În 30 septembrie, cea mai mare unitate medicală din Sălaj a împlinit 45 de ani de activitate. Dat în folosință în 1978, Spitalul Județean de Urgență Zalău are astăzi are o structură complexă de specialităţi medico chirurgicale, dispuse în 13 secţii, cu 25 compartimente. Dintre acestea, 17 secții și compartimente sunt unice la nivel judeţean. Spitalul deservește aproximativ 238 de mii de sălăjeni.

Am stat de vorbă cu managerul Spitalului Județean de Urgență Zalău, Rodca Albert, pentru a afla cum se prezintă unitatea medicală în 2023, dar și care sunt planurile de viitor.

1.Ce ați găsit în unitatea medicală, în momentul în care ați preluat această funcție? Care era situația spitalului, la vremea respectivă, din punct de vedere financiar, al personalului, al dotărilor…

Cred că acele momente în care am preluat această funcție au fost cele mai grele din istoria SJUZ: în cel de-al treilea val al pandemiei de COVID-19, cu trei structuri medicale cu activitatea suspendată, cu o secție COVID, înființată la etajul 3, care nu părea să funcționeze, cu secția Oncologie relocată, dar mai ales cu personal insuficient și epuizat în tot spitalul. Totodată, echipa medicală din cadrul UPU- SMURD se confrunta cu un deficit acut de personal, cu un grad ridicat de oboseală și concedii de odihnă neefectuate. Desigur, deloc de neglijat, acreditarea care a fost amânată de două ori, iar fără asumarea unor schimbări radicale, inclusiv de structură, spitalul risca imposibilitatea acreditării. Alte probleme au fost lipsa autorizațiilor ISU, lipsa structurii de spitalizare de zi, un bloc operator nemodernizat de la înființare (1978), o rețea de gaze medicale uzată, subdimensionarea instalației de energie electrică în raport cu cosumul aparaturii medicale care era în funcțiune la data respectivă, și lista poate continua. E lesne de înțeles faptul că era nevoie de dotări continue și susținute, iar preluarea funcției de conducere a SJUZ părea, așadar, cu adevărat o provocare, din toate punctele de vedere.

2. Care sunt principalele provocări cu care v-ați confruntat în decursul celor aproximativ 2 ani și jumătate de când sunteți manager al SJU Zalău?

Rezolvarea problemelor descrise anterior au fost principalele provocări, luate punctual, mai ales sub presiunea întregului proces de acreditare. Aș adăuga rezilierea contractului de extindere a ambulatoriului, spitalizarii de zi și a Blocului Operator, încheiat de Spitalul Județean de Urgență Zalău în anul 2019 – un proiect sortit eșecului, deoarece termenul de predare avea o întârziere de doi ani, iar contractul era expirat. De la acel moment, prin grija Consiliului Județean Sălaj, proiectul a prins o nouă formă – una de care sunt foarte încântată, întrucât reprezintă o inițiativă extrem de important pentru sistemul de sănătate sălăjean. Vom facilita, astfel, accesul pacienților la servicii medicale de cea mai înaltă calitate. De asemenea, trebuie menționate lipsa unui sistem informatic performant care să permită integrarea digitală a activității medicale a spitalului (clinică, administrativă, monitorizare), controlul acces care a fost subdimensionat și care nu mai putea funcționa în acel fel și, desigur, cea mai importantă provocare, obținerea acreditării, cu rezolvarea în paralel a tuturor problemelor descrise.

3.Ce s-a schimbat, între timp? Ce investiții au fost făcute?

