Nu mai este un secret pentru nimeni, ca tara noastra se confrunta cu una dintre cele mai explozive cresteri ale populatiei vârstnice (adica peste 65 de ani) din Europa. Un fapt ce se datoreaza cel mai mult migratiei a 4 milioane români de vârsta activa precum si a fenomenului general de îmbatrânire al populatiei. In aceste conditii aproximativ 6-7% din populatia în vârsta a României ar necesita servicii de îngrijire la domiciliu, însa doar 0,23% beneficiaza efectiv de astfel de servicii.

rn

O Coalitie de organizatii neguvernamentale printre care Caritas Alba Iulia, The Open Network for Community Development, ADR Vlaanderen, Asociatia Organizatia Caritas a Diecezei Satu Mare, Alianta Nationala pentru Boli Rare din România vor sa atraga atentia asupra faptului ca tara noastra nu dispune în prezent de o retea nationala de servicii integrate de îngrijri de lunga durata (ILD), serviciile sociale pe de o parte si de sanatate pe de alta parte, care se furnizeaza în prezent, atât în institutii cât si la domiciliul pacientilor, sunt insulare, fragmentate, sectoriale (cele de sanatate fiind separate de cele sociale si furnizate limitat în decursul unui an) si insuficiente ca acoperire;

rn

Prin aceasta retea ILD (îngrijitori la domiciliu, asistenti medicali, asistenti sociali, kinetoterapeuti, etc) ong-urile sustin ca un numar de min. 9000 locuri de munca ar putea fi create pentru a acoperi nevoia prezenta de aceste servicii de lunga durata;
Oferta sistematica si comprehensiva de ILD în unele judete prin coordonare neguvernamentala genereaza o scadere importanta a episoadelor de spitalizare înregistrate de grupa de vârsta a populatiei vârtnice (> 65 ani)

rn

Aceste ONG-uri considera ca ar fi necesar a se lua urmatoarele masuri: reglementarea diferentierii dintre îngrijirile la domiciliu acute post-spitalicest (asa cum sunt acestea prevazute în prezent în contractul cadru) si îngrijirile de lunga durata la domiciliu pentru persoane vârstnice dependente (ce apartin îngrijirilor de lunga durata), asa cum sunt acestea reglementate la nivel UE si OMS;
monitorizarea si raportarea de catre serviciile sociale ale serviciului public de asistenta sociala organizat de la nivelul fiecarui judet în conformitate cu prevederile1 legale în domeniu, a elaborarii de planuri si programe judetene în vederea dezvoltarii si diversificarii serviciilor pentru îngrijirile de lunga durata, în functie de nevoile semnalate si identificate la nivel local; definirea de planuri si programe judetene pentru servicii integrate (sociale si medicale) pentru îngrijirile de lunga durata, care sa fie finantate prin bugetele locale prin raportare la numarul de beneficiari identificati corespunzator la nivel local.

rn

De asemenea efectuarea unei analize de costuri pe caz, in functie de gradele de dependenta a vârstnicilor si initierea unui demers legislativ care sa legifereze organizarea si finantarea sustenabila multianuala a unei retele de servicii de ILD integrate medico-sociale.