Salajenii vor plati pentru permisul de conducere in jur de 1.400 de lei.
Circa 70 la suta dintre instructorii independenti vor fi eliminati de pe piata.

Instructorii auto din judet spun ca, in 2010, tarifele percepute pentru serviciile prestate vor exploda, ca urmare a noii legi privind transporturile rutiere. Daca in prezent, pentru categoria B, un salajean plateste intre 850 si 950 de lei, pentru orele de teorie si practica, de la anul va scoate din buzunar cu pana la 50 la suta mai mult. La celelalte categorii, tarifele se pot chiar dubla.
Potrivit legii, scolile de soferi vor fi nevoite sa aiba spatiile amenajate in functie de numarul de cursanti si de categoria de permis pentru care organizeaza cursuri. In plus, instructorii independenti nu vor mai putea tine cursuri de pregatire practica fara sa fie autorizati si sa aiba incheiate contracte cu scolile de soferi.
In ceea ce-i priveste pe elevi, acestia vor fi obligati sa parcurga orele de legislatie, la care prezenta va fi obligatorie. In cazul in care lipseste la o ora, va trebui sa o recupereze. Pentru categoria B, candidatul trebuie sa urmeze 24 de ore de teorie si 30 de practica. Acestea din urma vor fi structurate in 10 ore de indemanare, 18 pentru traseu si doua pentru conducerea pe timp de noapte. Elevul nu va avea voie, insa, sa iasa pe traseu, decat dupa ce a finalizat pregatirea teoretica.
“Modificarile introduse vor forta scolile sa creasca tarifele chiar cu 50 la suta. Spre exemplu, pentru a putea functiona in continuare, fiecare scoala trebuie sa incadreze cu norma intreaga minim doi instructori si cel putin un profesor de legislatie rutiera. Asta presupune cheltuieli mai mari, intrucat pana acum angajam part-time”, sustine Jako Ludovic, patronul scolii de soferi Danisan Com Prod din Zalau. Mai mult, scolile de soferi trebuie sa aiba in dotare minim doua autovehicule pentru categoria B si cate unul pentru celelalte categorii, dar si un soft didactic cu continut agreat de Autoritatea Rutiera Romana, al carui pret este, potrivit lui Jako, de minim 7.700 de lei.
Instructorii independenti nu vor mai putea profesa decat daca se autorizeaza. Intrucat procedura nu este posibila daca instructorul nu a lucrat macar trei ani in cadrul unei scoli de soferi autorizate, repre-zentantul Danisan este de parere ca 70 la suta dintre independenti vor disparea de pe piata.
Pro si contra
Actorii de pe piata au pareri diferite vizavi de acest act normativ. In timp ce reprezentantii scolilor de soferi considera masurile ca fiind binevenite, “pentru ca vor ramane pe piata doar cei seriosi”, independentii se declara nemultumiti. Marian Gozman lucreaza ca instructor “pe cont propriu” din 2007. “Atunci mi s-a cerut o vechime de doi ani in cadrul unei scoli autorizate, conditie pe care o indeplineam. Acum mi se cer trei ani ca sa pot ramane pe piata. Nu este corect”, spune Gozman.