decembrie 5, 2025

Primarii sunt blindati in fata legii daca cumva gresesc prin felul in care manevreaza banii publici

primarii-sunt-blindati-in-fata-legii-daca-cumva-daca-cumva-gresesc-prin-felul-in-care-manevreaza-banii-publici01_54803

Dupa ce Senatul a aporbat Ordonanta de Urgenta nr. 9, cea care da primarilor liber la risipa banului public fara masura si fara raspundere, guvernantii au in plan sa modifice si proiectul Legii Preventiei, astfel incat aceasta sa devina un scut in fata organelor de control pentru autoritatile publice locale. 

Pe langa firmele private, autoritatile publice locale vor fi introduse si ele in Legea Preventiei. Noul proiect al Legii Preventiei va include si primariile, prefecturile, consiliile judetene sau locale în aria de protectie fata de rigorile controalelor. Initial, proiectul de lege facea referire doar la firmele private, care, inainte de a fi amendate de organele de control, ar urma sa primeasca un avertisment si o perioada de timp in care sa puna lucrurile in ordine.
Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat spune ca ideea a venit in urma Adunarii Generale a Asociatiei Municipiilor din România, ocazie cu care a rezultat “posibilitatea si necesitatea introducerii în textul viitoarei Legi a Preventiei a unui capitol dedicat administratiei publice locale”. O astfel de masura ar avea “rezonanta pozitiva”, spune ministrul Alexandru Petrescu.
Ministrul pentru Mediul de Afaceri spune ca Legea Preventiei va fi aplicata, in cazul autoritatilor publice locale, doar pentru fapte de gravitate minima (ca in cazul agentilor economic, de altfel). Va interveni aici doza de subiectivism a celui care controleaza pentru a stabili cat de grave sau de putin grave sunt faptele savarsite de autoritatile publice locale

In baza Legii Preventiei, agentul constatator nu va putea aplica sanctiunea contraventionala la prima constatare a unei fapte care constituie contraventie. Va incheia un proces verbal de constatare a neregulilor si va redacta planul de conformare, care va cuprinde aspectele ce trebuie remediate, precum si termenul de conformare pentru fiecare fapta. La expirarea acestui termen, organul de control are dreptul sa reia verificarea, iar daca va constata ca nu au fost respectate obligatiile stabilite în termenul acordat, organul de control aplica sanctiunile prevazute de lege. Contribuabilul beneficiaza de masurile de preventie o singura data pentru fiecare fapta care constituie contraventie, într-un termen de trei ani.

Ordonanta 9 pune la adapost autoritatile
publice locale de raspunderea penala

In prima saptamana din martie, Senatul a adoptat proiectul de lege pentru aprobarea OUG 9/2017, cea care da liber la risipa banului public. Aceasta elimina plafoanele pentru cheltuielile autoritatilor locale. „n baza ei, banul public va putea fi cheltuit fara niciun fel de control. Actul Guvernului Grindeanu suspenda pentru un an si raspunderea legala pentru angajarea cheltuielilor peste limitele care erau impuse de lege pentru creditele de angajament. De asemenea, daca fondurile se deturneaza de la un capitol de cheltuieli la altul nu mai exista raspundere penala. Astfel, banii pot fi folositi oricând, oricum, pentru orice, indiferent de ce s-a aprobat initial în buget.
Ordonanta de urgenta nr. 9/2017 prevede ca aplicarea unor articole din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice se vor suspenda pâna la data de 1 ianuarie 2018. E vorba de articolele care se refera la creditele de angajament ale autoritatilor locale.
Mai pe îndelete, un ordonator de credite, de exemplu o primarie, are anual un buget de venituri si de cheltuieli. Sumele aprobate în buget la rubrica de cheltuieli reprezinta limitele maxime pe care le poate angaja o primarie în toate proiectele pe care le deruleaza în anul respectiv. Nu se poate plati pentru un proiect mai mult decât e precizat în buget. Potrivit Legii finantelor publice, o primarie are obligatia de a angaja si de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor si potrivit destinatiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea ei si cu respectarea dispozitiilor legale.
Ordonanta 9/2017 modifica Legea Finantelor Publice astfel încât orice primărie sau institutie poate semna contracte fara limite si fara asumarea raspunderii penale. Abroga mai multe articole din lege pe o perioada de un an si elimina pragurile care limitau cheltuielile ce pot fi angajate de ordonatorii de credite, fara ca acestia sa mai dea cuiva socoteala. OUG 9/2017 suspenda articolele care prevad ca “angajarea cheltuielilor din aceste bugete se face numai în limita creditelor bugetare aprobate” si ca “angajarea si utilizarea creditelor bugetare în alte scopuri decat cele aprobate atrag raspunderea celor vinovati, în conditiile legii”. Un alt articol suspendat timp de un an prevede ca “în vederea realizarii actiunilor multianuale, ordonatorii de credite încheie angajamente legale, în limita creditelor de angajament aprobate prin buget pentru anul bugetar respectiv”.
In practica, asta înseamna ca se suspenda pentru un an si raspunderea legala pentru angajarea cheltuielilor peste limitele care erau impuse de lege pentru creditele de angajament. Ca o concluzie, în baza OUG 9/2017 dispare limita de două rectificari bugetare într-un an, banii se învârt si se plimba dupa bunul plac al primarului sau al sefului de instituţie de la o încadrare de cheltuieli la alta, deturnarea de fonduri nu mai e penala, iar dacă primarul sau seful de institutie pofteste, poate încheia contracte a caror valoare sa depaseasca de o mie de ori bugetul, fara a da socoteala cuiva. Proiectul de lege pentru aprobarea OUG 9/2017 a trecut la Senat, iar for decizional va fi Camera Deputatilor.