Contrar tendintei de pe orice piata sanatoasa, in Romania, criza nu a disciplinat nici consumatorul, nici comerciantul. Romanul cumpara tot mai mult, ignorand problemele financiare pe care le are. La randul sau, comerciantul a indraznit sa majoreze preturile produselor din magazine. Un studiu al institutului de cercetari GfK arata ca piata romaneasca de bunuri de larg consum a avut, in primul trimestru al acestui an, un avans de 18%, pe fondul cresterii preturilor cu 10% si a consumului cu 7%.
De suferit au avut doar magazinele de cartier, pentru ca romanii au inceput sa-si indrepte tot mai mult atentia spre super si hiper-marketuri, atrasi de oferte speciale si diverse promotii.
Cresterea exploziva a consumului a fost, de altfel, cea care a declansat criza. Bancile au intins o mana de ajutor, acordand intr-o veselie credite si solicitand majorarea gradului de indatorare a populatiei pana la valori greu de suportat.
Unii analistii spun, insa, ca tocmai de un consum mare are nevoie piata pe timp de recesiune si ca iesirea din criza sta in stimularea consumului intern. Conditia de baza este ca in vizor sa fie luate produsele noastre. Adica, sa nu consumam rosii turcesti, morcovi belgieni, piersici din Italia ori mere unguresti, ci sa cheltuim banii pentru legume si fructe similare produse pe meleaguri mioritice. Sa nu ne mai imbracam cu haine aduse din alte state, cand producatorii autohtoni risca sa intre in faliment.
Statisticile sunt neschimbate de ani de zile: importam aproape fara limita si exportam la valori mult mai mici. Si, din pacate, tendinta se pastreaza si acum. Poate daca producatorii nostri nu ar mai salta preturile si ar pricepe ca supravietuirea intr-un an de criza pe piata concurentiala sta si in preturi de criza, lucrurile ar fi mai simple. Si pentru noi, consumatorii, si pentru afacerile lor. Iar drumul spre liman ar fi mai putin anevoios.