Abandonul școlar rămâne încă o problemă în sistemul de învățământ sălăjean, manifestându-se cu precădere în comunitățile de rromi, deși există diverse măsuri pentru prevenirea acestuia.
Vasile Bulgărean, inspectorul școlar general, a prezentat câteva date statistice în cadrul ședinței Colegiului Prefectural de săptămâna trecută prin care a arătat că, în anul școlar care tocmai se încheie, au abandonat școala aproape 150 de elevi. Fenomenul are loc în ciuda măsurilor guvernamentale de care elevii au beneficiat – tichete sociale de 500 de lei pentru haine, alimente sau rechizite, de diferite tipuri de burse inclusiv sociale, de transport gratuit la școală și, în cazul a patru mari unități de învățământ, de masă caldă în fiecare zi. Acest ultim program de sprijin va fi extins începând cu 5 septembrie, prima zi a noului an școlar, la alte șase unități de învățământ din mediul rural.
”În anul școlar 2021-2022, 135 de elevi au părăsit școala. Din ciclul primar 41, gimnazial 67, liceal 4. Motivele sunt multiple, dar procentul foarte mare este din rândul elevilor de etnie rromă. Principalele măsuri de prevenire a abandonului școlar care au efect sunt masa caldă în școli și asigurarea transportului elevilor la școală. Mai sunt tichetele sociale și bursele. Dacă ne uităm după rezultate și analizăm cele patru unități de învățământ în care s-a asigurat masa caldă pentru elevi, sunt foarte utile. Dacă analizăm tichetele sociale, este o mică problemă. Tichetele sociale nu pun și condiții. Adică ar trebui să pună condiție frecvența la cursuri. Elevii primesc acel card cu o sumă de bani – 500 de lei – cardurile le primesc părinții acasă și nu le putem retrage. În schimb, la bursele sociale, la 10 absențe li se retrage bursa. Deci, tichetul social, dacă nu este urmat de măsuri de coerciție – trebuie să fie prezenți la școală ca să primească – nu atinge rezultatul dorit”, a precizat șeful Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Sălaj în fața Colegiului prefectural.
Numărul total de elevi înscriși în ciclurile învățământului preuniversitar sălăjean este de 35.367. Dintre aceștia, 4.232 sunt de etnie rromă și 1.048 de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES). Peste 6.300 de elevi au beneficiat de burse, alți 3.690 de elevi au primit tichete sociale de 500 de lei și pentru încă 2.793 de noi beneficiari de tichete s-au trimis listele la Ministerul Educației la finalul lunii aprilie 2022. Potrivit lui Vasile Bulgărean, peste 16.000 de elevi, reprezentând circa 45 la sută din totalul elevilor și preșcolarilor, au beneficiat în anul școlar 2021-2022 de o formă de sprijin pentru educație.
Masă caldă în 10 școli sălăjene în anul școlar 2022-2023
De programul “Masă caldă în şcoli” au beneficiat în anul școlar 2021-2022 un total de 1.810 elevi sălăjeni şi preşcolari, de la Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu” Hida, Școala Profesională nr. 1 Sâg, Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc şi Școala Gimnazială nr. 1 Valcău de Jos. Din totalul elevilor beneficiari, 954 sunt copii de grădiniță și din ciclul primar (clasele 0-IV).
Costurile pentru masa caldă în fiecare zi de școală a celor puțin peste 1.800 de copii a fost de aproape trei milioane de lei, după cum se arată în datele Inspectoratului Școlar Județean. În semestrul I al anului școlar, s-au cheltuit 1,22 milioane de lei, iar în semestrul II, peste 1,75 milioane de lei pentru asigurarea mesei calde.
Pentru anul școlar 2022-2023, au fost propuse pentru extinderea programului unitățile de învățământ din Ileanda, Gâlgău, Bălan, Someş Odorhei, Crasna şi Pericei. Au fost trimise cererile de cuprindere în program către Ministerul Educației, iar dacă vor fi aprobate toate, numărul elevilor și preșcolarilor beneficiari ai programului va crește considerabil ținând cont de faptul că ar fi incluse în program un total de 10 unități de învățământ din diferite zone rurale cheie ale Sălajului.
”Noi am cerut, să vedem câte ne aprobă. Am avut concursul și disponibilitatea totală a primarilor în aceste comune pentru derularea programului pentru că este un sprijin real pentru copii și o măsură bună pentru prevenirea abandonului școlar”, a subliniat Vasile Bulgărean.
Vă reamintim că, în luna iulie, Guvernul României a dublat numărul unităților de învățământ incluse în programul ”Masa Caldă”, de la 150 la 300 de unități din toată țara. În Ordonanța de urgență se arată că părintele sau reprezentantul legal, prin cerere scrisă, motivată și susținută de documente justificative, din considerente de natură medicală, culturală sau religioasă nu pot beneficia de masa caldă sau, după caz, de pachetul alimentar, pot ”beneficia de produse alimentare adecvate situației acestora”.
Lista școlilor și grădinițelor în care se implementează programul, numărul de beneficiari și sumele alocate pentru finanțarea programului în anul școlar 2022—2023 trebuie să se aprobe prin ordin al ministrului educației în termen de 30 de zile de la publicarea OUG în Monitorul Oficial. Procedura va fi anevoioasă, pentru că urmează licitațiile pentru achiziția serviciului de catering, abia apoi copiii vor primi masă caldă. Pot apărea și contestații, proceduri care au făcut și anul trecut, la nivel național, ca doar 104 unități de învățământ din cele 150 incluse în programul pilot să asigure efectiv masa caldă copiilor.
Finanțarea programului, în cuantum de 15 lei /zi/ elev, este asigurată din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București. Potrivit actului Guvernului, în anul 2022 s-a alocat suma de 147.000.000 de lei, iar în anul 2023 suma de 207.900.000 de lei. Fiecare unitate administrativ-teritorială poate suplimenta suma alocată mesei fiecărui elev, prin hotărâre de consiliu local.