Datorită aportului întregii noastre echipe din SJUZ și a efortului constant al CJ Sălaj, fără de care spitalul nu ar putea să se dezvolte, am evoluat. Și încă mult. Pentru a reuși, în primul rând, să îndeplinim standardele de calitate impuse pentru acreditarea unității, au fost făcute investiții majore. Întregul spital a fost renovat, zugrăvit, igienizat, a fost înlocuit dușumeaua. Secția de Psihiatrie a fost relocate: clădirea în care funcționa era într-un grad avansat de deteriorare și nu mai putea fi folosită. Totodată, a fost înființată structura de Spitalizare de Zi, o zonă distinctă, așa cum prevede legislația în domeniu, implicând relocarea Ambulatoriului în care funcționează cabinetele cu specialități pediatrice. Laboratorul de radiologie si imagistică medicală a fost dotat cu aparatură medicală de înalta performanță (mamograf, angiograful în curs de dare în folosință). De asemenea, în anul 2022, Stația de Sterilizare a fost dotată cu două autoclave noi performate. Aș menționa, desigur, și deschiderea unei extensii a Ambulatoriului în Cehu Silvaniei. După mai bine de un deceniu în care locuitorii din zona Cehu Silvaniei au fost privați de accesul la asistență medicală în proximitate, cu finanțare de la Consiliul Județean Sălaj am deschis în oraș, începând de luni, 2 octombrie, o extensie a Ambulatoriului de Specialitate.

A fost renovat integral Blocul Operator, nemodernizat din anul 1978, iar proiectul de extindere, modernizare și dotare a Secției UPU- SMURD, din anul 2021 – un alt demers important pentru noi și pentru pacienții noștri – a fost regândit și reactualizat pentru a fi cât mai actual și a putea răspunde tuturor cerințelor de calitate.

În luna februarie a acestui an, Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS) a desfășurat vizitele de monitorizare a SJUZ în vederea acreditării.

4.Care sunt, în momentul de față, principalele investiții aflate în derulare, în diferite stadii de execuție?

În prezent, unitatea noastră se află într-un proces amplu de modernizare și extindere, cu investiții în diferite etape de execuție. Iată câteva dintre ele: Aparatură și echipamente medicale de înaltă performanță – 75% realizat în aproape toate structurile unității sanitare; Extindere, modernizare și dotare a Secției UPU-SMURD; Extindere și dotare Ambulatoriu de Specialitate; Extindere și integrare control acces și supraveghere video la nivelul spitalului; Elaborare documentații de proiectare pentru obținerea de avize și autorizații pentru securitatea la incendiu; Eficientizare energetică a clădirilor Spitalului Județean; Realizare heliport pe corpul B; Digitalizarea SJUZ prin PNRR; Extindere, modernizare și dotare corp C9 (construirea noului Blocului Operator); Construire Centrul Oncologic Zalău.

Toate acestea reflectă angajamentul nostru și al Consiliului Județean Sălaj de a îmbunătăți infrastructura și serviciile medicale pentru comunitatea locală.

5.De unde vin banii pentru toate aceste proiecte?

Banii pentru proiectele pe care le derulăm vin de la bugetul local – prin investițiile Consiliului Județean Sălaj, de la bugetul de stat, din veniturile proprii sau din fonduri europene.

6.Cât de importantă este colaborarea cu autoritățile pentru a putea oferi servicii medicale de calitate?

Colaborarea interinstituțională reprezintă o necesitate, consider eu. De aceea oferim transparenţă şi o bună comunicare, dar și o colaborare eficientă cu toate autoritățile și instituțiile județului Sălaj.

7. Cum colaborați cu Consiliul Județean Sălaj, instituție în subordinea căreia se află SJU Zalău?

Implicarea activă a administrației județene reprezintă un element-cheie pentru consolidarea și extinderea capacităților Spitalului din Zalău, cu evidente beneficii pentru comunitate. Ne bucurăm de o colaborare deschisă, constructivă și bazată pe încredere reciprocă, echipa CJ Sălaj manifestând, de fiecare dată, deschidere totală față de propunerile noastre de investiții. Sunt convinsă că prin sprijinul constant pe care Consiliul Județean ni-l oferă, vom reuși să ducem la îndeplinire toate proiectele, contribuind, astfel, la îmbunătățirea accesului pacienților la îngrijiri medicale de calitate superioră și, implicit, la dezvoltarea sistemului de sănătate din județ.

