Locatarii din şase blocuri din Dumbrava Nord care nu au răspuns somaţiei Companiei de Apă de a incheia noul contract au primit ieri apă cu porţia, de la ora 15.00 la ora 19.00. Alte nouă blocuri vor fi debranşate astăzi.
Primele şapte blocuri au fost debranşate ieri dimineaţa, in jurul orei 8.00, de la alimentarea cu apă. Angajaţii Companiei de Apă Someş SA au blindat branşamentele, potrivit directorului Sucursalei Zalău a Companiei de Apă, Marcel Zaharia. Rămaşi fără apă, locatarii unui bloc s-au grăbit să semneze contractul de facturare a serviciului la comun, iar in scurt timp li s-a dat drumul la apă.
Directorul Companiei ne-a spus că, pentru a nu avea de-a face cu instituţiile care le supraveghează activitatea, au convenit să furnizeze apă după un program, timp de patru ore pe zi. Asta inseamnă că pentru fiecare bloc la care se intrerupe apa muncitorii Companiei de Apă fac cate două debranşări şi cate două rebranşări in fiecare zi.
10 blocuri de apartamente de pe străzile Ioan Nechita, Voievod Gelu, Lt.col Pretorian şi Gen. Dragalina au fost programate ieri pentru inchiderea robinetului, din cauză că nu au răspuns notificării trimise de furnizor in data de 31 ianuarie. Zaharia ne-a spus că trei blocuri semnaseră intre timp noul contract, iar unul a semnat ieri, imediat după ce au văzut că furnizorul pune in practică ameninţarea. Pentru astăzi au fost vizate ale zece blocuri. Unul dintre ele a semnat şi scapă de „pedeapsă”, urmand ca celor lalte nouă să li se ia apa.
„Să mă cert cu vecinii pentru Compania de Apă?!”
Locatarii din cele şase blocuri au fost luaţi prin surprindere ieri dimineaţa. Nu se aşteptau ca furnizorul să sisteze apa. In jurul orei 11.00, cand reporterii „Graiul Sălajului” le-au bătut la uşă, mulţi oameni nu ştiau nimic despre anunţul privind sistarea apei şi programul adiacent de furnizare a serviciului. „M-am trezit fără apă. Am o nepoţică de patru ani, pe cand să ii pregătesc de mancare mi-am dat seama că nu avem apă. Oamenii de la noi din bloc au mers in audienţă, au incercat să vorbească să plătim individual, insă nu s-a rezolvat nimic. Sunt mulţi care nu au bani, mai ales cu criza asta, şomeri, pensionari. Eu cum să mă duc acum să mă cert cu vecinii pentru că nu au bani şi nu işi pot plăti datoriile. Nu m-am certat in viaţa mea cu nimeni, să mă duc să mă cert pentru Compania de Apă? Nu ne-a anunţat nimeni, cel puţin eu nu am ştiut nimic, m-ar trezit doar că nu am apă. Fără apă eşti mort, nici la wc nu putem folosi apa. Eu sunt bolnavă, nu pot să imi fac nici măcar un ceai. Mi-e frică şi pentru fetiţă să nu se imbolnăvească. Copii sunt plecaţi din ţară. Nici nu ştim ce să facem. Suntem cu plata la zi, am achitat nu demult ultima factură. Fără apă nu se poate face nimic. Nu ştiu cum o să decurgă lucrurile. Nu sunt deloc de acord cu ceea ce fac, ar trebui semnate contracte individuale, pentru că nu pot eu să oblig pe cineva să plătească. Nu este corect deloc, dar bine măcar ca nu ne-au taiat apa de tot”, ne-a declarat Dorina Rus, una dintre locatarii blocului N-107 de pe strada Lt. Col. Pretorian, din Dumbrava Nord care a rămas ieri fără apă.
„Ii dăm in judecată!”
La 100 de metri mai incolo, locatarii blocului N101 au rămas şi ei „pe uscat”. Unii şi-au luat bidoanele şi au mers după apă la fantana publică, iar alţii se adună de la o casă la alta pentru a-şi manifesta nemulţumirea că nu mai curge apa la robinet. „Noi am crezut că lucrează oamenii aştia la drum şi de aceea nu curge apa. Nu putem fi deacord cu plata facturii la comun pentru că nu toată lumea poate plăti apa in aceeaşi dată. Noi nu avem asociaţie, pană acum am dus citirea contoarelor pe rand, fiecare apartament. Avem vecini cu şase copii, care trăiesc dintr-un ajutor de şomaj şi nu intotdeauna au bani pentru plata utilităţilor. Pană acum nu i-am luat in serios (pe cei de la Compania de apă, n.r.), dar sperăm că vor găsi o soluţie şi pentru noi, care plătim lunar , şi pentru cei care nu pot plăti^, ne-a declarat o locatară din blocul N101.
