Anul 2020 a fost greu din toate punctele de vedere, dar a fost extrem de trist pentru învățământul românesc. Am închis școlile ca și măsură de siguranță, iar copiii noștri au urmat cursuri aproape exclusiv online, până de curând. Pandemia a lovit societatea și, cu toate acestea, învățământul renaște, și nu oriunde ci la Bocșa, locul natal al marelui patriot Simion Bărnuțiu.
Din 8 februarie s-au redeschis școlile pe întreg teritoriul țării. Copiii merg la cursuri în funcție de rata de infectare din localitate, pe cele trei scenarii. În Bocșa, copiii de grădiniță, cei din clasele I-IV și cei din clasa a VIII-a vin la școală deoarece localitatea se află în scenariul galben.
Mijlocul lunii octombrie a anului 2020 a adus pentru Școala Gimnazială “Simion Bărnuțiu” Bocșa noi activități cu scop de învățare, incluse în două proiecte de parteneriat transnațional încheiate cu IP Gimnaziul “Ion Vatamanu” Pârlița raionul Ungheni, Republica Moldova.
Primul proiect transnațional, “Ursuleții de Pluș RO-MD”, s-a desfășurat în perioada octombrie-decembrie 2020 și a implicat activitățile tuturor efectivelor de elevi din școală. Printre scopurile parteneriatului amintim sprijinirea dezvoltării, transferului și implementării de practici inovatoare în educație prin intermediul platformelor web de comunicare la distanță, promovarea și cooperarea în cadrul inițiativelor educaționale comune și schimbul de exeperiențe la nivel european.Toate acestea au urmărit obiective tangibile menite să dezvolte o educație de calitate, să încurajeze formarea continuă a cadrelor didactice și manageriale, să faciliteze accesul transnațional la resurse educative și să promoveze dimensiunea interculturală și cooperarea în educație.
Elevii au desfășurat activități specifice, au creat agende personalizate unde au trecut informații despre studiile și călătoriile “ursulețului”, apoi au fotografiat și au trimis poze cu “ursulețul de pluș”. La rândul lor, copiii de la noi au primit același feedback din partea celor din Republica Moldova. Școala “Simion Bărnuțiu” a fost reprezentată de către profesor Bârsan Adriana Florina, în calitate de director, și învățătoarele Remeș Adriana Cristina, Margin Gabriela Ioana, Ficuț Claudia Florina și Duma Roxana, în calitate de coordonatori și parteneri în acest proiect.
Cel de-al doilea acord de parteneriat educațional încheiat între Gimnaziul “Ion Vatamanu” și Școala Gimnazială “Simion Bărnuțiu” din Bocșa este încă în desfășurare și are o perioadă de activitate începută în octombrie 2020 și termen de finalizare în septembrie 2021. Activitatea din cadrul proiecului urmărește în special cultivarea interesului pentru lectura individuală și colectivă în decursul unui an de zile și, de ce nu, pentru toată viața. Nu degeaba proiectul este denumit “Horoscopul Lecturii”.
“Sunt nenumărate motive pentru care noi toți ar trebui să citim. Uneori citim de plăcere, alteori pentru a acumula cunoștințe, cert este că cititul ne este de foarte mare folos. Indiferent de motivul pe care îl avem pentru citit, dacă ne vom face un obicei din acesta, finalitatea va fi că vom avea o viață mai bună, mai interesantă. Fără să ne dăm seama, vom învăța să luăm decizii mai bune, ne vom înțelege mai bine pe noi și pe ceilalți și vom menține un echilibru și o stare emoțională optimă”, ne spune învățătoarea Ficuț Claudia Florina, coordonatoarea activităților din proiect.
În cadrul parteneriatului “Horoscopul Lecturii”, învățătoarele de la clasele I-IV au antrenat copiii în activități variate și bogate în conținut, menite să le cultive acestora interesul pentru citit. În cadrul acestui proiect, copiii învață să-și dezvolte imaginația, să fie mai toleranți, să empatizeze, să-și dezvolte abilitățile de comunicare, să-și depășească limitele, să-și mărească perspectivele, să gândească liber, șă-și descopere noi pasiuni, să se concentreze, să găsească soluții pentru diferite situații și, de ce nu, să se relaxeze citind.
Activitățile recente au inclus lecturarea și recitarea din versurile poetului român Grigore Vieru, recent comemorat pe data de 14 februarie. Copiii au fost filmați, iar materialele video postate de către învățătoare pe rețelele web educaționale din cadrul proiectului, promovând astfel performanțele cultural-artistice ale elevilor. În acest fel s-au dezvoltat relații de prietenie între copiii din Bocșa și cei din Republica Moldova, familiarizându-se totodată cu personalitățile marcante ale culturii și literaturii.
“Cititul este ca o terapie. Folosim cărțile pentru a ne îmbunătăți viața și relațiile interpersonale în funcție de nevoile emoționale. Cititul este cea mai frumoasă metodă de relaxare și ne îmblânzește sufletul. Este cea mai ieftină și cea mai bună modalitate prin care poți să crești un copil echilibrat, bogat și frumos sufletește”, ne spune Adriana Florina Bârsan, directoarea școlii.
Așadar, un director și o mână de învățători și profesori ne demonstrează că se poate face performanță și la o școală de la sat. Diferența o face pasiunea cadrelor implicate și dăruirea pentru munca pe care o depun împreună, zi de zi. Performanța se face prin muncă de echipă, iar acum când școlile s-au redeschis e bine să le dăm copiilor aripi, să le deschidem lumea cărților. Profesorii rămân croitori de drumuri și sculptori de destine, iar activitățile didactice defășurate la școala din Bocșa de-a lungul anilor dovedesc acest lucru.