Preţul carburanţilor ar putea rămane la nivelurile scăzute din ultimele zile
Din luna iunie şi până acum, arată statisticile, preţul barilului de ţiţei a coborât de la 113 dolari la 60, nivel care nu a mai fost întâlnit de la criza financiară globală din 2009. Asta ar însemna că preţul la pompă al carburanţilor din România ar trebui să se înjumătăţească şi el. Numai că la noi taxele au ajuns să reprezinte până la 57 la sută din preţul de la pompă. Dacă şoferii au văzut de ani de zile numai scumpiri ale carburanţilor, iată că au trăit şi clipa să aibă parte de ieftiniri. Ce-i drept, nu ca în alte ţări occidentale, dar s-a ieftinit. În primăvară, mai exact la 1 aprilie, după ce Guvernul Ponta a mărit acciza la carburanţi, un litru de motorină ajunsese la 6,5 lei, iar un litru de benzină la 6,2 lei. La ora actuală, liderul pieţei, OMV Petrom, a ajuns să aibă cele mai ieftine staţii din ţară. Preţuri mici la pompă găsim şi la noi, de 5,1 lei pe litrul de benzină la PECO din Porolissum, 5,4 lei pe litrul de motorină la PECO din Jibou. Şi or mai fi şi alte staţii PECO în Sălaj care practică astfel de preţuri.
Analiştii economici afirmă că “pragul de 100 de dolari pe barilul de petrol ar putea să nu mai fie atins prea curând, poate chiar niciodată”. stop_coloana Ei se bazează şi pe declaraţiile ministrului saudit al petrolului Ali ai-Naimi, care a exclus orice scădere a producţiei, ce ar avea darul să împingă preţurile în sus. “Chiar dacă va fi 20, 40, 50 sau 60 de dolari barilul, nu se pune problema unei reduceri a producţiei”, consideră una dintre cele mai influente figuri ale industriei energetice mondiale. Arabia Saudită este cea mai mare producătoare de petrol din lume, cu circa 11,7 milioane de barili pe zi. Şi dacă ministrul petrolului saudit zice că producţia nu va scădea şi preţurile nu vor fi împinse în sus, ne putem aştepta la o îndulcire a crizei, având în vedere că preţul mic la carburant este întotdeauna un factopr care pune economia în mişcare.
