Faptul că posturile de directori ai Centrelor județene de resurse și asistență educațională (CJRAE) – instituție angajatoare a consilierilor școlari și logopezilor din unitățile de învățământ – nu au fost scoase la concurs la fel ca toate celelalte posturi de directori din unitățile de învățământ, dar și confuziile legate de normarea consilierilor școlari prin două modificări legislative contradictorii, deopotrivă de „valabile“ și neaplicabile, au revoltat angații din sistem și i-au determinat să inițieze o scrisoare deschisă la adresa ministrului Educației prin care îi aduc la cunoștință problemele cu care se confruntă. Consilierii școlari se tem pentru locurile lor de muncă și îi cer lui Sorin Cîmpeanu să lămurească cât mai curând situația lor.
În același timp, specialiștii centrelor au lansat și o petiție la adresa ministrului prin care îl acuză de lipsă de dialog, creare de confuzie și nesiguranță, lipsă de acțiune în favoarea sistemului educațional și aduc la cunoștință problemele reale cu care se confruntă consilierii și logopezii din școli și grădinițe.
”Ne-am dori o poziție publică a domnului Ministru al Educației prin a explica tuturor specialiștilor despre viitorul acestor instituții. Cred că merităm să cunoaștem inițiativele legislative care își vor pune amprenta pe comunitatea noastră profesională. În data de 14 septembrie, funcțiile de director CJRAE nu au fost scoase la concurs. Ni se transmit informații pe surse, apoi se fac completări. Primim de la o săptămână la alta, de la o lună la alta, prin declarații televizate sau în presa scrisă, frânturi de informație, nimic definitiv sau clar, ceea ce crează confuzii, stări de incertitudine, nemulțumire printre angajații CJRAE. Am studiat și noi proiectul România Educată și nu se precizează clar nici aici ce se dorește cu centrele. Cum vor putea funcționa două instituții simultan cu aproape aceiași denumire? Ce se va întâmpla cu proiectele cu finanțare europeană pe care le derulăm? Care vor fi atribuțiile și serviciile consilierilor școlari prin România Educată? Ce înseamnă programul de dimineața până seara? Este nevoie de dialog cu toți actorii dacă ne dorim îmbunătățirea sistemului”, arată Ofelia Tulpan, un profesor consilier școlar cu 15 ani vechime, inițiatoarea scrisorii deschise în numele colegilor săi din întreaga țară.
În România există aproximativ 3500 de consilieri școlari și logopezi, încadrați în centrele județene de asistență educațională și care asigură servicii de consiliere educațională în grădinițe, școli și licee. Ei sprijină procesul de educație din unitățile de învățământ prin activități de consiliere psihopedagogică și prin terapii specifice. Sunt un real suport pentru copii și elevi, pentru părinții acestora, pentru cadrele didactice și, implicit, pentru dezvoltarea comunităților în care muncesc.
”Supraîncărcați prin numărul de elevi alocat fiecărui cabinet, prin diversitatea copleșitoare a sarcinilor din fișa postului, desfășurându-și activitatea de multe ori în condiții improprii și fără resursele necesare în acest domeniu, consilierii școlari, dar și colegii lor, logopezi, se confruntă de aproape un an și cu o nouă dificultate. Aceea generată de incertitudinile legate de viitorul locului lor de muncă. Guvernul României și-a asumat programul România Educată. Principalele reglementări incluse in Programul Legislativ al Guvernului României pentru anul 2021, apărut în vara acestui an (Documentul e disponibil pe site-ul SGG la adresa https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2021/03/PROGRAMUL-LEGISLATIV-AL-GUVERNULUI-ROMANIEI.pdf) nu clarifică, la paginile 56 și 57, soarta Centrelor Județene de Resurse și de Asistență Educațională care au în subordine consilierii școlari și logopezii. Ce înseamnă „definirea clară a CJRAE/CMBRAE“ și „reformularea activităților și serviciilor educaționale desfășurate de CJRAE/CMBRAE“ în condițiile în care există deja un document în acest sens, a cărui legiferare e tergiversată de Ministerul Educației de mai bine de 4 ani? Cum de s-a ajuns la confuziile din prezent legate de normarea consilierilor școlari, prin două modificări legilstive contradictorii, deopotrivă de „valabile“ și, oricum, neaplicabile? De ce funcția de director al CJRAE/CMBRAE nu apare în lista posturilor pentru concursurile de directori, afișată de fiecare inspectorat în 13.09, contrazicând astfel Ordinul Ministrului Educației nr. 4.597 din 6 august 2021 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, modificata prin ordinul nr. 5.195 din 3 septembrie 2021 privind modificarea și completarea anexei la Ordinul ministrului educației nr. 4.597/2021 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat Ce se dorește în perspectivă, cu aceste instituții? Care va fi soarta lor? Solicităm Ministerului Educației să inițieze cât mai curând un dialog prin care să răspundă la aceste întrebări legitime. Solicităm Ministerului Educației să iasă din „monologul“ cu care ne-a obișnuit și să aducă la aceeași masă a dezbaterilor reprezentanți ai tuturor celor direct implicați – angajatori, angajați, lideri de sindicat pentru a oferi clarificări. Solicităm tuturor cadrelor didactice, elevilor și părinților să fie solidari cu demersul nostru. Cu speranța că, astfel, vom aduce lumină în acest tăvălug al schimbărilor ce par să vină. Cu speranța că vocea unor oameni care muncesc în beneficiul altor oameni nu poate fi oprită de bezna creată prin lipsa de comunicare și de transparență decizională”, se arată în petiția semnată și susținută și de CJRAE Sălaj.