Educatia speciala este forma de invatare adaptata si destinata tuturor copiilor cu cerinte educative speciale (C E S) care nu reusesc singuri sa atinga un nivel de educatie corespunzator varstei si cerintelor societatii pentru un om activ, autonom si independent. In categoria copiilor cu cerinte educative speciale, a caror principala caracteristica este dificultatea de adaptare scolara, sunt integrati copiii cu deficiente (senzoriale, mintale, fizice) copiii intarziati pedagogic, scolar, copiii cu dificultati de invatare si cei cu tulburari de comportament.
Conform Metodologiei de organizare si functionare a serviciilor educationale prin cadre didactice de sprijin/ itinerant, pentru copiii cu cerinte educative speciale scolarizati in invatamantul de masa, principiile care stau la baza educatiei speciale sunt:
Garantarea dreptului la educatie al fiecarui copil .
a) Copiii au dreptul sa invete impreuna indiferent de dificultati si de diferente.
b) Fiecare copil este unic si are un anume potential de invatare si de dezvoltare.
c) scoala si comunitatea asigura sansele egale de acces la educatie pentru toti copiii.
Pornind de la aceste principii, invatamantul romanesc trebuie sa adapteze instruirea in acord cu nevoile individuale de invatare ale elevilor.
Pentru a stimula progre-sul fiecarui elev, proiectarea si planificarea activitatilor educationale trebuie sa asigure dezvoltarea potentialului individual. Planificarea diferentiata are ca punct de plecare evaluarea individuala a dificultatilor intampinate de catre elev si apoi stabilirea modalitatilor de diferentiere in procesul de acordare a sprijinului educational.
Profesorii de sprijin vor avea un rol activ in evaluarea educationala alaturi de psihologi, logopezi, consilieri scolari si alti specialisti.
Scopul evaluarii educa-tionale in contextul incluziv este de a aduna si centraliza informatii individuale care permit cadrelor didactice de sprijin sa personalizeze strategiile de predare pentru fiecare elev.
Concret, daca un elev ajuns in clasa a III-a, sau a IV-a nu reuseste sa tina pasul cu ceilalti elevi, din diferite motive (absenteism, dezinteres, IQ de limita, etc), nefacand fata programei scolare, elevul va fi evaluat si in urma informatiilor primite, profesorul de sprijin intervine cu acel plan de interventie personalizat (P.I.P) care-i va permite sa lucreze individual, pentru ca elevul sa-si poata atinge potentialul si sa sprijine integrarea lui in scolile de masa.
Pentru a beneficia de serviciile unui cadru didactic de sprijin, parintii vor adresa o solicitare scrisa scolii, la care vor atasa certificatul de expertiza si orientare scolara eliberat de comisia de protectie a copilului sau recomandarea comisiei interne de evaluare continua din scoala (C.S.E.I).
Copiii cu grave probleme sociale si dizabilitati trebuie identificati inca inainte de cuprinderea scolara. In plus, multe probleme de invatare vor aparea si vor deveni vizibile dupa ce copiii incep sa invete la scoala. Acestea devin evidente in momentul in care copilul nu face fata cerintelor activitatilor in clasa. Aparitia ii ia prin surprindere in multe cazuri atat pe profesori, cat si pe parinti. Pentru a preveni din timp astfel de probleme, este nevoie de procedura solida de monitorizare educationala a capacitatii si dezvoltarii copilului.
In procesul de transfor-mare a scolilor in scoli incluzive, rolul profesorului de sprijin nu este doar acela de a acorda asistenta educationala individualizata copiilor cu cerinte educationale speciale, ci si acela de a furniza consultanta si sprijin cadrelor didactice, parintilor si membrilor comunitatii .