decembrie 5, 2025

Pretul rovinietei va creste pentru ca nu sunt bani pentru intretinerea drumurilor

imagine-articol0_39815

In documentele publicate pe site-ul Ministerului Transporturilor referitoare la master planul general de transport se propune scumpirea rovinietei, potrivit info-soferi.ro. Autoritatile justifica in actul oficial majorarea prin faptul ca „cresterea pretului vinietei ar ajuta la justificarea cresterilor cheltuielilor pentru intretinere”.
Cei care au elaborat documentul sustin ca in ultimii ani pretul rovinietei a ramas constant, iar venitul brut adus de aceasta a stagnat in jurul valorii de 191 milioane euro, adica 860 de milioane de lei, ceea ce a dus la o scadere a venitului in termeni reali, accentuata de cresterea TVA de la 19 la suta la 24 la suta. „Chiar si cu imbunatatirile tehnologice recente, care au crescut rata de colectare, nivelul de venituri generate de vanzarea rovinietelor este in scadere, in termeni reali, de ceva vreme. Trebuie facute schimbari in ceea ce priveste nivelul sau valoarea vinietei sau la nivelul modului in care sunt colectate toate taxele de drum pentru a schimba aceasta orientare. Cresterea pretului vinietei ar ajuta la justificarea cresterilor cheltuielilor pentru intretinere”, se mai arata in document.
Potrivit Master Planului General de Transport, lipsa unui sistem coordonat de aplicare a rovinietei pe intreaga retea de drumuri (nationale, judetene si locale) este problematica pentru toti operatorii de transport de marfa, mai ales pentru cei europeni, si constituie un factor de descurajare pentru utilizarea retelei din Romania.
Documentul mai arata ca procentajul de drumuri care si-au depasit durata de viatastop_coloana este de aproximativ 60 la suta, iar acestea sunt expuse la intemperii mai mult decat este asteptat sa se intample in cazul unei retele moderne care este bine administrata.
Drumurile nationale insumeaza peste 16.500 kilometri, aproximativ 20 la suta din total. Jumatate dintre acestea sunt clasificate ca fiind in stare buna. Master Planul mai arata ca sumele alocate pentru intretinere au ramas aproximativ la acelasi nivel in ultimii ani, dar veniturile din vanzarea vinietelor, care contribuie la aceste bugete, au scazut in termeni reali.
In toamna anului trecut, autoritatile au vrut sa majoreze rovinieta platita de soferi, pe motiv ca cheltuielile de intretinere a drumurilor nationale sunt tot mai mari, iar nivelul de taxare din Romania este printre cele mai mici din Europa. Departamentul Marilor Proiecte a initiat chiar un proiect de ordonanta de urgenta in acest sens, insa el nu a mai fost aprobat. Atunci, initiatorii proiectului solicitau Guvernului sa aprobe, printr-o ordonanta de urgenta, majorarea rovinietei incepand cu data de 16 octombrie 2013, valoarea taxei de drum, in unele cazuri, urmand sa creasca chiar si cu 66 la suta.