Războiul nedrept al Companiei de Apă cu locatarii din G 88
Relatam în ziarul de ieri mizeria pe care sunt nevoiți să o suporte de mai bine de o săptămână locatarii blocului de garsoniere G88 de pe Bulevardul Mihai Viteazul din Zalău din Zona Uz Casnic, din pricină că au fost debranșați de Compania de Apă Someș SA – Sucursala Sălaj pe motiv de neplată. Locatarii sunt revoltați peste măsură. Luna trecută s-au finalizat lucrările pentru branșamentele individuale, soluție impusă de Com-pania de Apă din cauza rău-platnicilor. Locatarii au scos bani grei din buzunar să-și facă racorduri individuale, sperând că nu vor mai fi amenințati veșnic cu debranșarea, din pricina datoriilor și a răi-platnicilor. Au sperat degeaba. Compania de Apă refuză să semneze contractele individuale până când își recuperează datoriile de la rău-platnici. Cei care au plățile la zi se revoltă că trebuie să suporte consecințele pentru cei care nu au plătit. Blocul G88 nu are de altfel nici contract colectiv cu Compania de Apă. Factura vine în numele blocului.
Compania de Apă nu dă drumul la robinet până nu se plătesc datoriile
Eugen Pop, directorul Companiei de Apă Someș SA – Sucursala Sălaj, ne-a comunicat azi poziția oficială a companiei referitoare la cazul blo-cului de garsoniere G88.
Redăm mai jos răspunsul integral primit de la companie. “Pentru blocurile rămase fără contract la sfârșitul lunii august 2013, începând cu luna septembrie 2013 s-a emis o singură factură pentru Cole-ctivitatea de consumatori de apă din bloc, reprezentând contravaloarea serviciilor prestate la nivel de bran-șament, ca ultima componentă a rețelei publice.
Având în vedere faptul că persoanele fizice din condominiu beneficiază de apă în comun, potrivit legii, ope-rează răspunderea solidară (art. 1382, 1383 noul Cod Civil) și în consecință, pentru restanțele ulterioare datei mai sus menționate, respectiv după expirarea termenului legal de scadență a facturilor emise în acest nou mod, Operatorul are dreptul legal de a închide apa PENTRU NEPLAT} (art. 31 din Legea nr. 241/2006).
Locatarii blocului G88, sc. B au solicitat în data de 16.04.2014 separarea consumului de apă potabilă.
Biroul Tehnic a întocmit și a predat locatarilor gratuit Proiectul Tehnic în data de 22.05.2014. Recepția lucrărilor de separare a consumurilor s-a realizat în data de 27.11.2014.
În prezent Colectivitatea de consumatori din bloc înregistrează o restanță în valoare de 3.588,91 de lei, pentru perioada decembrie 2013 – noiembrie 2014.
Compania de Apă Someș SA – Sucursala Zalău nu deține în baza de date evidența locatarilor din blocul G88, Sc. B care și-au achitat integral cotele părți din valoarea facturilor emise în perioada decembrie 2013 – noiembrie 2014, deoarece facturile emise pentru serviciul de apă și de canali-zare au fost în numele colectivității de locatari. stop_coloana
Din cauza restanțelor înregistrate, blocul G88, Sc. B a fost debranșat de la apă potabilă în data de 27.11.2014.
Contractarea individuală a serviciilor de apă și de cana-lizare se va putea începe după achitarea integrală a restanțelor și a consumurilor curente înregistrate până la soluționarea problemei”.
Aceasta este poziția oficială a Companiei de Apă. Pe scurt, până nu-și văd banii, niciun locatar, fie că are plățile la zi sau nu, nu vede un strop de apă. Situația e și mai gravă dacă ne gândim că oamenii nici măcar nu se pot încălzi, căci fără apă, centrala nu are ce să încălzească.
Avocatul Bogdan Ilea spune că măsura luată de Compania de Apă e ilegală
L-am contactat ieri pe avocatul Bogdan Ilea pentru a-l întreba cât de legală e măsura luată de Compania de Apă și ce pot să facă locatarii care au totul la zi plătit pentru a avea apă. “Locatarii pot să facă o cerere de ordonanță președințială la Judecătoria Zalău prin care să ceară în regim de urgență rebranșarea la utilități”, explică Ilea.
Avocatul consideră că nu este legal ceea ce a făcut Compania de Apă, având în vedere că blocul nu are constituită o asociație. “Eu zic că nu este în concordanță cu Codul Civil (răspunderea solidară de care vorbește Compania de Apă în răspunsul trimis redacției – n.r.). Dacă ar fi fost o asociație și asociația ar fi fost în urmă, atunci ar fi justificat să răspundă toți laolaltă. Dar oamenii aceia au datorie separată. Nu este firesc și nici nu este legal să răspundă cei care au totul la zi pentru cei care nu și-au plătit datoria”, susține Ilea.
Mai mult decât atât, avocatul spune că mai există o soluție pe care Compania de Apă o poate lua și anume acționarea în judecată a rău-platnicilor. “Compania de Apă are Departament Juridic și îi văd la instanță pe juriști că sunt acolo în fiecare zi, că au procese. Pot să-i acționeze în judecată pe cei care sunt rău-platnici, dar fără să-i afecteze pe cei care sunt de bună credință și plătesc. Mie mi se pare ilegal față de cei care au plătit”, precizează Ilea.
Însă de ce să se mai lege Compania de Apă la cap cu procese, dacă îi poate obliga pe locatari prin emiterea unei singure facturi pentru Colectivitatea de consumatori de apă din bloc să se descurce cu plata datoriilor?
