Profesorii, angajati ca inginerii. Copii cu competente, dar fara valoare

Sunt cateva dintre urmarile pe care le-ar putea avea noua Lege a Educatiei Nationale, al carei proiect se afla acum in dezbatere.
Proiectul Legii Educatiei Nationale a fost intors ieri pe toate partile de reprezentantii invatamantului salajean care, alaturi de parinti, elevi, sindicate, primari si reprezentanti ai bisercii, au participat la o dezbatere initiata de Inspectoratul Scolar. Dupa ce inspectorul scolar general Ioan Abrudan le-a explicat tuturor cat de necesara este o noua lege a educatiei si cat de valoros este proiectul supus dezbaterii, restul participantilor s-au pus pe contrazis, ba afirmatiile „generalului”, ba parerile antevorbitorului.
VOM AVEA COMPETENTE, DAR RAMANEM FARA VALORI
Cel mai vehement a fost, dupa cum era oarecum si normal, reprezentantul sindicatului, Eusebiu Lehene, care a afirmat, din start, ca „proiectul are probleme extraordinar de mari, unele de-a dreptul absurde, ce pleaca de la faptul ca acest proiect are la baza documente intocmite numai de profesori universitari, fara nici o legatura cu invatamantul preuniversitar”. Liderul sindical a apreciat ca „invatamantul centrat pe competente, asa cum este prevazut in proiect, va avea probleme foarte mari, pentru ca ramane fara valori. Si hotul are competente, valoare, insa, nu”. Ca probleme concrete, el a specificat bulversarea incadrarii scolilor cu personal didactic prin schimbarea structurii invatamantului (mai exact prin trecerea grupei pregatitoare de la gradinita la scoala si clasei a IX-a de la liceu la gimnaziu), dar si anomalii in structura si componenta consiliilor de administratie ale scolilor, care vor fi constituite in proportie de doua treimi din persoane din afara scolii si care vor fi conduse de altcineva decat directorul, chiar si de catre un parinte, care preia conducerea scolii atunci cand lipseste directorul.
PROFESORII, ANGAJATI DUPA ACELEASI REGULI CA SI INGINERII
Vazuta de majoritatea profesorilor ca o mare pierdere, inlocuirea sintagmei de titular in invatamant (care asigura titularului un loc de munca pe viata in orice scoala din Romania) cu titular in unitate (post valabil numai in acea unitate) este vazuta de profesorul Jako Alexandru,directorul Liceului Sportiv „Avram Iancu”, drept un fapt pozitiv. „Statutul de titular este impotriva scolii, prea multe se ascund in spatele lui. Profesorul ar trebui angajat pe baza de contract de munca pe perioada nedeterminata si ar trebui sa se supuna acelorasi rigori legale ca si inginerul” – a opinat Jako.
INVATAMANT APOLITIC CU DIRECTORI SUBORDONATI POLITIC
Directorul scolii din Napradea, Aurel Medve, si-a exprimat ingrijorarea fata de politizarea invatamantului prin faptul ca „directorul va semna un contract de mana-gement cu primarul si unul de performanta cu consiliul de administratie, format in mare parte din consilieri locali”. El a mai apreciat ca transformarea grupei pregatitoare in clasa pregatitoare si trecerea ei la scoala, plus ramanerea clasei a IX-a la gimnaziu, vor supraaglomera scolile gimnaziale, cele mari urmand sa treaca, fara exceptie, la program si de dupa-amiaza. Aurel Medve s-a declarat de parere ca evaluarile elevilor programate din doi in doi ani sunt prea multe si ca ele ar fi trebuit inlocuite de un examen serios de admitere in liceu. Profesorul din Napradea a punctat si cateva prevederi benefice ale proiectului, cum ar fi scaderea numarului de ore din programul scolar al elevilor si majorarea efectivelor minime de elevi pentru care o unitate poate primi statul de persoana juridica.
LICEELE, FINANTATE DE CONSILIUL JUDETEAN, NU DE PRIMARII
Directorul Grupului Scolar „Octavian Goga” Jibou, Daniel Muresan, si-a exprimat nemultumirea fata de faptul ca proiectul prevede ca in cazul unitatilor liceale finantarea cheltuielilor materiale sa se faca de la Consiliul Judetean. Nemultumirea directorului se leaga de faptul ca, in cazul unitatilor care au si gimnaziu, si liceu, cum este si grupul scolar din Jibou, finantarea este complicata, in sensul ca pentru partea de gimnaziu plateste primaria, iar pentru partea de liceu – Consiliul Judetean. Prezent la dezbatere, primarului Simleului, Septimiu Turcas, l-a contrazis pe directorul din Jibou explicand, pe baza exemplului orasului sau, ca „este anormal ca simleuanii sa suporte din bugetul local cheltuielile materiale cu liceenii din alte localitati, ce reprezinta aproximativ 60 la suta din elevii liceelor din oras”.
CLASA PREGATITOARE, LA SCOALA SAU LA GRADINITA?
Invatamantul prescolar a fost reprezentat la dezbatere de Iulia Puie, directoarea Gradinitei „Voinicel” din Zalau, care a exprimat dorinta educatoarelor ca grupa pregatitoare sa ramana la gradinita si a atras atentia ca in actuala forma proiectul nu prevede al doilea post de educatoare la grupele cu program prelungit, ceea ce i-ar lasa pe copii fara cadru didactic dupa-amiaza.
In privinta grupei prega-titoare, Ioan Abrudan a raspuns ca aceasta ar putea ramane, in continuare, ca si locatie, la gradinite. „Trecerea clasei pregatitoare la scoala nu se va face, neaparat, ca si locatie, ci ca si continut”, a precizat el, nicaieri in proiectul legislativ nefiind specificat, insa, acest lucru.