Asociația Pro Infrastructură, ong-ul care monitorizează proiectele majore din domeniul rutier, face o scurtă recapitulare de vară pe Autostrada Transilvania.

Sunt analizate, pe rând, tronsoanele din mult așteptata A3, de la Târgu Mureș până la Oradea. Promisiuni versus fapte concrete.

Pe segmentul Chețani-Câmpia Turzii, „Strabag și Geiger trag tare pentru a stabili un record național: inaugurarea unei bucăți de autostradă cu 8 luni înainte de termen, în decembrie 2023. Încă sunt în grafic dar mai au un munte de muncă și vremea tomnatică trebuie să țină cu ei (și cu noi)”.

Pe bucata Nădășelu-Zimbor, „UMB se apropie de 60% progres fizic, dar CNAIR tergiversează lansarea licitației soluțiilor de la Nădășelu și Topa Mică, după 18 luni de dezbateri și scărpinat în cap. Nu vă faceți planuri pentru 2024, termenul revizuit este iulie 2025”. Video: .

De la Zimbor la Poarta Sălajului, „cei de la UMB lucrează și aici, unde au ajuns la aproximativ 27%. De curând au început să bibilească la dealul Zimbor cu-ale lui 15 berme! Dacă soluția ține și versantul stă locului, putem circula în vara lui 2025. Este practic imposibil să se respecte actualul termen contractual, august 2024, care oricum probabil va fi extins. Plus că fără nodul Românași, aflat separat în proiectare, tronsonul este muzeu”.

Ajungem la tronsonul Poarta Sălajului-Nușfalău. „Cei 41 kilometri care includ Tunelul Meseș de 3 kilometri au fost scoși din nou la licitație în 9 februarie 2023, fără ca oficialii CNAIR să învețe ceva din catastrofele anterioare. Așa că au răspuns cererilor de clarificare cu același sictir consacrat. Sătui de inepții și de lipsa de asumare a oricărei răspunderi, constructorii contestă din ce în ce mai des în această etapă a procedurii. Așa au făcut și turcii de la Ictas, iar CNSC le-a dat dreptate, scriind negru pe alb în decizia de admitere a contestației: <Consiliul constată că autoritatea contractantă nu s-a achitat de obligația de a răspunde în mod clar, complet și fără ambiguități întrebărilor primite>. Așa că procedura de achiziție este suspendată până când iresponsabilii CNAIR vor binevoi să dispună măsuri de remediere și/sau să răspundă omenește și profesionist la cererile de clarificare. Urmează depunerea ofertelor… cândva”.

De la Nușfalău la Suplacu de Barcău, „Nurol este aproape gata cu mini-lotul de 13,55 kilometri. Dar CNAIR nu, cu descărcarea temporară la sud de Suplacu de Barcău. Abia acum se fac exproprierile suplimentare necesare, deși noi îi pistonăm public de mai bine de un an de zile ca să rezolve situația. Așa că măcar câteva luni până în toamnă pupăm un nou frumos muzeu de autostradă în loc să circulăm pe el”, constată Asociația Pro Infrastructură.

Am ajuns la segmentul Suplacu de Barcău-Chiribiș. „După anularea precedentei în 26 iulie 2022, CNAIR pornește a patra licitație pe acest sector blestemat în 6 ianuarie 2023. Pe 12 iunie 2023, s-au depus 5 oferte: Erbașu (RO), Duna (HU), Makyol (TR), Nurol (TR) și Precon-Citadina (tot grupul Selina, în alte haine de influență). Un fel de liga secundă locală, fără <granzii> serioși și puternici. Doamne-ajută!”

Încheiem plimbarea pe autostrada deocamdată imaginară pe tronsonul Chiribiș-Biharia, celălalt lot blestemat. „Aici avem <doar> a treia licitație, lansată în 18 august 2022, cu oferte depuse în 1 martie 2023. Joia trecută s-a desemnat câștigătorul… de vise rele: Precon-Citadina, aceeași Mărie Selina cu altă pălărie. Dar stați, avem confirmarea că atât Strabag (locul 2) cât și Erbașu (descalificat) au contestat. Din informațiile noastre, maghiarii de la Duna nu au făcut (încă) acest lucru, deși sunt pe locul 3. Clasamentul: câștigătorul are ofertă de 785 milioane lei fără TVA, pe locul 2 sunt austriecii cu 845 milioane, iar pe 3 vecinii de la vest cu 848 milioane. Valoare estimată: 878 milioane. Așteptăm decizia CNSC care, probabil, va veni în 30-60 de zile”, concluzionează Asociația Pro Infrastructură.