In fiecare campanie electorala pentru alegerile generale, candidatii la un mandat de parlamentar ne promit, daca ii vom alege, ca in urmatorii patru ani vom puteam circula pe sute de noi kilometri de autostrada sau drumuri expres. USL, principala forta politica din Romania in momentul de fata, promite in programul de guvernare, la capitolul „Marile proiecte de investitii 2013-2016”, finalizarea Autostrazii Transilvania, a autostrazii Bucuresti-Arad si a tronsonului Brasov-Predeal-Comarnic. In plus, USL isi propune sa demareze proiectul Autostrazii de Sud Bucuresti-Timisoara, a Autostrazii Vest-Est Targu Mures-Iasi si „coridorul IX panaeuropean Bucuresti-Focsani”. De cealalta parte, programul de guvernare al ARD nu detaliaza capitolul autostrazi, ci vorbeste despre „continuarea constructiei de autostrazi si centuri ocolitoare, conform programului national stabilit in anul 2011”. Potrivit programului de constructie de autostrazi din 2011, in executie erau 433 de kilometri de autostrazi, in valoare de peste trei miliarde de euro. Mai mult, ni se promit, pana in 2020-2030, o retea de 22 de autostrazi, 38 de drumuri expres in lungime totala de cateva mii de kilometri, poduri noi peste Dunare, 18 linii de cale ferata conventionale, plus linii noi de cale ferata cu viteza de peste 250 de kilometri pe ora. Toate aceste proiecte ar putea fi incluse in Master planul de transport, a carui prima varianta de lucru a fost publicata pe pagina de internet a Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport. Varianta preliminara a listei de investitii in infrastructura rutiera urmeaza sa fie prezentata pana in luna august 2013, urmand ca pana in noiembrie 2013 sa fie aprobata forma finala.

Zalaul – conectat la trei autostrazi
Printre proiectele de autostrazi care ar putea fi incluse in master planul de transport si care sunt mentionate in planul de amenajare a teritoriului national, observam si trei autostrazi care, daca vor fi construite, vor conecta municipiul Zalau de vama Bors si de principalele orase din centrul si nordul tarii. Variantele propuse in master plan sunt autostrada Zalau-Cluj Napoca-Turda-Alba Iulia-Sebes, autostrada Bors-Marghita-Zalau (Transilvania) si autostrada Miresu Mare-Zalau care va face legatura cu autostrada de Nord Petea-Baia Mare-Miresu Mare-Dej-Bistrita-Suceava. De asemenea, legatura intre municipiul Zalau si orasele Oradea si Satu Mare va fi facuta prin drumuri expres sau cu patru benzi.

Mirel Talos: „Proiectele sunt realizabile in parteneriat public-privat”
Deputatul PNL Mirel Talos este de parere ca, „acum ori niciodata, Guvernul USL trebuie sa dea drumul la infrastructura in parteneriate public-private”. „Cum in bugetul national vor fi resurse putine pentru constructia de autostrazi, sursa de finantare trebuie sa fie privata, inclusiv pentru autostrada Transilvania. Daca dam drumul parteneriatelor public-private, sunt foarte realizabile toate aceste propuneri pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere”, a precizat Mirel Talos.

Lucian Bode: „Gogosi electorale de la USL”
Presedintele PDL Salaj, deputatul Lucian Bode, sustine ca tot ce propune Alianta Romania Dreapta in programul de guvernare este realizabil, in schimb promisiunile USL sunt doar „gogosi electorale”. „ARD propune un program de guvernare realist, fara promisiuni desarte, bazat in special pe reducerea cotei unice la 12 la suta, cresterea salariului minim la 850 de lei si scaderea contributiilor sociale. Legat de programul USL, sunt convins ca nu vor realiza nimic. Dovada sunt promisiunile facute inainte de a ajunge la guvernare, dar care nu s-au materializat”, a declarat deputatul democrat-liberal. In ce priveste strategia propusa de USL pentru infrastructura rutiera, deputatul Bode spune ca „asa ceva nu intalnesti in toata Europa”. „Ne apucam sa facem drumuri expres cand nimeni in Europa nu mai construieste acest tip de drum. Exproprierile sunt foarte costisitoare deoarece aceste drumuri trec prin localitati si ajung sa coste aproximativ 90 la suta dintr-o autostrada. Sunt doar gogosi electorale de la USL”, a subliniat Lucian Bode.