Scandal la Consiliul Judetean pentru ca dezvoltarea Salajului este in plop anul acesta
Din 47 de milioane de lei pentru investitii, nu s-au cheltuit pana acum nici zece milioane
rn
Presedintele Consiliul Judetean, Tiberiu Marc (PSD), a fost luat ieri la rost de consilierii judeteni din opozitie si a dat explicatii pentru procentul mic in executia bugetului de investitii, de doar 26,79 la suta. Ceea ce inseamna ca din banii alocati investitiilor pentru acest an, nu s-a cheltuit decat un sfert si, implicit, proiectele pentru dezvoltarea judetului nu s-au realizat.
rn
Din aproape 47 de milioane de lei prevazuti pentru acest an la capitolul dezvoltare, s-au cheltuit doar 9,2 milioane de lei pentru lucrari de investitii.
Seful administratiei judetene a argumentat ca nu s-a reusit cheltuierea banilor alocati pentru 2017 la sectiunea de dezvoltare, in mare parte din cauza unor contestatii la lucrari mari de infrastructura cu finantare europeana.
Din suma totala alocata dezvoltarii judetului, spre exemplu, 10,9 milioane de lei trebuieau sa fie cheltuiti pe proiecte de infrastructura cu fonduri europene, pentru care contractele de finantare s-au semnat in iulie. Alte circa 10 milioane de lei trebuiau cheltuiti pentru reabilitarea drumului judetean 196, de la limita cu judetul Satu Mare – Horoatu Cehului – Benesat, finantat prin POR, al carui contract a fost semnat in luna august.
"Proiectele pe care le-am propus pentru 2017 aveau trei surse de finantare: fonduri europene, fonduri guvernamentale si venituri proprii.
Din pacate, doua dintre proiectele care au ca sursa de finanare fonduri europene, prin POR, nu au putut fi finalizate prin contracte de lucrari. S-au inceput procedurile de achizitii inca din 2015. Din pacate, contractul pentru reabilitarea drumului judetean 191 C a trebuit anulat si reluat dupa un an si trei luni, perioada in care s-au depus patru contestatii catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor si trei la Curtea de Apel. Pentru al doilea drum, exista o sentinta pronuntata de catre Curtea de Apel Cluj in 28 septembrie, fara a fi comunicata motivarea instantei. Opinia mea este ca exista posibilitatea ca procedura de licitatie sa poata fi finalizata prin incheierea contractului de axecutie a lucrarilor in acest an. Pentru drumul judetean 196, a fost semnat contractul de executie a lucrarilor la sfarsitul semestrului I, dar gradul de realizare a lucrarilor este sub 10 la suta. Acest contract reprezinta 21 la suta din bugetul de dezvoltare al judetului. Mai exista doua contracte pe PNDL, cu obiective semnate saptamanile trecute. achizitiile nu influenteaza bugetul", a spus Tiberiu Marc.
rn
Tiberiu Marc spune ca vina este a ofertantilor,
opozitia sustine ca este a Consiliului Judetean
rn
Consilierul judetean PNL Adrian Margin a cerut insa lamuriri cu privire la motivele care au stat la baza contestatiilor si cine se face vinovat de eventualele erori.
In raspunsul sau, Tiberiu Marc a dat vina pe contestatari.
"Au fost 13 ofertanti. Au fost contestatii reciproce, contestandu-se diferite elemente din oferte. S-a ajuns la anularea achizitiei. “n situatia in care ofertantii isi contesta propriile oferte, nu stiu in ce masuta Consiliul Judetean are o vina", a spus Marc.
Adrian Margin nu s-a lasat convins de argumentele lui Tiberiu Marc si a replicat ca este la curent cu procedurile de licitatie si ca "ofertantii nu au contestat ofertele intre ei, ci au contestat procedura si oferta declarata castigatoare de Consiliul Judetean".
rn
Marc recunoaste in final ca s-a mai si gresit si spune
ca va face reorganizari de personal in aparatul propriu
rn
In intrebarea sa, consilierul Adrian Margin a sugerat o posibila culpa a personalului in elaborarea documentatiei proiectelor, seful administratiei judetene, Tiberiu Marc, a admis ca sunt si motive "subiective" ce tin de organizarea interna, afirmand ca in perioada urmatoare va trece la reorganizari de personal in aparatul propriu.
"Lucrurile considerate problematice, am incercat sa le inlaturam in timp. Nu avem pretentia ca documentele sunt perfecte. “n Romania nu exista nici o institutie care sa certifice ca documentele, odata aprobate, nu pot fi contestate ulterior, in perioada de evaluare. Nu avem pretentia ca am eliminat orice ocazie a unora de a contesta", a spus presedintele Consiliului Judetean.
rn
Pentru traiul celor care merg la serviciu la Consiliul Judetean s-a cheltuit "corespunzator"
rn
De cealalta parte, la sectiunea de functionare, Consiliul judetean a cheltuit de zor. Nu a avut probleme cu incasarile, unde procentul de venituri este asigurat in proportie de 92,2 la suta pana la finele lunii septembrie.
rn
S-au facut cheltuieli de functionare in procent de 83,96 suta pana la data de 30 septembrie.
7,2 milioane de lei reprezinta cheltuieli de personal (realizat in proportie de 80,68 la suta).
Consiliul Judetean a cheltuit pana la finele lunii septembrie 1,7 milioane de lei cu bunuri si servicii, aproape 70 la suta din cele 2,4 milioane de lei alocate pe total anul 2017.
Fiind sume mici, administratia judeteana nu se incurca in licitatii, pentru ca achizitiile se fac prin atribuire directa. Consiliul Judetean cumpara de zor apa plata, isi modernizeaza bucataria din cabinetul presedintelui, isi inlocuieste anvelopele cu gama cea mai scumpa de pe piata, isi face provizii generoase de bunuri destinate protocolului, isi asigura pe sume impresionante produsele de igiena si odorizantele de wc.
Cateva "mici" achizitii directe din ultima luna, pentru exemplificare, sunt produse de curatenie in valoare estimata de 42.840 lei pentru un an calendaristic, constand in 20 de maturi, 12 galeti de plastic cu storcator, 100 bucati rezerve mop, 100 rezerve pentru aparatele odorizante electrice, dezinfectant WC – 100 bidoane a cate 750 ml, perii WC cu suport – 20 bucati, detergent pentru spalat gresia – 30 bidoane a cate 5 litri, solutie desfundat chiuvete – 10 bidoane a cate un litru, solutie pentru curatat parchet – 100 bidoane a cate 0,75 ml, solutie antistatic pentru curatat mobilierul – 100 bucati sub forma de spray de 400 ml, sapun lichid – 30 bidoane a cate 5 litri, sapun solid de maini – 100 bucati, pastile pentru pisoar, solubile, 50 de cutii.
Dupa ce si-a modernizat bucataria cu 7.000 de lei, Consiliul Judetean a cumparat detergent vase – 75 de litri, 100 bucati bureti de vase, detergent automat 30 bucati a cate 2 kg, "calitate superioara, cu granulatii albe si colorate", dar si 5 pompe de desfundat chiuveta.
Administratia Judeteana a mai cumparat apa imbuteliata in valoare de circa 11.900 de lei, in bidoane de 19 litri, dupa ce in luna mai institutia a mai cumparat apa plata la sticle de 0.5 litri, 1.400 de bucati, cu suma de 4.538 de lei, un contract atribuit firmei SC Crolux SRL.