8.Sunteți de profesie jurist. Cum ați reușit să vă adaptați în mediul medical?

Experiența de peste 24 de ani în domeniul asigurărilor sociale de sănătate din România mi-a oferit o viziune amplă asupra mediului medical, asupra organizării şi funcţionării spitalului și m-au ajutat la elaborarea strategiei de dezvoltare, identificarea de metode de maximizare şi diversificare a serviciilor medicale, a finanţării şi a investițiilor, precum și la formarea unei echipe. Adaptarea la mediul medical a fost una firească, deoarece echipa în care am fost primită a fost foarte deschisă, oferindu-și sprijinul în toate structurile. Desigur, formarea ca jurist a completat firesc și temeinic abilitățile pentru funcția de manager.

9.Din punctul dumneavoastră de vedere, serviciile medicale pe care le oferă acum SJU Zalău sunt la nivel optim? Putem vorbi despre SJU ca despre o unitate medicală model?

Am avansat, am învăţat şi am avut o evoluţie plină de provocări și de realizări pe măsură. Da, consider că putem vorbi despre unitatea noastră sanitară ca fiind un model, iar rezultatul procesului de acreditare pe care urmează să îl primim va confirma standardele de calitate pe care SJUZ le îndeplinește, cu servicii medicale la cel mai înalt nivel din România.

Asemenea unui destin uman, colectivul spitalului a parcurs diverse etape, dar din toate am extras principii pe care le-am promovat în profesie. Datorită sprijinului întregii noastre echipe și al CJ Sălaj am reuşit să evoluăm! Și le mulțumesc colegilor mei, pentru aportul fiecăruia la consolidarea instituției noastre.

10. Ne mai confruntăm cu lipsa medicilor, cu lipsa de personal, în general? Dacă da, ce medici ne lipsesc și cum intenționați să-i convingeți să vină la Zalău? Ce faceți pentru a păstra medicii pe care-i avem?

Lipsa medicilor a fost mult diminuată. Pot spune cu mândrie că de când am preluat această funcție, SJUZ a angajat mai mulți medici decât a făcut-o în ultimii 15 ani. Mai mult de 50 de posturi de medici au fost ocupate în ultimii 2 ani și jumătate. Cu siguranță serviciile de calitate, investițiile făcute și cele care vor urma, spitalul modern, la cele mai înalte standarde sunt atu-urile cu care ne păstrăm medicii și cu care vom convinge și pe viitor medicii să se alăture echipei SJUZ.

11. De curând, ați câștigat concurul organizat pentru postul de manager al unității medicale. De asemenea, s-au ocupat prin concurs posturile de director medical și director economic. Cu o echipă completă, care este planul managerial pe termen mediu și lung?

În opinia mea, munca în echipă este calea cea mai sigură și poate unica spre atingerea obiectivelor, motiv pentru care am încurajat colaborarea solidă, temeinică și crearea unui mediu de lucru în care oamenii se simt motivați. Prețuiesc toți colegii din SJUZ, pentru că, într-adevăr, sunt oameni foarte valoroși, dedicați profesiei .

Consider prioritare organizarea activităților, asigurarea resurselor umane de bună calitate și a resurselor materiale în vederea creșterii eficienței și îmbunătățirii calității actului medical ce duce implicit la creșterea siguranței și gradului de satisfacție a pacientului. Totodată, mă preocupă pregătirea Spitalului pentru ciclul III de acreditare, posibilitatea atragerii de resurse financiare extrabugetare prin accesarea de fonduri prin programe operaționale regionale, fonduri europene, parteneriate între spitale pentru tratarea unor cazuri medicale mai dificile, dotare corespunzătoare, continuă, la cele mai înalte standarde, în toate secțiile, completată anual prin finanțările obținute de la Consiliul Județean Sălaj. Și, desigur, punerea unor baze temeinice pentru înființarea secțiilor clinice în cadrul SJUZ.