Intr-o perioada in care consumul de produse electronice si electrocasnice este in cadere libera, producatorii si retailerii deruleaza, mai intens decat in alti ani, campanii de reciclare menite a le revigora vanzarile.
Spre deosebire de Programul „Rabla” la autoturisme, unde „pune umarul” si statul, prin Ministerul Mediului, in cazul programului de reciclare a electronicelor si electrocasnicelor, sprijinul financiar se acorda din bugetele proprii ale producatorilor si retailerilor.
In magazinele de specialitate, diverse marci de astfel de produse pot fi achizitionate la pret redus, daca clientul preda, spre reciclare, un aparat electrocasnic uzat. Cumparatorul primeste un bon de reducere in valoare de 150 de lei sau de 250 de lei pentru achizitia unui aparat nou ori beneficiaza de o reducere de 15% din pretul de raft.
Spre exemplu, producatorul Arctic ofera in campania din acest an, o reducere de 150 de lei la achizitia unui aparat frigorific sau masina de spalat, in cazul in care clientul preda spre reciclare un aparat similar uzat. Ideea principala a campaniei o constituie reducerea consumului de electricitate, fiind stiut ca electrocasnicele vechi consuma foarte multa energie. Reprezentantii Arctic sustin ca masinile noi de spalat au un consum de curent cu 50% mai mic decat cele vechi de 20 de ani.
Si Electrolux deruleaza o campanie similara – „Fii ECOnom”, oferind o reducere de 250 de lei celor care cumpara, pana in 15 mai, un echipament frigorific, masina de spalat rufe, cuptor electric incorporabil si predau un aparat electronic vechi.
La Altex, campania „Protejeaza mediul si primesti 15% reducere” include produse din marcile Philips, LG, Panasonic, Whirlpool, Teletech si Myria.
Producatorii si retailerii din sector trebuie sa colecteze anual o cantitate de deseuri electrocasnice stabilita in functie de volumul productiei sau de volumul comercializat. Norma de colectare impusa la nivel european este de 4 kg/cap de locuitor, iar in Romania au fost colectate anul trecut 0,5 kg/cap de locuitor.