Peste patru milioane și jumătate de români au intrat în alertă. Asta pentru că Societatea Asigurare/Reasi-gurare Astra S.A a intrat în procedura de redresare financiară, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a suspendat conducerea societății. Motivul ar fi că în cazul unor catastrofe naturale de proporții, ca, de pildă, cutremur sau inundații, Astra ar intra în incapacitate de plată, din cauza situației financiare dezastruoase în care se află.

Inspectorii financiari suspectează Astra că a subestimat intenționat daunele pe care ar putea să le plătească, așa că rezervele constituite au fost cu 40 la sută mai mici decât era necesar. Controlul ASF a descoperit și că mare parte din banii Astra s-au pierdut prin împrumuturi în cadrul grupului. O parte importantă din banii companiei a ajuns în conturile ziarelor România Liberă, care face parte din același grup de firme.

Astra, administrată
de o firmă de consultanță

Astra are peste două milioane de contracte de asigurare pentru locuințe și alte 800.000 de polițe RCA pentru mașini. În ședința de marți, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis și, suspendarea acționarilor și a conducerii, numind administrator special firma de consultanță KPMG. Printre măsurile anunțate de șeful ASF, Dan Radu Rușanu, se numără inventarierea dosarelor de daună înregistrate în evidențele societății de asigurare, interzicerea efectuării de investiții în va-lori mobiliare și imobiliare, recuperarea împrumuturilor acordate în cadrul grupurilor și interzicerea acordării de noi împrumuturi, interzicerea înstrăinării bunurilor sau activelor societății de asigurare fără aprobarea prealabilă a ASF.

Clientul – ultimul despăgubit

În cazul în care Astra ar intra în insolvență, consultanții din domeniul financiar afirmă că în primul rând se vor recupera salariile personalului, datoriile către stat și doar în cele din urmă, compensațiile pe care debitorul asigurator trebuie să le plătească în baza contractului de asigurare. Faptul că o poliță de asigurare este închisă nu înseamnă că, în cazul lipsei patrimoniului, cel îndreptățit își va recupera dauna. Totuși, dacă se ajunge la concluzia că organele de conducere au dus societatea în starea de insolvență și se fac vinovate pentru aceasta, pot fi trase la răspundere cu patrimoniul personal, în așa fel încât să stop_coloana poată fi recuperate toate datoriile ce derivă din contractele de asigurare.

Dacia Service nu repară, deocamdată,
autoturisme asigurate la Astra

Intrarea societății Astra Asigurări în administrare specială a început deja să își facă efectul. Mai multe asociații de service auto, începând de ieri, au refuzat să mai primească mașinile asigurate la Astra, fie că e vorba despre RCA sau CASCO. Service-urile și furnizorii de piese se tem că nu-și vor mai recupera banii, pentru că întâietate în recuperarea creanțelor au băncile. Am luat ieri legătura cu Dispeceratul Dacia Service din Zalău pentru a afla dacă repară autoturisme care sunt asigurate la societatea Astra. De la celălalt capăt al firului ni s-a spus că “deocamdată nu, pentru că circulă tot felul de zvonuri în legătură cu falimentul societății”. “Aduceți mașina la service-ul nostru și dacă lururile cu Astra se îndreaptă, o reparăm cu asigurarea, dacă nu, plătiți din banii dumneavoastră”, ne recomandă dispecerul.

La Astra din Zalău e liniște și…pace

Cum unul dintre semnatarii acestor rânduri are asigurare RCA la Astra, am luat legătura cu reprezentantul Sucursalei Sălaj din Zalău, invocând faptul că am accidentat autoturismul. Ni s-a spus că “nu-i nici o problemă, treceți pe la noi cu polița de asigurare și vom trimite inspectorul de daune să constate avaria”. Curiozitatea ne-a împins să întrebăm și de asigurarea locuinței. Ni s-a spus că nu există nici un impediment și că se pot încheia asigurări, cu 30 de euro polița. Parcă la Sucursala Sălaj a societății Astra nu s-ar fi întâmplat nimic.

Să batem în lemn

Astra Asigurări este cel mai mare asigurator de pe piața românească. Fa-limentul societății (să batem în lemn) ar pune în pericol atât societăți private, cât și societăți de stat. Printre companiile asigurate sunt: Flota TAROM, aeroporturile din Timișoara și Constanța, aeroportul Henri Coandă, Autoritatea Aeroanutică Română și Flota Poștei Române.