Biletele de autobuz se scumpesc de anul viitor cu 50 la sută. Operatorul de transport în comun de pe raza municipiului Zalău, SC Transurbis SA, a solicitat administrației locale să aprobe majorarea tarifelor, începând de anul viitor, iar proiectul de hotărâre în acest sens a fost votat, joi, de consilierii locali. Au fost 11 voturi pentru, 9 împotrivă și o neparticipare la vot.
Așadar, din prima zi a anului viitor, un bilet de autobuz cu o călătorie, pe hârtie sau electronic, va costa 3 lei, față de 2 lei cât e în prezent, iar un bilet cu două călătorii va fi taxat cu 6 lei. Un abonament lunar va costa 84 de lei, în loc de 60 de lei. Un abonament pentru 15 zile va costa 42 de lei, față de 30 de lei, cât este acum, iar un abonament săptămânal va fi 21 de lei, în loc de 15 lei.
Transportul urban de călători TC 40 minute cu plată prin SMS va fi taxat cu 3 lei, în loc de 2 lei, iar transportul urban de călători TC 1 zi (24 ore) cu plata prin SMS va costa 12 lei, față de 8 lei.
Prețul unui “bilet suprataxă”, plătit de cei care sunt prinși circulând fără abonament sau bilet valabil, se dublează și ajunge, de la 40 de lei, la 80 de lei.
În cadrul ședinței de Consiliu Local au fost însă și câteva obiecții cu privere la solicitarea Transurbis de a mări prețurile.
Consilierul PNL Mihai Crișan a afirmat că o astfel de majorare nu este oportună, întrucât va descuraja și mai mult folosirea transporului în comun, în condițiile în care, oricum, ne confruntăm în Zalău cu un trafic aglomerat. Acesta a dat exemplul Clujului, unde vinerea transportul public este gratuit pentru toată lumea. În opinia sa, tarifele ar merita chiar reduse, pentru a încuraja populația să apeleze la transportul în comun. “Transportul în comun este destul de puțin folosit în Zalău, ar trebui să îl încurajăm, nu să îl descurajăm și mai mult. Mărim niște taxe care nu văd să aducă niciun beneficiu pentru oraș. Să nu uităm că veniturile din abonamente și vânzări de bilete acoperă 15, maxim 20 la sută din cheltuielile Transurbisului”, a declarat consilierul local.
La rândul său, consilierul USR Takacs Zoltan a dat ca exemplu orașele din jur, care, spune el, practică tarife mai mici. Potrivit acestuia, la Cluj, unde distanțele sun mult mai mari, dar și la Satu Mare un bilet cu două călătorii costă 5 lei, în timp ce în Baia Mare costă 4 lei. Doar la Oradea tariful este 6 lei pentru un bilet cu două călătorii. Takacs Zoltan a afirmat că în aceste orașe sunt mai ieftine și abonamentele.
El a depus chiar și un amendament la proiectul de hotărâre privind scumpirea tarifelor practicate de operatorul de transport care prevedea ca înjumătățirea majorării solicitate. Amendaamentul său nu a trecut la vot. Au fost 6 voturi pentru, 10 împotrivă, 4 abțineri și o neparticipare.
Viceprimarul Teodor Bălăjel a explicat că operatorul de transport în comun are, lunar, venituri proprii de circa 170 de mii, maxim 200 de mii de lei, în timp ce cheltuielile pe care le are SC Transurbis SA într-o lună ajung la 1,2 milioane lei.
“Având în vedere pozițiile dumneavoastră din Consiliul Local, probabil că tindeți să oferim gratuitate la transportul local, apoi să vedem de unde o să găsim bani să facem și străzi bune, pe care să circule autobuzele. Gratuitatea asta ne-ar costa 18 milioane de lei pe an. În momentul de față, avem încă în municipiu 40 de străzi pietruite, care trebuie asfaltate”, le-a răspuns viceprimarul consilierilor care au avut obiecții la acest proiect de hotărâre.
Operatorul de transport în comun a justificat decizia de a majora costul unitar pe kilometru prin faptul că tarifele nu s-au mai modificat din 2010, iar cheltuielile sale materiale, precum și cele cu impozitele, taxele, forța de muncă au crescut considerabil în ultimii ani.
RUȘINE!
Ce condiții oferiți să creșteți așa mult prețul : e mai frig în autobuz decât afară ( chiar și în cele electrice), majoritatea șoferilor parcă ar transporta cartofi, autobuze supraaglomerate, în special la orele de vârf ( le puneți toate la aceași ora pe toate rutele, apoi stai ca prostul că nu mai vine 20-30 de minute nici un autobuz), nu vă merg aparatele, trebuie să te plimbi dintr-un capăt în celălalt al autobuzului ca să îți poți valida cardul( deși nu e normal, am plătit în avans pe o lună, așa că de ce să mă stresez cu validatul, n-are decât să o facă cel care verifică ).
Aveți noroc că nu există altă firmă care să asigure transportul în oraș.
RUȘINE, VĂ INTERESEAZĂ DOAR BANII, CHIAR DACĂ OFERIȚI CONDIȚII MIZERE. EU CIRCUL ZILNIC, PE BANI NU GRATUIT AȘA CĂ ȘTIU CE VORBESC.
Cam mult se scumpeste abonamentul pe o luna.40% este cam mult fata de cresterea biletului in sine.Asta creste cu 25%.Oricum societatea sta de transport ar trebui luata putin la puricat.Cam mari cheltuielile.
Domnule Balajel. La Transurbis aveti cheltuieli mari fiindca membri PSD si-au instalat rudele in posturi caldute, bine platite. Ia reduceti personalul care taie frunze la caini, reorganizati rutele si programul orar in functie de numarul real de calatori pe acele rute si atunci nu veti avea cheltuieli uriase. Dar, nah, aceasta necesita corectitudine, ceea ce la PSD nu vom gasi niciodata.