Noul regulament de organizare și funcționare al școlilor, publicat în Monitorul Oficial, le permite elevelor gravide și tinerilor părinți să participe în format online sau hibrid la orele de curs. La fel pot proceda și elevii cu afecțiuni grave de sănătate.

Măsura a fost luată pentru a preveni abandonul școlar. De asemenea, cursurile cu prezență fizică vor fi suspendate și în situații excepționale.

Suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru elevii aflați în aceste situații se va face cu informarea inspectoratelor școlare județene (ISJ).

„Elevele gravide și elevii părinți pot beneficia de un program școlar flexibil, în vederea prevenirii și combaterii abandonului școlar. Programul flexibil se stabilește, prin consultare cu părinții/tutorii/reprezentanții legali ai beneficiarilor primari minori, de către o comisie care include și consilierul școlar. Programul poată să prevadă atât un plan individualizat de învățare, cât și un orar școlar adaptat nevoilor acestora, precum și alte măsuri stabilite de către comisie”, se mai precizează în articolul 11, alineatul 12.

Regula se aplică și elevilor cu boli grave. Pentru a participa online/hibrid la ore, este nevoie ca părintele/reprezentantul legal să depună o cerere, însoțită de un aviz din partea medicului curant, potrivit articolului 9, alineatul 4, punctul a.

Elevii pot rămâne acasă dacă suferă de „boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecţiuni cronice, afecţiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecţiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficienţe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare”.

Totodată, pe lângă posibilitatea de a finaliza studiile pentru tinere gravide și elevi bolnavi, prin ROFUIP 2024 s-a introdus nota la purtare în fiecare modul, prevederile despre concursul separat de admitere în clasa a IX-a, desemnarea unui profesor responsabil cu proiectele europene în fiecare școală și organizarea de cursuri de educație parentală.

„Activităţile didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului vor urmări dezvoltarea competenţelor beneficiarilor primari, fixarea şi consolidarea cunoştinţelor, educaţia remedială, pregătirea beneficiarilor primari pentru susţinerea evaluărilor şi examenelor naţionale”, se arată în metodologia privind desfășurarea activităților online/hibrid.

Metodologia privind desfășurarea activităților în sistem online sau hibrid conține, printre altele, informații despre gestionarea datelor cu caracter personal ale participanților la ore, atribuțiile tuturor celor implicați în acest proces, sarcinile care trebuie îndeplinite de cadrele didactice în organizarea orelor și prevederi legate de desfășurarea acestor cursuri pentru profesori și elevii fără acces/cu acces limitat la tehnologie/internet.

Factorii implicați în luarea acestor decizii sunt Ministerul Educației, inspectoratele școlare, conducerea unităților de învățământ, educatoarele, învățătoarele și profesorii diriginți din cadrul fiecărui nivel de învățământ, cadrele didactice, elevii, părinții sau reprezentanții legali.