Municipiul Zalău finalizează în aproximativ două săptămâni implementarea proiectului de digitalizare a administrației locale – SPECIAL ZALĂU – Servicii publice electronice de calitate și intregrate pentru administrația locală din municipiul Zalău, proiect prin care capacitatea Primăriei Municipiului Zalău de a asigura servicii publice integrate de calitate, transparente și accesibile a crescut, în paralel cu reducerea birocrației și sporirea eficienței managementului instituțional.
În cadrul unei conferințe organizată marți, în sala ”Avram Iancu” a Primăriei Zalău, primarul Ionel Ciunt a prezentat scopul implementării proiectului SPECIAL Zalău și beneficiile aduse locuitorilor municipiului și administrației locale prin digitalizarea serviciilor din cadrul instituției.
”Realitatea în care trăim astăzi aproape că ne obligă să găsim soluții cât mai rapide la problemele pe care le avem. Pe de altă parte, administrațiile locale sunt obligate să le ofere comunităților în fruntea cărora sunt soluții în a-și satisfice această prioritate foarte la modă – de a rezolva într-un timp cât mai scurt problemele pe care le au pe la primării. Toți ne dorim ca timpul pe care-l avem la dispoziție să nu-l pierdem pe la ghișee, pe la cozi, pentru a ne achita de obligațiile pe care le avem sau de a solicita documentele necesare. În această logică a lucrurilor, Primăria Zalău a făcut un prim pas în sensul digitalizării instituției. Am aplicat și suntem spre finalul unui proiect – SPECIAL Zalău – care oferă cetățenilor zece tipuri de servicii în sistem online, servicii care permit rezolvarea problemelor de acasă. Această platformă poate fi extinsă și așteptăm sugestiile dumneavoastră, ale beneficiarilor direcți, ca să putem oferi servicii de calitate și rapide”, a precizat primarul Ionel Ciunt în cadrul conferinței.
Practic, prin intermediul fondurilor europene accesate de administrația locală, s-a implementat un Portal de servicii publice electronice (www.eprimaria.zalausj.ro) prin care cetățenii municipiului au acces la minim 10 tipuri de servicii electronice, oferite inițial implementării proiectului doar în sistem clasic: obţinerea online a certificatului de urbanism; prelungirea online a certificatului de urbanism; înştiinţarea începerii lucrărilor de construire/desfiinţare; înştiinţarea terminării lucrărilor de construire/desfiinţare; obţinerea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă; eliberare certificat de atestare fiscală; depunerea online a declarațiilor de impunere a impozitelor si taxelor locale; comunicarea online a actelor administrative fiscale emise în scopul stabilirii activității de impunere, constatare și executare silită a impozitelor și taxelor locale; vizualizare online dosar fiscal; depunere online cerere de scutire impozit; sesizări online harta incidentelor (MyZalău). Toate aceste servicii online au un grad de sofisticare și complexitate maxim, de nivel 5 conform clasificării serviciilor electronice, ceea ce oferă posibilitatea realizării în întregime a serviciului pe cale electronică.
Platforma online de comunicare cu contribuabilii este https://eprimaria.zalausj.ro/public/cetatean-login/index. Totodată, a fost modernizat site-ul www.zalausj.ro, oferind facilități pentru dispozitive tip tabletă și telefon mobil, dar și elemente de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități. Sistemele realizate au fost auditate tehnic. Au fost dotate cu echipamente ITC structurile din instituție care livrează serviciile electronice menționate. S-au digitalizat, creându-se o arhivă electronică, peste 40.000 de dosare din arhiva clasică din domeniile impozitelor și taxelor locale, urbanism și patrimoniu.
Printre beneficiile pe care Primăria Zalău le-a obținut prin implementarea proiectului de digitalizare se regăsesc posibilitatea semnării documentelor atașate cu semnătură digitală direct în aplicația de management al documentelor; posibilitatea încărcării prin scanare a documentelor fiscale în aplicația de impozite și taxe locale care se sincronizeză cu dosarul fiscal online spre vizualizare din platforma electronică; s-a realizat o interoperabilitate între aplicația de impozite și taxe locale și aplicația DocManager în sensul alocării numerelor de înregistrare; s-a îmbunătățit accesul funcționarilor la informațiile instituției prin implementarea unei aplicații de arhivă digitală în care au fost încărcate rezultatele retro-digitalizate; s-a implementat un serviciu de notificare prin SMS; s-a implementat un serviciu de urmărire online a cererii depuse la primărie pe baza unui cod atașat la numărul de înregistrare; s-au instalat 10 certificate digitale (semnături electronice) în cadrul serviciilor Urbanism și Impozite și taxe locale; s-a implementat un sigiliu electronic online al Primăriei.
Tot prin intermediul finanțării obținute a fost elaborată printr-un demers participativ STRATEGIA INTEGRATĂ DE DEZVOLTARE URBANĂ A MUNICIPIULUI ZALĂU, pentru perioada 2024-2030, aprobată de Consiliul Local Zalău, document accesibil la adresa: https://zalausj.ro/ro/programe/sidu_zalau_2024_2030.pdf.
Finanțarea a fost obținută prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014 – 2020, Axa prioritară 2 – Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente, Obiectiv specific 2.1 – Introducere de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientare către beneficiari, în concordanță cu Strategia pentru Consolidarea Administrației Publice 2014-2020. Valoarea finală a proiectului este de 2.836.116,26 lei cu TVA, din care eligibil 2.791.372.26 lei cu TVA și neeligibil 44.744,00 lei cu TVA. Contribuția Uniunii Europene (Fondul Social European) la proiect este 2.372.666,42 lei cu TVA, contribuția din bugetul național este 362.878,40 lei cu TVA, iar contribuția Municipiului Zalău este 100.571,44 lei cu TVA (cheltuieli eligibile și neeligibile). Proiectul a debutat în luna decembrie 2018 și se finalizează la mijlocul lunii octombrie 2021.
Degeaba faceti servicii online daca veti permite in continuarea metodele clasice. Oamenii vor face pe mai departe ceea ce sunt obisnuiti. Ar trebui sa treceti cu totul pe digitalizare si sa le explicati oamenilor (prin intermediul unor pliante, prin emisiuni tv, cu ajutorul ziarelor locale, pe facebook) cum sa acceseze si sa utilizeze aceste servicii. In caz contrar, aceste intentii bune vor reprezenta timp pierdut si bani aruncati pe apa sambetei…