Reforma fiscala anuntata de guvern pentru relansarea economica (VI)
Reforma fiscala anuntata de guvern si care se vrea pusa în practica prin adoptarea unui nou Cod fiscal este un proiect ambitios de relansare economica a României.
Graiul Salajului publica pe capitole aceasta reforma fiscala, asa cum o explica Ministerul Finantelor Publice, pentru ca cititorii sa înteleaga masurile prielnice pe care aceasta reforma le aduce pentru economia României, precum si rezultatele asteptate, pe care unii analisti le pun sub semnul întrebarii, având în vedere impactul bugetar.
Al saselea capitol al reformei fiscale, pe care îl prezentam azi, este referitor la masurile privind accizele. În editiile aparute saptamâna trecuta, au fost prezentate primele cinci capitole ale reformei fiscale, care vizeaza reducerea TVA, contributiile de asigurari sociale de stat, impozitarea microîntreprinderilor, impozitul pe dividende si reducerea cotei unice. De asemenea, în editia de lunea trecuta se pot consulta obiectivele generale ale reformei fiscale, enuntate de Ministerul Finantelor.
Accize mai mici – un sistem mai simplu si mai eficient
Ministerul Finantelor propune trei modificari legislative în ceea ce priveste accizele. Este vorba de diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorina, benzina fara plumb si benzina cu plumb), de reasezarea nivelurilor accizelor pentru alcool si bauturile alcoolice si de eliminarea din sfera de impozitare atât a titeiului din productia interna, cât si a produselor care în prezent se regasesc la Capitolul II „Alte produse accizabile” (cafea, bijuterii, confectii din blanuri, autoturisme etc.).
În ceea ce priveste diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice, ministerul propune scaderea accizei cu 20 la suta la motorina (de la 1897,08 lei /1000 litri la 1.518,04 lei /1000 litri), scaderea cu 18,62 la suta la benzina fara plumb (de la 2.035,40 lei /1000 litri la 1.656,36 lei / 1000 litri) si scaderea cu 16,28 la suta la benzina cu plumb (de la 2.327,27 lei /1000 litri la 1.948,23 lei /1000 litri).
Referitor la reasezarea nivelurilor accizelor pentru alcool si bauturile alcoolice, ministerul propune scaderea cu 15,38 la suta a accizelor pentru bere (de la 3,9 lei /hl /1 grad Plato la 3,3 lei /hl /1grad Plato), scaderea cu 70 la suta a accizelor la vinuri spumoase (de la 161,33 lei /hl produs la 47,38 lei/hl produs), scaderea cu 77,7 la suta a accizelor pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei /hl produs la 47,38 lei /hl produs) si scaderea cu 30 la suta a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei /hl alcool pur la 3306,98 lei /hl alcool pur). stop_coloana
Argumente care sustin reducerea accizelor
Reducerile la accize sunt argumentate de Ministerul Finantelor prin scaderea consumului la carburanti, bauturi alcoolice, etc., cu influente negative asupra veniturilor bugetare, dar si asupra indicatorilor macroeconomici; prin aparitia fenomenului de alimentare cu combustibil de catre transportatori în alte state membre UE, cum ar fi Ungaria si Slovenia (unde se restituie o parte din accize) sau Bulgaria, care are un nivel redus de taxe; precum si prin discrepantele constatate între veniturile bugetare colectate si costurile de conformare din partea operatorilor economici, respectiv cheltuielile de administrare ale autoritatilor.
Efectele reducerii accizelor
Impactul bugetar brut pe anul viitor al reducerii reducerii accizelor este estimat de minister la suma de 2,87 miliarde de lei, suma care ramâne la dispozitia populatiei si agentilor economici. Impactul bugetar net pe 2016 se estimeaza la 1.34 miliarde de lei. Pentru anii urmatori, mi-nisterul estimeaza un impact bugetar brut pe 2017 de 0,10 miliarde de lei, iar pentru 2018 de 0,11 miliarde de lei.
În ceea ce priveste beneficiile reducerii accizelor, ministerul mentioneaza beneficii atât pentru bugetul anului 2016, cât si pentru economie pe termen mediu.
Pentru bugetul pe 2016, Ministerul Finantelor expune ca beneficiu recupe-rarea de venituri din TVA, contributii sociale, impozit pe salarii etc. în valoare de 1,53 miliarde de lei.
În ceea ce priveste beneficiile pentru economie, pe termen mediu, sunt evidentiate cresterea economica suplimentara de circa 0,3 puncte procentuale, reducerea inflatiei cu 0,4 puncte procentuale si contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil de catre transportatori în alte state membre UE. De asemenea, se estimeaza o cresterea a numarului de locuri de munca cu circa 36.000 de persoane în 2016.
În articolul de mâine vom prezenta care sunt masurile propuse privind Reforma fiscala din punct de vedere al impo-zitului pe constructii speciale si impozitelor si taxelor locale.
