Senatorul PSD, Gheorghe Pop, a formulat o solicitare mi-nistrului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii, Dan Sova, careia ii transmite ca exista deficiente majore in proiectarea si executarea tronsonului Criseni-Rastoci de pe drumul national 1H, aflat in reabilitare de mai bine de doi ani. In urma vizitelor in teren si a discutiilor purtate cu locuitorii comunelor tranzitate de DN1H, se impune o atenta suprave-ghere a lucrarilor din partea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), beneficiarul lucrarilor, subliniaza parlamentarul PSD. Senatorul Pop l-a intrebat pe ministrul Sova daca este dispus sa se intalneasca cu reprezentantii CNADNR, cu executantul pro-iectului – firma Pa&Co – si cu autoritatile judetene, pentru „a pune pe tapet toate problemele legate de reabilitarea tronsonului de drum” si pentru rezolvarea lor „in regim de urgenta”. Se impune acest lucru, fiindca, la modul in care se de-ruleaza lucrarile de reabilitare, costurile finale ale proiectului vor fi majorate fata de investitia initiala, atrage atentia Gheor-ghe Pop. Lipsa comunicarii si a colaborarii dintre constructor si administratiile locale de pe raza tronsonului Criseni-Rastoci, precum si lipsa implicarii CNADNR duc la executarea defectuoasa a lucrarilor pe acest segment de drum, sustine senatorul salajean.
Liderii salajeni fac bataturi pe drumul Criseni-Rastoci
Senatorul Gheorghe Pop a fost in repetate randuri pe DN1H pentru a se asigura ca lucrarile de reabilitare sunt in grafic, dar si pentru a rezolva numeroasele nemultumiri ale locuitorilor din satele vizate de reabilitarea drumului. Spune ca prima vizita a efectuat-o in urma cu mai bine de un an, pe vremea cand Filonas Chis era prefectul Salajului. De atunci si pana in prezent a fost de patru ori in vizita pe DN1H. La intalnirile de pe teren au participat si actualul prefect, Ionel Ciunt, si deputatul PSD Iuliu Nosa. Pop spune ca a constatat numeroase probleme tehnice vizavi de reabilitarea DN1H. Podetele din fata caselor au fost executate in mod nechibzuit. In multe cazu-ri a fost „incurcat” accesul la proprietate. Stalpii de electricitate au fost amplasati pe mijlocul santurilor. Multe santuri s-au realizat cu panta inversa, astfel ca apa „balteste” in curtile oamenilor. Accesul la proprietati este problematic atat in cazul terenurilor agricole, cat si in cazul portilor din fata caselor. Intrarile pe terenuri au fost distruse. Trebuie neaparat ori sa vina ministrul, ori sa tri-mita un delegat din partea mi-nisterului, subliniaza senatorul salajean in declaratia facuta ieri pentru Graiul Salajului.
Pa&Co ne intoarce spatele
Gheorghe Pop spune ca lipsa de cooperare dintre factorii implicati in reabilitarea DN1H Criseni-Rastoci este o mare problema. La ultima vizita pe care senatorul a facut-o pe te-ren, in iunie, reprezentantul constructorului Pa&Co a refuzat sa participe. „De altfel, constructorul nu comunica cu primarii. Desi am solicitat in re-petate randuri constructorului proiectul de reabilitare al DN1H, nu am intrat in posesia acestuia”, spune senatorul pentru Graiul Salajului.
Proiectul are scapari cu nemiluita
Directorul de Cancelarie al Institutiei Prefectului Salaj, Vasile Caraba, spune ca, daca se va stabili o intalnire cu reprezentanti ai ministe-rului, ai administratiilor publice locale, judetene si cu reprezentantii Pa&Co prefectul Ionel Ciunt va lua parte cu siguranta. Vasile Caraba spune ca in tema de proiectare a tronsonului Criseni Rastoci accesele la pro-prietati au fost concepute prost si creeaza nemultumiri in randul oamenilor. Au scapat din tema de proiectare aspectele privind accesul la exploatatiile agricole si societati comerciale.Traseul santurilor a fost reconfigurat, insa nu s-a prevazut conso-lidarea gardurilor. Nu au fost de asemenea cuprinse in proiect accesele in garaje, acolo unde garajele se afla sub case sau alte proprietati si anexe, iar accesul a fost afectat. Stalpii de electricitate trebuie si ei relocati. In Babeni nu au fost cuprinse in documentatia tehnica accesele la cimitirul din sat. Pe masura ce inainteaza lucrarile, se remediaza din probleme. Investitia a fost facuta, insa, prin imprumut de la Banca Europeana, iar suma este fixa, a tinut sa su-blinieze Vasile Caraba.
„Dorel” face ravagii pe Criseni-Rastoci
Reabilitarea DN1H Crise-ni – Rastoci trebuia finalizata pana la inceputul lui 2013, asa cum a fost prevazut in contractul semnat in 2011, pe o perioada de doi ani. Printr-un act aditional la contractul de executie, lucrarile au fost reluate. Cu probleme, insa. Din Criseni si pana in Rastoci nu e primar care sa fie multumit de calitatea lucrarilor executate de Pa&Co, firma patronata de binecunosctul om de afaceri Costel Casuneanu. Numai ca si oamenilor de pe DN1H le „casuna” pe un drum de calitate. Probleme tehnice privind reabilitarea drumului nu se mai opresc. In vara anului trecut jumatate dintre satenii din Letca au ramas fara apa dupa ce angajatii firmei au spart conducta de alimentare in timpul lucrarilor. In Jibou, gurile de aerisire ale conductelor de gaz au fost astupate, astfel ca trotuarele au fost sparte din nou. Primarul din Criseni s-a scandalizat cand muncitorii Pa&Co au inlocuit o conducta de 60 de toli cu una de o capacitate inferioara, 40 de toli, incapabila sa preia apa pluviala. In Sur-duc s-a promis construirea unui pod peste Valea Alma-sului. Nu s-a construit, asa cum nu s-a facut nici aleea pietonala inspre padure. In Babeni, primarul a avut aceleasi probleme cu constructorul pe care le-a avut si edilul din Criseni, dupa ce lucratorii au vrut sa inlocuiasca conducta de captare a apei pluviale cu una de dimensiuni mai mici. Primarul din Babeni a insistat sa fie lasata in pamant vechea conducta, ingropata cu mai bine de 30 de ani in urma si cu dimensiuni pe masura. Toti primarii care au avut de lucru cu Pa&Co spun ca nimeni de la firma nu comunica cu ei. Se apuca de lucrari fara sa ii anunte si fara sa le ceara parerea. Daca ii intrebi despre proiecte si lucrari, ne trimit la tot felul de sefi, care nu sunt de gasit, au spus la unison primarii de pe tronsonul Criseni-Rastoci.
Absurditati pe Criseni-Rastoci
Reabilitarea drumului national 1H a creat multe nemultumiri localnicilor. Rigole, podete, accese la proprietate pare ca au fost „trantite” fara noima in proiect. Multe lucrari incurca accesele la proprietati. Un jibouan s-a „trezit” cu statie de autobuz in dreptul accesului la proprietate. Unora le sta apa in curti, fiindca pantele de scurgere nu au fost gandite cum trebuia. Una peste alta, majoritatea asteapta ca firma sa termine drumul si sa isi ia sculele din Salaj.