O altă locatară, soţia şefului de scară, ne-a spus că a depus contestaţie pentru că nu sunt de acord cu noul contract. „Inainte a fost asociaţie de proprietari, dar le-au desfiinţat pe toate. Ne-au cerut să ne montăm apometre. Acum nu le trebuie nici apometrele. Am strans semnături in bloc şi cu vecinii suntem hotăraţi să-i dăm in Tribunal. O familie cu şapte membri, care trăieşte din patru milioane de lei (400 de ron, n.r.) de unde să-mi dea bani pentru apă? Şi eu nu-mi pot asuma răspunde-rea să plătesc pentru ei”, susţine femeia. Şi in blocul N3, s-a sistat ieri apa. Unul din locatari ne-a spus că a făcut contestaţie referitor la noul mod de facturare, dar Compania a respins cererea lor de facturare individuală. „Nu sunt de acord cu treaba asta. Am fost şi in şedinţă cu directorul Companiei de Apă, pentru că ne-au chemat la audieri. Am primit răspuns că nu pot ei să plătească pierde-rile pe reţeaua din bloc. Şi azi, ne-au luat apa de tot”, ne-a declarat locatarul din blocul N3.
Intre două rele
„Nu am făcut contract cu Compania pentru că nu vrem ca dacă unul nu plăteşte să ni se taie apa la toţi. Vecinii nu s-au putut pune deacord cu incheierea noului contract. In bloc sunt trei familii care nu locuiesc aici. Alţii nu vor şi zic că au contract individual şi nu au cum să le taie apa. Nu ştim ce o să facem. Noi sperăm că cei de la Compania de Apă se vor răzgandi şi ne vor reporni apa”, ne-a declarat d-na Kiss, o locatară din blocul N107.
Pericol de epidemie
Medicul epidemiolog, Sanda Stanca, director executiv adjunct al Direcţiei de Sănătate Publică, spune că a anunţat forurile superioare, respectiv Centrul Regional de Sănătate Publică Cluj-Napoca şi Ministerul Sănătăţii despre situaţia de la Zalău. „Există un ordin al Ministerului Sănătăţii in care se precizează cantitatea minimă de apă pe zi necesară unui locuitor, şi anume 50 de litri, iar această cantitate este necesară numai pentru acoperirea necesarului fiziologic, igienei şi preparării hranei. In acelaşi act normativ se prevede că localităţile trebuie să dispună de rezerve de apă pentru acoperirea minimului necesar pentru o perioadă de 12 ore pe zi in caz de intrerupere a prelucrării şi livrării in staţiile de tratare”.
Furnizorul riscă o amendă de 600 de lei
Avand in vedere normele legale in vigoare, din punctul de vedere al DSP, Compania de Apă Someş are obligaţia de a asigura in regim continuu apă de calitate către populaţie şi să nu permită contaminarea exterioară, a precizat dr. Sanda Stanca. Şi totuşi, Compania de Apă asigură doar patru ore pe zi de furnizare a serviciului, in loc de 12. Sancţiunea care poată fi aplicată de DSP Sălaj pentru nerespectarea legislaţiei este amendă intre 600 de lei şi 1.800 de lei.
„Dacă-mi taie apa, ii desfiinţez”
Inghesuială la fantana arteziană din zona Astralis, ieri la orele pranzului. In jur de 15 oameni stăteau la coadă să işi umple bidoanele cu apă. Aceştia ne-au spus că in blocurile in care locuiesc incă nu s-a oprit apa, dar nu sunt mulţumiţi de calitatea apei pe care o oferă Compania de Apă Someş in oraş. „Venim frecvent pentru că nu ne place apa de la Varşolţ, nu putem să o bem”, spune un bărbat care stătea plictisit la coadă. Referitor la acţiunile Companiei de Apă, un alt domn şi-a exprimat nemulţumirea făţă de această situaţie.”Dacă imi taie apa, ii desfiinţez. Păi cum să imi taie mie apa cand eu plătesc toate cheltuielile? Cum să fiu eu responsabill pentru alte incă 30 de persoane, cand eu imi asum responsabilitatea şi imi plătesc facturile. Să fie ei responsabili pentru vecinii mei de bloc, că au monopol in oraş”, se revoltă zălăuanul.
UPDATE ULTIMA ORĂ
Compania de Apă a suspendat debranşările
Directorul Companiei de Apă sucursala Zalău, Marcel Zaharia, a anunţat oficial astăzi că debranşările nu mai au loc conform programului anunţat şi că ii aşteaptă pe zălăuani să incheie noile contracte pentru facturarea la comun pană in 31 martie.