Cheltuielile la Oficiul Registrului Comertului sunt de aproape 160 de lei
Cea mai la indemana strategie pe care microintreprinderile o au la indemana, in incercarea de a scapa de noul impozit forfetar impus de Ministerul Finantelor, este transferul activitatii pe una dintre urmatoarele trei forme de organizare: persoana fizica autorizata, intreprindere individuala sau intreprindere familiala.
Consultantii in afaceri spun ca aproximativ 100.000 de firme marunte, cu pierderi ori cu profit zero sau foarte redus, vor opta pentru aceasta masura. Cei mai interesati ar putea fi practicantii profesiilor liberale, respectiv expertii contabili, auditorii, arhitectii, consultantii fiscali, lichidatorii si avocatii. Transformandu-se in PFA, toti acestia vor fi scutiti de la plata impozitului forfetar, platind un impozit la nivelul veniturilor din anul trecut, pentru ca la finele fiecarui an, sa se faca o regularizare ce se achita la sfarsit de an. In schimb, prin introducerea noilor norme ale Codului Fiscal, PFA-urile nu isi vor putea deduce cheltuielile de functionare, intretinere, reparatii si combustibil pentru autoturisme. Un alt risc apare in situatia de faliment, intreprinzatorul pierzand bunul din patrimoniul personal.
Cea mai mare problema ce ar aparea prin acest transfer vizeaza disponibilizarile, intrucat, potrivit legii, persoanele fizice autorizate nu pot avea salariati. “Luand in calcul ca o microintreprindere creeaza 2,1 locuri de munca, putem vorbi despre un posibil somaj a 711.457 de salariati, reprezentand 15% din numarul total de salariati din Romania, fara a lua in calcul si somajul asociatilor acestor microintreprinderi”, se arata intr-un document de pozitie al Asociatiei Fiscale Internationale-Romania, transmis ministrului de Finante, Gheorghe Pogea, referitor la impactul impozitului forfetar asupra firmelor.
Pentru transferul activitatii pe intreprindere individuala, persoana fizica autorizata sau intreprindere familiala, cel interesat trebuie sa depuna o cerere de inregistrare si autorizare a functionarii la Registrul Comertului, impreuna cu o serie de documente, printre care dovada rezervarii denumirii firmei, cazierul fiscal, specimenul de semnatura, copie dupa actul de identitate etc. In cazul intreprinderilor familiale, se depune si acordul de constituire a membrilor. Intreaga procedura costa in jur de 160 de lei, dupa cum ne-a declarat Laura Vadan, directorul Oficiului Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Salaj. Potrivit spuselor sale, certificatul de inregistrare se elibereaza in maxim cinci zile lucratoare.
De la anul, impozit de minim 2.200 lei
Firmele care au o cifra de afaceri cuprinsa intre 0 si 52.000 lei vor plati, in acest an, un impozit minim de 1.467 lei, urmand ca in 2010, taxa minima datorata statului sa fie de 2.200 lei. Firmele care deruleaza afaceri intre 52.001 si 215.000 lei vor plati la buget un impozit minim in acest an de 2.867 lei si de 4.300 lei in 2010, iar societatile care vor incheia anul cu o cifra de afaceri intre 215.001 si 430.000 lei vor achita 4.333 lei, in acest an si cate 6.500 lei incepand de anul viitor.