decembrie 5, 2025

Salajenii trag sperante ca vor intra de la anul pe autostrada de pe drumul spre Cluj-Napoca, de la Nadaselu

salajenii-trag-sperante-ca-vor-intra-de-la-anul-pe-autostrada-de-pe-drumul-spre-cluj-napoca-de-la-nadaselu0_55986

Italienii vor construi podul peste Somesul Mic ce va lega in sfarsit doua bucatele din Autostrada Transilvania, tronsoanele Gilau – Nadaselu si Gilau – Câmpia Turzii. Salajenii vor avea astfel acces la autostrada de pe drumul spre Cluj, drumul european E81, de la Nadaselu.
Contractul pentru finalizarea lucrarilor la nodul Gilau si conexiunea dintre sectiunea 2B cu subsectiunea 3A1 de pe Autostrada Transilvania (Brasov – Târgu Mures – Cluj – Oradea) a fost câstigat de ofertantul Tirrena Scavi SPA Italia, transmite CNAIR. Pretul stabilit la atribuire este de 25.97 milioane de lei fara TVA, precizeaza Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Rezultatul procedurii de atribuire a acestui contract a fost comunicat tuturor ofertantilor în data de 23 iunie 2017. „Semnarea contractului va fi posibila dupa îndeplinirea termenelor legale privind formularea notificarilor prealabile si a contestatiilor, în conformitate cu prevederile art. 6, alin (1), lit. a) din Legea nr. 101/2016, respectiv cu prevederile art. 8, alin (1), lit a) din acelasi act normativ si dupa finalizarea procesului de avizare a contractului”, mai precizeaza CNAIR. Estimarile sunt ca lucrarea va fi gata undeva in vara anului viitor.

14 ani de promisiuni si asteptare, o avere din banii nostri aruncata
pe apa sambetei; o telenovela la care plange toata lumea

Autostrada Transilvania a fost contractata in anul 2003 de firma Americana Bechtel si era prevazuta sa fie finalizata in anul 2013.
În cei zece ani de prezenta în România a firmei americane au fost construiti doar 52 de kilometri între Câmpia Turzii si Gilau, judetul Cluj. La cei 52 de kilometri utilizabili se adauga lucrari incepute la alti 64 de kilometri între Suplacu de Barcau si Bors, segment pe care treaba a fost facuta pe jumatate si nu poate fi folosit.
In anul 2013, în care americanii de la Bechtel trebuiau sa termine toti cei 415 kilometri la care se angajasera, contractul de realizare a autostrazii Transilvania a fost reziliat. In zece ani, Bechtel a reusit sa realizeze o cifra derizorie de cinci kilometri în medie pe an.
S-a început cu segmentul Câmpia Turzii – Gilau si s-a continuat cu Suplacu de Barcau – Bors. Salajul este exact intre cele doua segmente. Judedetul nostru a rtamas cu planuri pe hartie, pe care le tot face si reface. Se vorbeste de un tunel prin Meses, dar cine stie cand vom vedea minunea.
Prima inaugurare a avut loc în 1 decembrie 2009, cu cinci ani inntarziere fata de plan. Au fost deschisi traficului primii 42 de kilometri de autostrada, ce legau Turda de Gilau, aceasta portiune având si rolul de centura ocolitoare a municipiului Cluj. Un an mai târziu, la 13 noiembrie 2010, se finalizau ultimii 10 kilometri din tronsonul Câmpia Turzii-Gilau.
In 30 mai 2013, contractul cu firma americana Bechtel pentru tronsonul de autostrada Suplacu de Barcau – Bors a fost reziliat, iar gradul de finalizare era atunci de 50, 12 la suta. A ramas in paragina, iar lucrarile s-au degradat. Practic, se va relua aproape de la zero.
In total, s-au platit pe toate lucrarile 1.5 miliarde euro, desi s-a facut cam 20 la suta din întreaga autostrada. Americanii au incasat 68 la suta din banii estimati initial. Se poate aprecia ca, în medie, statul a platit 20 de milioane de euro pe kilometru. Spre comparatie, acum pentru noua kilometri între Gilau si Nadaselu, firma Spedition primeste 258 de milioane lei, adica 6.3 milioane euro pe kilometru.

Visul autostrazii in Salaj

Salajul este o pata neagra la capitolul autostrada pe harta Romaniei. Autostrada Gilau – Suplacu de Barcau – Vama Bors, (segmentul prin Salaj), care dupa noile calcule post-Bechtel ar fi trebuit sa fie finalizat pana in 2018, deocamdata trece pe la noi doar pe hartie. Proiectul autostrazii strabate Salajul prin partea vestica, în paralel cu E81. Autosstrada ar trebui sa intre în judetul nostru din Cluj, prin apropiere de satul Topa Mica, apoi sa treaca pe lânga Sâncraiu Almasului, apoi pe lânga localitatea Sutor. Tronsonul salajean ar trece apoi prin Rastoltu Desert, Pausa si Treznea. Din satul Fetindia, daca Fetindia va vedea vreodata autostrada, aceasta ar merge în paralel cu DJ 191C – Mesesenii de Jos – Crasna. Din Crasna, prin Ratin – Huseni, iar de acolo la Boghis. Din Nusfalau, autostrada ar merge paralel cu drumul national care leaga Salajul de Bihor prin Ip si Marca. In fine, autostrada ar iesi din Salaj prin localitatea Port, comuna Marca, acolo unde s-a lucrat în anii trecuti, stop_coloana însa unde acum balariile au crescut mai mari decât pilonii abandonati de americanii de la Bechtel.

