Consilierii locali sunt chemați să își dea acordul joi, 24 iunie, asupra unui proiect de hotărâre care prevede mandatarea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară “ Zona Metropolitană Zalău” pentru aprobarea pregătirii, depunerii şi implementării unei cereri de finanţare pentru realizarea documentaţiei tehnico – economice pentru proiectul „Varianta ocolitoare Zalău Nord-Alternativa pentru descongestionarea traficului rutier pe DN1H în localităţile Zalău, Crişeni, Hereclean”.
Asociaţia va încheia un Protocol de colaborare cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în vederea pregătirii acestui obiectiv de investiţii. Ținând cont de costurile ridicate, se dorește obținerea unei finanțări din bani europeni.

Drum nou, de 8 kilometri, care să devieze traficul greu

Proiectul vizează realizarea a 8,066 km de drum nou, o centură ocolitoare care să descongestioneze traficul rutier pe DN1H în localităţile Zalău, Crișeni și Hereclean. Șoseaua va trece pe teritoriul comunei Crișeni, comunei Hereclean si municipiului Zalău, atât pe terenuri publice cât și private, în anumite zone fiind necesare exproprieri.

Valoarea estimată a documentaţiilor este de 2,6 milioane euro, calculate la 6% din valoarea estimată a investiţiei: 43,34 milioane euro.
Potrivit documentației care însoțește proiectul de hotărâre, această contribuţie va trebui suportată de cele trei autorităţi locale beneficiare – Municipiul Zalău, localitatea Hereclean şi localitatea Crişeni.

“Pentru asigurarea contribuţiei şi a fluxului financiar se impune alocarea sumelor din bugetul celor trei unități administrative. Pentru Municipiul Zalău, contribuţia estimată este de circa 90% din total cheltuieli, raportat la numărul populaţiei din cele 3 UAT-uri care beneficiază direct, criteriu care stă și la baza stabilirii cotizațiilor anuale, în statut nefiind stabilită cota parte din participare a asociaţilor. În acest sens se impune ca în momentul aprobării finanţării proiectului, să fie stabilită și modalitatea de finanţare a cheltuielilor neeligibile, după caz a altor cheltuieli, precum și a cheltuielilor necesare pentru asigurarea fluxurilor financiare, deoarece Asociaţia nu dispune de surse pentru implementarea proiectului. Conform balanţei Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară <Zona Metropolitană Zalău> la finalul anului 2020 excedentul înregistrat de asociaţie este de 59.813,63 lei”, precizează municipalitatea.

Realizarea acestui drum va reduce timpii de transport, va devia traficul greu si va crește siguranţa călătoriilor, principalii beneficiari fiind locuitorii municipiului Zalău și ai comunelor Crișeni și Hereclean, dar și ai celorlalte UAT-uri din zona metropolitană, precum și transportatorii și alte categorii de utilizatori ai drumului naţional DN1H în zona
de referință. Se vor reduce, de asemenea, emisiile de C02 si poluarea cu noxe, afectarea prin vibraţii a locuinţelor din localitatea Crișeni, numărul accidentelor rutiere.

Potrivit autorităților, proiectul este complementar investiţiei privind Varianta ocolitoare Zalău (etapa 1 realizată, etapa a doua în execuție), acesta urmând a descongestiona traficul în municipiu la intrarea dinspre
Crișeni pe DN1H și la ieşirea spre Hereclean, dar și în localităţile Crișeni și Hereclean, făcând totodată legătura
cu șoseaua de centură a Zalăului.

Întârzieri de 30 de minute în trafic la orele de vârf, la ieșirea din Zalău spre Crișeni sau Hereclean

Atât Crișeniul cât și Zalăul sunt străbătute de DN1H, care, la intrarea în oraș, în zona pasarelei, are valori de trafic ridicate, inclusiv fluxuri de trafic greu. În localitatea Crișeni, traseul are o lungime de 4,1 km, iar în Zalău are o lungime de 3,9 km.
În zona de intrare în Zalău, dinspre Crișeni, se află și gara Zalău, care crează fluxuri suplimentare de trafic.
Localitatea Crișeni nu are variantă ocolitoare, așa încât fluxul de vehicule aferente drumului DN1H
traversează localitatea și crează congestii de trafic pe DN 1H, la intrarea în Zalău (care duce fluxurile spre Alesd- Oradea), respectiv DN 1F/E81 (fluxuri de trafic către vămile Fetea si Halmeu).
La orele de vârf, la intrarea în Zalău pe DN 1H dinspre localitatea Crișeni și la ieşirea din localitatea Crișeni, volumele de trafic sunt foarte ridicate, cauzând întârzieri semnificative si, uneori, blocaje. Potrivit statisticilor, se constată întârzieri de circa 25-30 de minute în orele de vârf ( 06.15-08.00 și 14.30-16.00).

De asemenea, riscurile de accidente sunt ridicate în această zonă. Traficul greu poluează cu noxe si zgomot zona rezidenţială a localităţii Crișeni și a municipiului Zalău, dar se produc și vibraţii care afectează locuinţele din zona drumului naţional din localitatea Crișeni, distanța dintre drum și case fiind foarte redusă.


Varianta ocolitoare Zalău Nord- alternativa pentru descongestionarea traficului rutier pe drumul naţional DN1H în localităţile Zalău, Crișeni, Hereclean va porni din DN1H, de la intersecţia cu DJ 108 D, își va continua traseul prin Crișeni, pe un actual drum de exploatație agricolă, va traversa mai multe proprietăți private, va trece apoi printr-o plantație viticolă din comuna Hereclean, va traversa o pășune ce aparține de Crișeni, mai multe terenuri arabile private ce aparțin de același UAT, va trece apoi peste Valea Zalăului și calea ferată, iar punctul final va fi sensul giratoriu din intersecţia cu varianta ocolitoare, de pe Bulevardul Mihai Viteazul.

Șoseaua va avea o lungime de 6,8 km pe teritoriul comunei Crișeni, 0,72 km pe teritoriul comunei Hereclean și
0,56 km pe teritoriul municipiului Zalău.