Ce poate sa iasa din elevii care nu au respect pentru cei care ii formeaza?!
Directorul Scolii “Lucian Blaga” din Jibou, Daroczi Iosif, a fost de acord sa ne vorbeasca despre problemele grave din sistemul de educatie, care ingreuneaza procesul si, pana la urma, pun sub semnul intrebarii reusita Invatamantului. In mare, le stie toata lumea. Iar problema cea mai mare este ca la momentul actual nimeni nu cauta solutii.
Daroczi Iosif spune ca nu mai exista valori morale, profesorii nu mai au parte de respectul cuvenit ca dascali, iar copiii profita de dreptu-rile lor si sunt obraznici. Fenomenul se manifesta la nivelul intregului sistem de educatie si ia amploare pe zi ce trece. Elevii au impresia ca au drepturi depline, profita de asa-zisa democratie si le fac “zile grele” profesorilor. Nu cred ca exista profesor care sa nu admita ca lucrurile stau exact asa cum le descrie directorul Daroczi.
“Societatea desconsidera rolul educatiei. Toata lumea face ceea ce doreste, iar democratia este prost inteleasa” , ne spune Daroczi. Acesta sustine ca, in mare masura, respectul parintilor, dar si al elevilor, lipseste, iar cineva trebuie sa educe si acesti copii, sa ii faca sa inteleaga ca scoala e scoala, nu e doar un joc. Ceea ce isi doreste directorul scolii este o stransa conlucrare intre scoala, parinti si elevi, educatia jucand un rol important si totodata contribuind la dezvoltarea morala a copilului.
Scolile de meserii ar face putina ordine
Directorul considera ca ar fi utile scolile de meserii, pentru ca latura formativa e prea putin pusa in valoare, comparativ cu informatia. Nu toti copiii sunt capabili pentru liceu, spune acesta. Daca ar exista mai multe scoli profesionale, ar fi mult mai util pentru scolari. Nu toti au aceleasi inclinatii; nu pot excela toti la toate materiile. E la moda “vanatoarea de note mari”. Exista pretentii ale parintilor ca elevul sa aiba doar note de zece, considerand ca daca este elev de nota zece la limba romana si la matematica, trebuie sa aiba zece pe linie, sa nu cumva sa i se strice media cu un sapte sau un opt la mu-zica, desen sau educatie fizica. “Daca cumva elevul ia un un opt la desen, vine parintele revoltat, ca i-ai stricat media”, ne explica directorul scolii. Parintele nu poate sau nu vrea sa inteleaga ca un copil nu poate sa exceleze absolut in toate, talentul lui fiind indreptat poate doar spre una-doua materii, la celelalte fiind mediocru. Din cauza acestei preconceptii, ca elevul trebuie sa aiba zece pe linie, ajung copii cu note de cinci la evaluarea nationala, iar media de admitere in liceu li se calculeaza insumand cei patru ani de gimnaziu. Astfel, ajung la liceu si cei care nu merita.
Parintii supraprotectori si parintii indiferenti isi pun propriii copii in dificultate
Consilierul psiholog al Scolii “Lucian Blaga”, Daroczi Andrei, este cel asupra caruia cade tot greul cand lucrurile scapa de sub control. Si multe din probleme, spune el, vin din protectia exagerata a parintilor vis-a-vis de copilul lor. In astfel de situatii, efectele nu sunt nicidecum unele pozitive, ne spune acesta, ci mai degraba joaca un rol defavorabil asupra dezvoltarii psihice a copilului. Parintii prea protectori isi insusesc toate atributiile copilului, luand deci-zii in locul lor. stop_coloana Aceste situatii de protectie exagerata duc la incapacitatea copilului de a-si forma norme morale, creeaza bariere de comunicare si, in ultima instanta, pot duce la comportamente deviante grave. Din aceasta cauza, copiii ajung la consiliere, munca psihologului fiind una imensa, mai ales in cazul in care parintele nu isi modifica comportamentul fata de copil, ajutand la restabilirea unei stari normale de comportament al elevului.
In cealalta extrema se afla parintii dezinteresati total de soarta copiilor lor, considerand ca doar scoala are responsabilitatea de a-i educa, nefiind constienti de faptul ca este necesara o colaborare stransa intre scoala si familie. Acesti parinti se prezinta la scoala doar atunci cand sunt solicitati de catre cadrele didactice, dupa ce elevul manifesta un comportament inadecvat. Profesorul se vede in situatia de a-i spune parintelui un adevar pe care acesta din urma nu il poate accepta. De cele mai multe ori, varianta elevului este “Nu am fost eu!”, sau “Eu nu am facut nimic!”. Parintele, la randul lui, spune adeseori “Copilul meu nu face asa ceva!”. Consilierul Daroczi Andrei ne explica faptul ca o astfel de atitudine a parintelui poate avea consecinte negative asupra personalitatii in formare a copilului, care va fi constient de faptul ca parintele ii va acoperi greselile si in viitor, incurajandu-l inconstient spre o dezvoltarea antisociala pe parcursul vietii, lipsindu-l de adevaratele valori morale care ar fi trebuit sa fie temelie a educatiei inca din primii ani ai vietii.
Cabinetul psihologului scolar – momentul de rascruce
Situatiile extreme ii aduc psihologului tot mai multi copii la cabinetul de consiliere scolara. Situatiile de mai sus creeaza bariere de comunicare sau stima de sine scazuta. Consilierului scolar ii revine sarcina de a-i consilia pe elevi, nu inainte insa ca parintii sa fie informati si de a semna un acord scris prin care accepta consilierea copiilor lor. Aici, intalnim de alta pro-blema. Unii parinti nu inteleg ca psihologul nu este psihiatru. Ei trebuie sa inteleaga beneficiile ce le sunt oferite gratuit de catre scoala pentru bunastarea psihica a copilului lor.
Exista copii rebeli, violenti fizic sau cu violenta verbala ridicata, ne spune Andrei Daroczi. Acestia sunt in mare masura influentati de emisiunile violente de la televizor, chiar si de desenele animate, care pe zi ce trece sunt tot mai agresive in prezentare.
Anturajul elevilor este inca un factor care duce la comportament negativ sau deviant, ne spune consilierul educativ, necesitand in cele din urma consiliere, si aceasta in cazul in care parintele accepta, si nu confunda psihologia cu psihiatria. Psihologul consiliaza persoane normale care trec printr-o perioada dificila vietii lor si cauta anumite solutii care sa duca la reechilibrarea lor, pe cand psihiatrul se ocupa de bolnavii psihic, care nece-sita tratament si prescrie medicamente. Si el spera la o mai mare deschidere a parintilor in comunicarea cu profesorii, o mai mare disciplina din partea elevilor si o constiinciozitate pe masura.