In primul rand, copiii nu invata lucruri care sa iI ajute sa munceasca eficient. Din scoli lipsesc si educatia pentru sanatate, educatia sexuala, educatia pentru antreprenoriat. Lipsesc dotarile din clase, iar acestea sunt supraaglomerate
rn
Un sondaj realizat de Federatia Sindicatelor Libere din invatamânt (FSLI) arata ca programele scolare sunt prea incarcate, nu sunt corelate cu cerintele de pe piata muncii si nici cu nevoile sociale. De asemenea, din sondaj reiese ca scolilor si gradinitelor le lipsesc dotarile. Temele constituie un factor de stres, iar multi considera ca ar trebui inlocuite cu activitati practice, se mai arata in raportul sondajului realizat de FSLI.
Potrivit sondajului, 90,2% din respondenti considera ca programele scolare nu sunt adaptate cerintelor de pe piata muncii. Participantii la sondaj sustin ca ar trebui sa se introduca si materii noi, cum ar fi: educatie pentru sanatate, educatie sexuala, antreprenoriat, public speaking, educatie financiara, dezvoltare personala sau gestionarea emotiilor.
70% dintre participantii la sondaj sustin ca unitatile de invatamânt nu sunt dotate corespunzator, iar aproximativ 60% spun ca sunt prea multi elevi intr-o clasa. Aproximativ 60 la suta dintre cei care au raspuns sondajului de opinie sustin ca nu au beneficiat de lectii predate cu ajutorul tehnologiei moderne.
“Nu disciplinele sunt o problema, ci programele scolare, gradul de dotare a unitatilor scolare cu materiale didactice tehnologizate. Se preda TIC fara calculatoare, educatia tehnologica nu are legatura cu activitatea practica. (…) Schimbarea denumirilor unor discipline sau cosmetizarea altora, fara schimbarea strategiilor de predare-invatare, nu rezolva situatia adaptarii copiilor la cerintele societatii”, este citat unul dintre respondenti.
rn
Eusebiu Lehene, liderul FSLI Salaj,
puncteaza fiecare problema in parte
rn
“Legat de programele scolare, este evident ca acestea necesita modificari substantiale. Este nevoie de coerenta in abordarea evolutiei. Din punct de vedere al complexitatii temelor abordate, a logicii interne a disciplinelor de studiu, a interactiunii disciplinelor intre ele si, nu in ultimul rand, de simplificare! Particularizarea in functie de varsta elevilor nu doar a cunostintelor, ci si a limbajului utilizat, accesibilitatea, acuratetea si relevanta sunt, sau ar trebui sa fie puncte de plecare in elaborarea curiculei scolare. Din pacate, de multe ori, autorii de programe si de manuale uita cui se adreseaza si etaleaza propriile cunostinte facand manualele prea putin accesibile.
Lipsa dotarilor din unitatile de invatamant, uzura morala a celor ce inca mai sunt, sunt determinate de insuficienta fondurilor alocate si uneori de cheltuirea inadecvata a fondurilor. Este greu, in conditiile in care majoritatea scolilor din Romania se zbat in neputinta asigurarii banilor pentru plata salariilor, sa se mai gandeasca la dotari, la metode si mijloace moderne de invatamant, la echipamente, etc.
Legat de numarul de ore si de programul incarcat al elevilor, respectiv de temele de casa, voi trece in revista cateva aspecte, lasand cititorii sa decida singuri! Cea mai scurta zi de scoala este in Finlanda, cu o medie de 5 ore pe zi. Numarul de ore urca progresiv: Germania- 5, Japonia- 6, USA – 6,8; Shangai- 7, Coreea de Sud- 8. La ultimele teste PISA ordinea primelor locuri a fost China (zona Shanghai), Coreea de Sud, Finlanda!
In legatura cu temele de casa, opiniile sunt diferite, la fel si comportamentele. Daca, la nivel mondial, sunt experimente in care nu se mai dau elevilor teme de casa, toata invatarea petrecandu-se in scoala, in timpul orelor de program si lasand timp copiilor sa stea impreuna cu parintii, altfel decat facand teme, in medie, conform statisticilor, un elev de 15 ani efectueaza teme de casa, in fiecare saptamana, (in 2015) astfel: Shanghai 13,8 ore, Italia 8,5, Romania 6,8, Japonia 4 ore, Finlanda 2,8 ore. Iata deci ca succesul scolar nu depinde, in mod esential, de numarul de ore alocat temelor de casa, cat intr-o masura mai mare, in opinia mea, calitatii invatarii! De asemenea, numarul de ore pentru teme, in invatamantul liceal, creste la 2-3 ore pentru fiecare materie si asta devine prea mult, avand in vedere numarul mare de materii pentru care copiii trebuie sa faca teme!”, a spus Eusebiu Lehene, lider FSLI Salaj, pentru Graiul Salajului.