„Limba noastra-i o comoara”, spune un vers al lui Alexei Mateevici. O comoara imensa, incat siruri intregi de „perle” zac in ea. Chiar si la examenele de bacalaureat, an de an, gasim perle cu duiumul. Nici bac-ul din acest an nu e o exceptie. Proba scrisa la limba si literatura romana care s-a desfasurat luni a scos la iveala siraguri de perle ale elevilor. Ministerul Educatiei s-a grabit sa dea un ordin, marti dimineata, catre toate inspectoratele, ordin prin care se interzice ca profesorii sa faca publice aceste sotii involuntare din lucrarile candidatilor. Informatia a fost confirmata de inspectorul scolar de limba si literatura romana, Marcel Lucaciu. Si Flavia Ardelean, vicepresedintele Comisiei Judetene de Bacalaureat, ne-a spus raspicat ca „nu se culeg perle de la elevi”. Oare ce vrea Ministerul prin acest ordin? Sa mascheze slaba pregatire a unora dintre absolventi, sa ascunda defectele invatamantului romanesc?
Candidatii „cu umor” fac invatamantul de tot rasul
Cativa profesori mai hatri, colectionari si curajosi au impartasit din „perlele” care se regasesc in textele redactate de elevi si pe seama carora s-au amuzat. Subiectul al doilea, unde candidatii au avut de argumentat, dupa caz, „utilitatea scrierii unui jurnal la varsta adolescentei” sau „importanta alegerii unui model in viata”, a scos la suprafata cele mai nastrusnice perle.
Amintim cateva dintre „argumentele” vizavi de tema data absolventilor de profil umanist, cei care au avut de rezolvat varianta „putin mai dificila”: „Un jurnal e bine sa ai ca sa vezi cat de prost erai in trecut si cate fete ti-au mancat banii”; Jurnalul e acel ceva pe care il uiti in banca la scoala si un coleg il gaseste si il citeste si te compromite”; „Jurnalul e mai putin bun cand la 16 ani mama gaseste scrise lucruri personale, ca am luat bataie s-au de ce fete imi placeI.
Si „modelele de viata” ale celor care au absolvit un profil real sunt demne de bagat in seama. Unii dintre ei au „argumentat” in felul urmator: „Mo-delul meu in viata este Gigi Becali, in afara de faza cu puscaria”; „Catalin Botezatu este un model in viata pentru orice fiinta pentru ca el ia fete din viata reala si le duce si le imbraca la Bucuresti si pe une-le chiar mai adanc in Europa” sau „Pe langa modelul meu in viata eu am si modele in viata, care sunt animatoare, cu care ma inteleg bine, cu unele merg chiar la strand, cand nu sunt obosite noaptea dupa dans. Au o viata buna, deci asa vreau sa ajung si eu”.
Desi la subiectul al treilea, candidatii au avut de redactat un eseu in care sa prezinte „tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga”, un elev nu a ezitat sa scrie ca “Eminescu mintea in poezi cu viziunea lui despre lume cu iubire, cu sentiment, cu pus de suflet in relatia ce nu era el, nu era adevarat ca am vazut si la televizor ca mergea si prin locuri necurate si ca a murit de sifilis”.
Cu voia sau fara voia Mi-nisterului Educatiei, perlele tot au ajuns la urechile lumii, spre amuzament, dar si spre un motiv serios de intristare.