Popandaii stau in calea Autostrazii Transilvania
Dupa ce am aflat cu bucurie, de curand, ca Autostrada Transilvania incepe din nou sa miste si s-au scos la licitatie si vreo 35 de kilometri prin Salaj, un nou obstacol apare pe traseul celei mai ghinioniste autostrazi din Romania.
rn
A aparut o alta problema pe tronsonul care leaga Salajul de Bihor si ar trebui sa ajunga la granita. Problema sunt popandaii care stau in calea tronsonului Suplacu de Barcau – Bors. Autoritatile de mediu, al caror aviz e necesar, conditioneaza construirea tronsonului Suplacu de Barcau – Bors de masuri pentru protejarea habitatului popândaului din Pajistea Fegernic, conform unui document al Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, postat pe forumul Asociatiei Pro Infrastructura.
Potrivit Autoritatii Nationale pentru Protectia Mediului, lucrarile de constructii, zgomotul si vibratiile cauzate de santier ar ameninta specia popândaului (Spermophilus citellus), iar pentru a-l proteja trebuie realizat un “rambleu cu asigurarea unei deschideri de minim 5 metri, de tipul unui podet“. “Este necesara reducerea impactului activitatii umane asupra speciei”, mentioneaza institutia care conditioneaza lucrarile de bunastarea popandailor. Autoritatea Nationala pentru Protectia Mediului cere amplasarea de panouri anti-zgomot si anti-vibratii pe tronsonul de autostrada care traverseaza situl Natura 2000 Pajistea Fegernic, luându-se în considerare si un buffer de 100 de metri în proximitatea limitelor în care autostrada intersecteaza situl Natura 2000, pentru ca habitatul popandailor sa nu fie afectat.
Popandaii nu sunt primele animale care stau in drumul autostrazii. Pe lotul 4 Lugoj – Deva, liliecii au blocat proiectul ani de zile, iar pe lotul 2 Lugoj – Deva au fost necesare tuneluri pentru ursi, estimate la 100 de milioane de euro, constructia lor urmand a fi scoasa la licitatie.
Scriam saptamana trecuta ca trei sectiuni de autostrada, toate facand parte din tronsonul Autostrazii Transilvania care ar trebui sa traverseze Salajul, urmeaza sa fie scoase la licitatie de Compania Nationala de Administrare a Infrastructuri Rutiere (CNAIR), pentru proiectare si executie. Ne refeream la sectiunile Nadaselu – Mihaiesti, din Cluj + Mihaiesti – Zimbor, parte in Salaj (16,8 km + 13,26 km); Zimbor – Poarta Salajului (12,24 km) si Nusfalau – Suplacu de Barcau (13,55 km). Lungimea totala a acestor sectiuni este de 55 de kilometri. Documentatia este pregatita si urmeaza sa fie validata de Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP), apoi publicata pe SEAP.
De altfel, deputatul salajean PNL Lucian Bode, presedinte al Comisiei pentru Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor, a confirmat ca pana la sfarsitul lunii documentatiile vor fi urcate pe SEAP, banii pentru proiectare si executie provenind din fonduri europene.
rn
