Noile semafoare din Zalau sunt coplesitor de multe si, de cand au fost instalate, au provocat haos rutier in oras. Lucru pe care toti soferii il simt pe pielea lor, iar primaria si politia il recunosc si fac apel la rabdare din partea populatiei. In conferinta de presa comuna organizata ieri, cele doua institutii au dat explicatii pentru toate inconvenientele de care se plang conducatorii auto, cu promisiunea ca lucrurile se vor regla odata ce faza in care sistemul colecteaza suficiente informatii pentru a administra apoi eficient traficul. „Curiozitati” cum este aceea ca de la Perla pana la Petromul din Porolissum te opresti la cinci semafoare, vor disparea probabil dupa 15 aprilie, termenul prevazut oficial pentru intrarea in folosinta a noului sistem „inteligent” de semaforizare, capabil sa se autoregleze si sa fluidizeze traficul.
Implementarea noului sistem de semaforizare in municipiul Zalau a creat haos pe strazile din oras. Menit sa flui-dizeze traficul, sistemul in valoare de 4 milioane de euro a provocat in schimb ambuteiaje, tamponari si numerosi nervi participantilor la trafic. Ieri, Primaria Zalau si Politia au organizat o conferinta de presa comuna pentru a explica motivele disconfortului creat in trafic de noile semafoare. In acelasi timp, primarul Radu Capilnasiu cere intelegere din partea cetatenilor pana la finalizarea implementarii proiectului, fiind estimat ca termen data de 15 aprilie. „Acest proiect foarte important pentru Zalau produce anumite nemultumiri si am dori sa explicam ce se intampla in aceasta etapa. Pana la punerea in functiune a sistemului in totalitate, semafoarele lucreaza dupa informatiile din trafic acumulate in anul 2009, cand a inceput implementarea proiectului. Datele din trafic s-au schimbat insa, pentru ca au aparut sensuri giratorii noi sau sensuri unice. Cat de curand, semafoarele vor folosi datele stocate acum de echipamente”, a explicat primarul Capilnasiu.
Verde cu prioritate la pietoni – o noutate in Zalau
La orele de varf, pentru a evita ambuteiajele, in principalele intersectii din municipiu traficul va fi fluidizit de catre agentii Politiei Rutiere. „Vom pune agenti in intersectii la orele de varf. Rugamintea mea este ca toti condu-catorii auto sa respecte regulile de circulatie si atunci nu vor fi probleme”, a declarat seful Politiei Zalau, comisarul Gelu Cordea. Pe langa semafoarele „inteligente”, noutatea o reprezinta faptul ca in unele intersectii atat soferii care fac virajul cat si pietonii vor avea culoarea verde. „Verde cu prioritate acordata pietonilor de pe trecere este o noutate pentru Zalau, dar exista in legislatie si se aplica in alte orase”, a precizat comisarul Cordea.
De ce a disparut cronometrul?
Pe langa faptul ca vor functiona dupa informatiile stocate la o anumita ora intr-o intersectie, semafoarele automate nu vor tine cont doar de istoricul datelor, ci pot da unda verde in timp real. „Sunt proiectate sa se adapteze instantaneu, in functie de trafic. Daca mai sunt trei secunde de culoare verde si pe acea banda nu mai vine nicio masina, semaforul transmite semnal catre celelalte echipamente si vor avea culoarea verde ceilalti soferi. Cronometrul dispare pentru ca timpul de verde sau rosu se poate modifica de la un ciclu de trafic la altul”, a subliniat Radu Capilnasiu.
Fara unda verde pe Bulevard
Oficialii Politiei spun ca pe Bulevard nu va fi unda verde dintr-un capat in altul, „pentru ca trebuie preluat traficul de pe strazile adiacente”, insa soferii nu vor sta la mai mult de doua semafoare. Daca in urma masuratorilor se constata ca anumite semafoare nu sunt utile, acestea vor avea galben intermitent. Sisteme de semaforizare similare celui din Zalau au fost implementate in Bucuresti si Alexandria si este in curs de implementare in Craiova si Deva.
Cinci radare fixe pe bulevard
Pentru a stopa raliurile de pe Bulevardul Mihai Viteazul si a identifica soferii care forteaza culoarea rosie a semaforului, „pe tronsonul primarie – autogara vor fi montate deasupra semafoarelor cinci radare fixe omologate si sase camere pentru culoarea rosie”, a anuntat Aurel Bican, seful ADP Zalau. „Locatiile nu sunt inca stabilite, dar cert e ca pe tronsonul primarie-autogara vor fi trei camere pe urcare si trei la coborare. Radarele si camerele vor functiona dupa finalizarea sistemului de semaforizare”, a declarat Bican. Amenzile soferilor prinsi ca au depasit viteza legala sau ca au trecut pe „rosu” vor ajunge acasa, prin Posta.
Soferii deplang „dezastrul”
Dupa primele zile de functionare a noului sistem de semaforizare, parerile din partea soferilor nu au intarziat sa apara, iar prima lor concluzie a fost ca „sunt dezastru”. „Stai mult sa astepti. O serie de semafoare sunt montate in locuri la care nu le vad rostul. Ieri am fost pe Crisan, in spate la Sindicat, si era rosu. Nimeni nu trecea, masini, pietoni, dar eu si inca vreo doua masini am stat de ne-am saturat”, povesteste Adrian, unul dintre cititorii ziarului Graiul Salajului. Acesta mai spune ca din cauza noilor semafoare a ajuns cu masina de la un consum 7,5 la suta de 10 la suta in oras. „Asta este realitatea cu semafoarele «super-inteligente». In plus, schimbarile de pe verde pe rosu sunt prea bruste. Cele dinainte cu numaratoarea secundelor erau mult, mult mai bune”, concluzioneaza Adrian.