Premierul Victor Ponta s-a intalnit ieri cu presedintii Consiliilor Judetene (CJ) pentru a discuta despre proiectele de descentralizare in contextul regionalizarii, dar si despre probleme ale administratiei publice locale. Intalnirea a fost solicitata de Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene din Romania (UNCJ), care i-a cerut lui Ponta sa precizeze si care vor fi sursele de finantare ale institutiilor publice care vor fi preluate de Consiliul Judetean, conform proiectului de descentralizare elaborat de ministrul Administratiei Publice, Liviu Dragnea.
Presedintele Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, nu a participat la intalnire, dar spune ca Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene, in care este vicepresedinte, a redactat un document cu 25 de pagini de solicitari la principalele pro-bleme cu care se confrunta administratiile judetene. Marc spune ca a avut o consultare prealabila cu primul ministru, caruia i-a formulat un set de probleme la care asteapta raspuns. �Am punctat apro-ximativ 20 de problematici salajene, incepand de la identificarea resurselor financiare pentru proiecte locale si pana la procedura de consultare a structurilor asociative in pro-iecte de acte normative ce vizeaza autoritatile locale.(…) Am ridicat problema alocarii fondurilor catre autoritatile locale, fiindca sursele economice care constituie venit si care ar trebui sa intre in visteria judeteana s-au diminuat. Consiliul nu primeste alte resurse, decat cele obligatorii�, subliniaza Tiberiu Marc.
Tiberiu Marc a cerut infiintarea a trei servicii publice in Salaj
Subiectul �fierbinte� care a aparut pe agenda politica zilele trecute este descentra-lizarea institutiilor publice si preluarea competentelor de catre Consiliile Judetene. Guvernantii vor ca procedurile sa inceapa din 1 ianuarie 2014, astfel ca presedintii CJ au avut un termen relativ scurt pentru a se exprima vizavi de proiectul amplu de descentralizare, conceput de Dragnea.
Presedintele CJ Salaj spune ca a comunicat la centru cateva amendamente pe care le-a luat in considerare in procesul de descentralizare.
�Am facut solicitari pentru completarea serviciilor ce urmeaza a fi descentralizate. Am propus infiintarea unor servicii de ordine publica si si-guranta rutiera, infiintarea inspectoratului teritorial pentru calitatea semintelor, si a oficiului judetean pentru ameliorare si reproductie in zootehnie. Serviciile sa fie in subordinea Consiliului Judetean, asemeni Serviciului Judetean de Ambulanta, sustine presedintele Consiliului Salaj. Sumele aferente competen-telor descentralizate sa nu fie incluse in sumele defalcate, ci sa fie mentionate ca anexe separate in Legea bugetului de stat. Sunt doua categorii de venituri care cuprind si alte surse de finantare, iar unele sume se pot pierde. Noi, presedintii Consiliilor Judetene, vrem sa stim exact cati bani primim de la centru si pentru ce�, puncteaza Tiberiu Marc.
Ce nu merge bine in Salaj
�Am insistat sa cuprind in solicitarea vizand problemele din administratia salajeana necesitatea unei legi pentru transferul unui bun intre doua institutii. Nu poti sa instrainezi un teren public din administratia unei primarii in proprietatea alteia, fiindca nu este lege pentru asa ceva. Avem nevoie de ea cu scopul de a realiza investitii pe viitor, atrage atentia seful administratiei salajene. Avem de asemenea probleme cu personalul din domeniul asistentei sociale (…) Desi s-a revenit de la principiul �pleaca sapte, angajam unul� la schema �unu la unu�, pentru personalul care lucreaza in domeniu este nevoie de o serie de avize care ingreuneaza ocuparea locurilor de munca. Sunt probleme in Salaj cu privire la asigurarea unor servicii sociale de calitate. Procedura adoptiei pe actuala legislatie este, de exemplu, foarte complicata. In judet am avut doar trei cazuri de adoptie in 2013. Am identificat, totodata, probleme legate de sistemul de achizitii publice. Procedurile nu sunt corelate cu legislatia nationala. Sunt probleme si in zona proiectelor cu finantare externa. Sunt multe institutii care efectueaza actiuni de control�, sustine Tiberiu Marc.