Războiul maşinilor ridicate se duce in jungla legislativă
Un avocat din Zalău se luptă de mult în instanţă împotriva Consiliului Local, în timp ce Primăria Zalău interpretează în favoarea ei prevederile legii, după decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie împotriva normelor impuse la nivel local
Avocata Iulia Costina din Zalău a demarat încă de anul trecut o acţiune în instanţă prin care cere anularea Hotărârii de Consiliu Local nr. 210/26.08.2013 şi a ane-xelor care fac parte integrantă din aceasta, precum şi constatarea faptului că Hotărârea de Guvern nr. 147/1992, privind blocarea, ri-dicarea, transportul, depozitarea şi eliberarea autovehiculelor sau remorcilor staţionate neregulamentar pe drumurile publice, a fost abrogată tacit prin adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice.
Reamintim că marţi, 25 mai, “nalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a decis că ridicarea vehiculelor de pe doemniul public în baza unor proceduri reglementate prin hotărâri ale consiliilor locale sunt ilegale. Guvernul urmează să reglementeze modul în care pot fi sancţionaţi şoferii care parchează neregulamentar, în localităţi, blocând circulaţia.
Avocatul explică de ce este „nul” actul emis de Consiliul Local privitor la ridicarea maşinilor
„Consider că Hotărârea de Consiliul Local nr. 210/26.08.2013 şi anexele care fac parte integrantă din aceasta sunt nelegale, întrucât încalcă ierarhia normelor juridice şi a fost emisă cu încălcarea competenţei de către Consiliul Local al Municipiului Zalău.
Conform art. 97 alin. final din OUG nr. 195/2002, procedura aplicării măsurilor tehnico-administrative se stabileşte prin regulament. Aceeaşi dispoziţie se regăseşte şi în art. 64 alin. 3 din OUG nr. 195/2002. Dar regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 la cap. 7 „Sancţiuni contravenţionale şi măsuri tehnico-administrative” nu stabileşte procedura pe care trebuia să o reglementeze în virtutea dispoziţiilor OUG nr. 195/2002. În conclu-zie, câtă vreme prin HG nr. 1391/2006 nu se defineşte, aşa cum ar fi trebuit, procedura ridicării vehiculelor, suntem în prezenţa unui vid legislativ privind procedura ridicării vehiculelor, pentru că o simplă hotărâre a unui consiliu local nu poate acoperi această omisiune, deturnând ierarhia normelor juridice. HCL nr. 210/26.08.2013 nu se poate erija într-o hotărâre de guvern, iar sancţiunea aplicabilă în cazul acestei încălcări a competenţei de reglementare contravenţională de către Consiliul Local al Mun. Zalău este nulitatea absolută a HCL nr. 210/26.08.2013″, ne-a explicat avocatul Iulia Costina.
Consiliul Local – mai tare decât Guvernul?!
Avocatul Iulia Costina argumentează că „atribuţia constând în reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar este de competenţa exclusivă a Guvernului, astfel că niciun alt organ administrativ situat pe o poziţie inferioară Guvernului în ierarhia administrativă nu poate emite acte cu caracter normativ prin care să reglementeze procedura în discuţie, fără să încalce principiul ierarhiei forţei juridice a actelor administrative şi principiul exclusivităţii competenţei organelor administrative.
Mai mult, prin HCL atacată se stabileşte obligaţia contravenientului de a achita contravaloarea „serviciului de ridicare” pentru a i se înapoia autoturismul, lucru care contravine principiilor dreptului contravenţional”.
Avocatul zălăuan mai spune că persoanele care primeau o astfel de sancţiune trebuiau să achite contravenţia pentru a-şi putea ridica maşina şi doar ulterior putea ataca în instanţă sancţiunea şi abia apoi să i se returneze banii, contrar procedurii care se aplică în cazul contravenţiilor în general, unde prin atacarea procesului verbal de contravenţie se suspendă atât măsurile principale, cât şi cele complementare dispuse. stop_coloana
Decizia de nerelegalitate a ICCJ a derutat şoferii în sensul că mulţi dintre ei se aşteaptă să nu li se mai ridice maşina, sau dacă li se ridică sunt optimişti că vor câştiga în instanţă. Despre ce se va întâmpla în continuare, avocatul zălăuan explică. „Conform dipsoziţiilor Codului de Procedură Penală, decizia pronunţată de ICCJ este obligatorie de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial, şoferii cărora li se ridică autoturismele putând ataca în instanţă procesele verbale ca şi până acum”, spune Iulia Costina.
Doar 1 la sută dintre zălăuanii păţiţi au contestat sancţiunea ridicării maşinii
Din cele 775 de maşini ridicate de operatorul Doralex Euro, în baza HCL 210/2013, doar şapte şoferi au depus contestaţie. Doi dintre ai au câştigat în instanţă anularea sancţiunii, respectiv returnarea amenzii aplicate. „În anul 2014 au fost atacate în instanţă şapte procese verbale prin care s-a dispus măsura ridicării maşinii, pe lângă sancţiunea principală (avertisment/amendă), din care două au fost soluţionate favorabil proprietarilor de autovehicule”, ne-a declarat Manuela Ghiuruţan, purtător de cuvânt al Primăriei Zalău. Amenda pentru ridica-rea maşinii este de 100 de lei dacă şoferul ajunge imediat la faţa locului, şi de 200 de lei dacă maşina este transportată la depozitul societăţii, plus câte 10 lei pe oră până la ridicarea vehiculului de către proprietar.
Primăria Zalău insistă că ridicarea maşinilor nu este nelegală
Reprezentanţii primăriei Zalău spun că se va continua cu ridicarea maşinilor, în pofida deciziei ICCJ. Aceştia motivează că ridicarea maşinilor este prevăzută de lege ca sancţiune, şi este în atribuţia administraţiilor publice, doar hotărârile de Consiliu Local sunt nelegale.
„Măsura ridicării, transportului şi depozitării autovehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabila este stabilită ca şi măsură complementară sancţiunii principale a amenzii, prin art. 64 din OUG 195/2002 – Codul Rutier, iar pentru domeniul public al Municipiului Zalău (spaţii verzi, staţii de autobuze, alveole, trotuare etc., exclusiv partea carosabilă a drumurilor publice) prin hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Zalău.
Prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Zalău s-a aprobat Regulamentul privind modul de realizare a acestei măsuri complementare, atât pentru partea carosabilă a drumurilor publice, cât şi pentru domeniul public (spaţii verzi, staţii de autobuze, alveole, trotuare etc.), date fiind prevederile alineatului 1 al aceluiaşi art. 64. Acesta stipulează faptul că „ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public”, precum şi competenţele consiliului local în ceea ce priveşte administrarea domeniului public.
Prin soluţia pronunţată de ICCJ în cadrul recursului în interesul legii s-a reglementat un mod unitar de interpretare a prevederilor art. 64 din OUG/2002 şi art. 97 alin. 1, lit d, în sensul că regulamentul privind ridicarea vehiculelor de pe partea carosabila nu poate fi adoptat prin hotărâri ale consiliilor locale.
Prin urmare, prin această decizie nu s-a înlăturat măsura ridicării autovehiculelor, ce este stabilită prin art. 64 alin.1 si art. 97 alin. 1 lit. d din OUG 195/2002 şi nici cea stabilită prin Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Zalău, pentru domeniul public. Instanta supremă a interpretat prevederile art. 64 în sensul că procedura de ridicare a autovehiculelor doar de pe partea carosabilă nu se poate reglementa prin hotărâri ale consiliilor locale”, este punctul de vedere al Primăriei Zalău.
Guvernul este aşteptat să facă lumină în acest caz.