Ce fac parlamentarii salajeni pentru proiectul autostrazii in Salaj

Deputatii PNL si PSD din Salaj acuza
fiecare guvernarea adversarului politic

Deputatul PNL, Lucian Bode:
„Despre Autostrada Transilvania, un proiect major de infrastructura rutiera, pot afirma fara sa gresesc ca este unul dintre cele mai dezastruoase contracte încheiate de România sub Guvernul Nastase, alaturi de privatizarea Petrom. Un contract pagubos pentru statul român, care desi a fost semnat în anul 2003, dupa 14 ani, din 415 km se circula doar pe 50 de km (tronson executat si deschis circulatiei in timpul Guvernului Boc), în timp ce exista loturi cu stadiu fizic de executie 0 la suta. Acest contract a fost negociat prost, sa nu uitam ca a fost încredintat direct firmei Bechtel, fara nicio licitatie, de catre guvernul Nastase, iar guvernarile ulterioare au facut mari eforturi sa repare toate aceste nenorociri. Este de notorietate deja episodul cu ministrul Marilor Proiecte, Dan Sova, care a facut un adevarat show mediatic in jurul subiectului referitor la contractul original de negasit. In timp ce guvernarile de stânga atât au stiut sa faca, circ mediatic, guvernele de dreapta – si ma refer aici la guvernul din anul 2011 – au reusit sa puna lucrurile în miscare astfel încât sa deblocheze proiectul, renegociind contractul.
Faptul ca azi mai sunt în lucru alti 60 de km între Suplacu de Barcau – Bors si Gilau – Nadaselu se datoreaza eforturilor de atunci. In calitate de parlamentar de Salaj, in fiecare an am depus amendamente la Legea Bugetului de Stat pentru suplimentarea fondurilor alocate tronsonului Mihaiesti – Suplacu de Barcau din aceasta autostrada care traverseaza judetul nostru. Acum proiectul se afla în diverse stadii, deloc multumitoare, si sunt promisiuni din partea autoritatilor, Ministerul Transporturilor si C.N.A.I.R., ca anul acesta vor scoate la licitatie construc?ia tunelului Meses, dupa finalizarea studiului de fezabilitate, desi termenul este cu mult depasit. La fel, promisiuni exista si în privinta celorlalte loturi, în cazul tronsonului Mihaiesti – Suplacu de Barcau trebuind initiata în acest an procedura de achizitie publica, dupa încheierea etapei de revizuire a studiului de fezabilitate. Autostrada Transilvania este un subiect care ma preocupa în mod deosebit si urmaresc îndeaproape evolutia acestui proiect, care a înregistrat un record negativ în ceea ce priveste parcursul. Modul greoi în care se misca lucrurile tin de inertia institutionala si de lipsa unei actiuni concertate între institutiile responsabile. De exemplu, faptul ca în prezent pe 3 loturi se afla în derulare procedura de obtinere a autorizatie de constructie din cauza faptului ca acordul de mediu a fost emis cu întârziere spune multe despre modul în care institutiile statului conlucreaza.”
Deputatul PSD, Iului Nosa:
„Dupa ce a castigat presedintia Traian Basescu si a fost numit priministru Boc, lucrarile la autostrada au inceput sa schiopateze, motivand ca este un culoar care nu este o prioritate pentru infrastructura din Romania. Din pacate s-a ajuns ca in 2012 sa inceapa demersurile de reziliere a contractului pentru aceasta investitie, care din totalul de 481 de kilometri erau realizati undeva sub 50 de kilometri din autostrada. Explicatiile au fost multe. Cert este ca suntem in 2017 si ca pentru tronsonul care strabate Salajul se lucreaza la studiul de fezabilitate a celor 50 de kilometri din autostrada care strabat Salajul. Am facut si fac parte din Comisia de Buget, finante, banci a Camerei Deputatilor si anual, la fiecare aprobare de buget, m-am asigurat si am reusit ca investitiei sa ii fie asigurate fonduri pentru continuarea lucrarilor. Pot sa va asigur, atat eu, cat si colegii mei, ca investitia nu face obiectul abandonarii, dar reprezentantii ministerului Transporturilor prin CNAIR au adus investitia in stadiul in care nu o simtim, urmand ca noi, salajenii, de anul viitor sa urcam pe autostrada la Nadaselu, judetul Cluj, si sa coboram de pe autostrada la Campia-Turzii, judetul Cluj.”