteptat. Încă din anul 2002 se promite că autostrada va trece prin Sălaj, dar totul este la nivel declarativ. În realitate avem doar un viaduct construit lângă localitatea Porț din comuna Marca. Autostrada care era promisă a fi gata până în 2012, așteaptă și acum să ia ființă. Promisiunile sunt noi, iar sălăjenilor li s-a promis autostradă terminată până în 2017. 
Harta Autostrăzilor a ocolit și în proiectul de investiții 2012 – 2014 județul Sălaj. În ultimii ani, cei mai mulți bani pentru construcția de autostrăzi au fost atrași  stop_coloana în Transilvania Sud Vestică și în Banat, respectiv puțin peste un miliard de euro, conform datelor preluate de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. La polul opus se situează Moldova, care a atras doar circa 100 de milioane de euro. S-au construit mai multe secțiuni de autostradă pe fostul Coridor IV paneuropean (actualmente Axa proritară 7) respectiv autostrada ce leagă Timișoara de Arad, care la rândul său a fost unită cu tronsonul Deva – Orăștie. Astfel, există legătură între orașele importante ale Transilvaniei și Banatului, Sibiu – Timișoara. Autostrada Sibiu – Timișoara are punct de coborâre spre orașele Orăștie, Deva, Lugoj, Timișoara, Arad și Nădlac. De asemenea, în jumătatea vestică a României a demarat procesul de reabilitare pe mai multe tronsoane de drumuri naționale, printre care DN 12 Brașov – Toplița care trece prin Depresiunea Brașov ce leagă principalele orașe din zona sudică a Transilvaniei. S-au început lucrări de reabilitare și la Drumul Național 14, care leagă Sighișoara de Sibiu prin Mediaș pe o distanță de 93 de kilometri. Se mai lucrează și la Drumul Național 19, care trece paralel cu județul Sălaj și leagă Oradea de Sighetu Marmației prin Valea lui Mihai, Carei și Satu Mare.
Circa 328 de milioane de euro au fost absorbite în ultimi trei ani de către regiunile istorice Oltenia, Muntenia și Dobrogea. Cele mai importante proiecte din această zonă au fost autostrăzile A2, București – Constanța (Autostrada Soarelui) și A3, București – Ploiești.

Sălăjenii vor putea intra de pe E81 pe Autostrada Transilvania din 2016

Lucrările pe tronsonul Gilău – Nădășel de 8,7 kilometri au început de câteva luni. Porțiunea de autostradă va fi dată în folosință în aprilie 2016. “În momentul de față lucrăm la excavări, am finalizat peste 50 la sută din aceste lucrări, adică din 5,5 milioane de metri cubi de pământ, am excavat deja 3 milioane. Deocamdată vremea ține cu noi, suntem în grafic cu lucrările. Urmează apoi să facem conturul autostrăzii, să umplem cu balast, terenul ne face puține probleme, însă ne descurcăm. Lucrăm și la viaducte și pasaje, deja sunt finalizate 6 din 11 și sunt turnați 250 de piloni”, a declarat luni managerul de proiect, care supervizează lucrările, potrivit ziuadecluj. Tronsonul de autostrada Gilau – Nadașel va face legătura cu E 81 printr-un un sens giratoriu și doua bretele de racordare și va fi circulabil cel mai târziu în aprilie 2016.
După ce va fi finalizată această porțiune, sălăjenii vor putea trece pe autostradă de pe drumul E81 Zalău – Cluj-Napoca.

Tunelul de pe Meseș

În 2015, cel mai probabil, vor începe lucrările și la tronsonul de autostradă cuprins între Suplacu de Barcău – Borș, care trece prin Sălaj. În prezent, se organizează o licitație pentru atribuirea construcției. Acest tronson va fi unul destul de dificil pentru că pe aici va fi construit un tunel de 2,5 kilometri, care va trece prin masivul Meseș. “S-a analizat situația și s-a ajuns la concluzia că este mai ieftin să construiești un tunel, decât să ocolești munții cu viaducte sau prin excavări masive”, a declarat prefectul Clujului, Gheorghe Vușcan
Lucrările la Autostrada Transilvania, pe porțiunea Gilău – Nădășelu, sunt executate de UMB Spedition, firma omului de afaceri Dorin Umbrărescu.