Primaria Zalau prepara postul de administrator public al orasului
Dupa aproape un an de mandat de primar al Zalaului, Ionel Ciunt s-a gandit sa puna si un administrator public al orasului, functie ocupata in timpul administratiei Capilnasiu de Radu Nistorescu, care si-a dat demisia dupa victoria lui Ciunt in alegerile din iunie anul trecut, lasand bunatate de post liber. Si liber a ramas pana in prezent. Consilierii locali vor avea insa in sedinta de maine de votat un proiect de hotarare pentru numirea unui administrator public al Zalaului.
Istoria postului de „city manager”, cum scria pe usa biroului lui Nistorescu, este veche de vreo zece ani. Lasand la o parte ridicolul ridicarii Zalaului la rang de city, termen care defineste orasele mari si importante. Printr-o hotarare a Consiliului Local Municipal din 11 iunie 2007 a fost aprobata infiintarea postului de administrator public. Un an mai tarziu au fost aprobate, tot prin hotarare de Consiliu Local, criteriile de numire, salarizare si eliberare din functie a administratorului public.
Primul administrator public al municipiului Zalau a fost Radu Nistorescu, de la PNL. A fost numit in acest post in urma unui concurs (contract de mandat cu criterii de performanta). Dupa alegerile locale din iunie 2016, cand Ionel Ciunt, de la PSD, a devenit primar, Radul Nistorescu si-a dat demisia. De atunci municipiul nu mai are administrator public.
Ionel Ciunt a initiat o propunere, insotita de o expunere de motive prin care cere maine, joi 27 aprilie, adoptarea in Consiliul Local a noilor criterii, proceduri si atributii specifice prin care primarul municipiului Zalau numeste si elibereaza din functie administratorul public.
Legislatia in vigoare permite autoritatilor locale sa stabileasca numarul si importanta atributiilor conferite administratorului public. Administratorul public poate coordona, organiza si gestiona activitati din cadrul Primariei Zalau. Prin delegare, el poate exercita si calitatea de ordonator de credite. Salariul de baza individual al adminstratorului public se stabileste de catre primar, in conditiile legii; limita minima este nivelul salariului de baza al secretarului primariei, iar limita maxima este indemnizatia primarului. Viitorul administrator public al Zalaului va avea asa dar un salariu nu mi mic decat al lui Stelian Potrovita, dar nici mai mare decat al lui Ionel Ciunt.
Ghici cine va fi omul pe care Ciunt
il va numi administrator al orasului
Primarul Ionel Ciunt a stabilit criteriile, procedura si atributiile in baza carora numeste si elibereaza din functie administratorul public. Dintre criteriile generale amintim: are cetatenie romana si domiciliul in Romania; cunoaste limba romana, are o capacitate deplina de exercitiu; are o stare de sanatate corespunzatoare pentru postul pe care candideaza; nu a fost condamnat definitiv stop_coloana pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitatii ori a unor fapte de coruptie ori de fals, nu a fost destituit dintr-o functie publica in ultimii sapte. Criterii specifice sunt: studii superioare de lunga durata; vechime in specialitate studiilor; vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii functieide minim 10 ani; experienta in functii de conducere de minim 5 ani; abilitati, calitati si aptitudini in organizare si coordonare, in analiza si sinteza, in control si identificare a deficientelor, in comunicare eficace in oral si scris; lucru eficient in echipa atat ca lider cat si ca membru; abilitati de mediere si negociere, indeplinirea obiectivelor.
„ncetarea contractelor de management se va realiza in urmatoarele conditii: expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, daca partile nu negociaza pentru prelungire lui; revocarea din functie a administratorului public in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute in contrect, respectiv nerealizarea indicatorilor de performanta prevazuti din motive imputabile acestuia; savarsiri de abuzuri sau abateri; acordul de vointa a partilor semnatare; aparitia unei situatii incompatibile prevazute de lege; decesul sau punerea sub interdictie judecatoreasca a administratorului public.
Ce trebuie sa faca administatorul public
Dintre atributiile specifice administratorului public amintim: coordoneaza aparatul de specialitate a primarului municipiului Zalau; propune solutii pentru imbunatatirea functionarii aparatului de specialitate al primarului municipiului Zalau; face propuneri referitoare la asigurarea si managementul resurselor umane, financiare, tehnice sau materiale ale aparatului de specialitate al primarului; reprezinta institutia la diferite evenimente in baza delegarii de catre primarul municipiului Zalau; semneaza documente necesare depunerii si implementarii proiectelor Primariei municipiului Zalau cu finantare din fonduri nerambursabile, potrivit delegarii de atributii; urmareste acte normative nou aparute si informeaza primarul municipiului.
Proiectul de hotarare privind aprobarea criteriilor procedurilor si atributiilor prin care primarul municipiului Zalau numeste si elibereaza din functie administratorul municipiului Zalau va fi asadar dezbatut si votat maine in sedinta de Consiliu Local.
