Promotie in limita stocului, teapa cat cuprinde
Marile magazine din Zalau isi atrag clientii cu promotii soc, care bineinteles ca nu mai exista la raft imediat dupa ora deschiderii.
Pliantele sunt si ele o forma de atractie spre promotie. Aproape ca nu exista supermarket din Zalau care sa nu promoveze asa zisele reduceri de preturi, de multe ori intr-un stil agresiv. Cu pliantele subsuoara ne-am deplasat ieri, pana in pranz, la doua mega-magazine, respectiv Penny Market si Kaufland. Nu ne-am lasat sedusi de imaginile viu colorate de la intrare si am pasit in unitate. Desi era ora 9.30, Penny Market era apoape pustiu. Am inceput sa cautam unele dintre produsele promotionale. Cafeaua Jacobs, la pretul de 17,39 de lei, lipsea cu desavarsire, desi in pliant nu se preciza ca este stoc limitat. „A trecut pur si simplu” ne zice o vanzatoare, otetita ca am deranjat-o cu intrebarea. La raionul electrocasnice am cautat in zadar o masina de tocat carne care fusese anuntata cu mare „alai” la produsele promotionale, la pretul de 129,99 lei. L-am intrebat pe unul dintre angajatii care aranja rafturile despre existenta masinii. Mai bine zis despre inexistenta ei, pentru ca aparatul nu se mai afla de sambata pe rafturi. Faina alba pentru cozonaci „Boromir”, la pretul de 3,29 de lei kilogramul, s-a epuizat. Era tot produs promotional, insa cu stoc limitat. N-am reusit sa aflam ce cantitate era in stoc. Ridicole mi s-au parut afisele cu „super oferta”. Cat de super poate fi oferta la ciocolata Novatini cand diferenta intre pretul nou si cel vechi era de 10 bani, ori la branza telemea care avea o reducere de 20 de bani pe kilogram.
Ne-am plimbat pret de o jumatate de ceas prin Penny Market, patrunsi de privirile iscoditoare ale casieritelor si supraveghetoarelor. La iesirea din magazin, o casierita s-a tot invartit pe langa caruciorul nostru in care se afla doar poseta colegei. Ii paream suspiciosi. Ca sa poata dormi linistita, fara cosmaruri, i-am deschis poseta. Oarecum jenata, dar totusi cu tupeu a privit cateva clipe bune spre rujul, carnetelul, oja si portmoneul colegei, apoi s-a retras tiptil-tiptil pentru a nu produce… panica.
La Kaufland era cu ceva mai multa lume decat la Penny Market. Se cumpara in draci portocale la galeata. Tot promotional! Primeai o galeata de vreo 15 litri pe care o umpleai cu portocale. Toata afacerea, galeata si portocalele costa 14,99 lei. Am incercat sa cumparam un ghiveci de flori, flori care erau eficient promovate pe pliantul supermarketului ca produse promotionale. Numai ca la sectorul flori batea vantul. „O sa primim flori azi sau maine” ne asigura sefa de raion oarecum jenata de intrebarea noastra.
Promotii inselatoare
Reprezentantii marilor magazine stiu puterea de convingere a cuvantului promotie, astfel ca zilnic fac reduceri. Intr-o zi sunt reduceri de preturi la produsele de baza, in alta la cafea, in alta zi la produse electrocasnice. Mai mult decat atat, apropiindu-ne de sarbatorile de iarna marile magazine sunt pline de astfel de promotii, lasand impresia ca toate produsele se vand la preturi scazute. Nu toate promotiile sunt adevarate. O spun cu mana pe inima. Am intrat intr-un mare magazin si cumparand la promotie un flacon de bere Bergenbier de care era atasata o cutie de bere de aceeasi marca, am ajuns la concluzia ca am platit tot atat cat as fi platit daca nu erau atasate si scris promotie pe ele. Apoi sunt multe produse la care in urma cu doua-trei zile le-a fost marit pretul si sunt afisate ca fiind la promotie cu preturile anterioare. Este cunoscuta practica de cumul intre un flacon de suc si unul de apa minerala si sunt afisate ca fiind promotie, adica mai ieftine, dar daca le-ai lua separat la fel de multi bani ai da pe ele ca la asa-zisa promotie.
