18 angajati CFR au fost si ei condamnati la pedepse cu executare. Cei 23 de inculpati au primit intre trei si sapte ani de inchisoare. Aproape 170 de persoane au fost cercetate in cazul spectaculos al furtului de motorina din gara din Jibou, descoperit de procurori in iunie 2010
Tribunalul Salaj a dat primul verdict in cazul furtului de motorina din gara CFR Jibou, in care au fost implicati 18 angajati ai CFR, mecanici de locomotiva, dar si cinci politisti TF. Cei 23 de inculpati au fost condamnati in 30 decembrie la pedepse cu inchisoarea pe perioade cuprinde intre 3 si 7 ani, pentru comiterea infractiunilor de luare si dare de mita, respectiv complicitate la dela-pidare in forma continuata. Un caz complex, in care au fost cercetate si sanctionate aproape 170 de persoane, dintre care cinci politisti TF, 18 angajati CFR si 143 de persoane care au cumparat motorina furata din trenuri, la un pret mai mic decat cel al pietei. Rechizitoriul prezentat de procurorii care au cercetat cazul avea peste 800 de pagini. Prejudiciul a fost de 14.612 litri de motorina si 180 litri de ulei, furati din trenuri. Ca sa inchida ochii la furturi, cand erau de serviciu, cei cinci politisti TF pretindeau intre 5 si 10 litri de motorina la fiecare „recolta”.
Lista condamnatilor
Politistii TF condamnati in dosar au primit intre trei ani si sapte ani de inchisoare cu executare: Stefan Felician Volin a fost condamnat la 7 ani de inchisoare cu executare, Darius Florin Ciurte, Cristian Ioan Pop si Dan Radu Bartis, cate 5 ani fiecare, iar Alin Gabriel Botis 3 ani de inchisoare cu executare.
Dintre angajatii CFR, cea mai mare pedeapsa a primit-o Vasile Cheta – sase ani de inchisoare cu executare, cinci ani au primit Ioan Ciure, Tiberiu Muresan si Dan Moldovan, cate patru ani vor sta dupa gratii Leontin Terec, Dorin Pop si Budai Andrei, iar cate trei ani au primit Petrut Braglezan, Buta Ioan Marius, Bene Ioan Ovidiu, Alin Dorin Stegeran, Gheorghe Babos, Alungei Catalin, Stegeran Alin Dorin, Simion Ielciu, Avram Paul Porumb, Mircea Cristian Ciobancan si Ioan Ovidiu Bene. Sentinta poate fi atacata cu recurs.
Politistii hoti au ramas politisti timp de trei ani si jumatate
Aproape doua luni au stat cei 11 dupa gratii, in arest preventiv, la propunerea procurorilor salajeni. Dupa fiecare prelungire a arestului preventiv, politistii au facut recurs. Pe data de 22 iulie 2010, la solicitarea procurorilor de caz, Tribunalul Salaj a admis prelungirea arestului preventiv pentru hotii de motorina, dar trei zile mai tarziu Curtea de Apel Cluj i-a eliberat, admitand recursul inaintat de inculpati, pe motiv ca nu prezinta pericol social. Mai mult decat atat, politistii TF, cercetati pentru delapidare si furt de motorina, au continuat sa lucreze in sistem, fiind detasati disciplinar pe posturi similare la Baia Mare si Dej.
Un proces anevoios
La finalul cercetarilor, numarul inculpatilor a ajuns la 23. Alte 143 de persoane care au cumparat motorina si ulei de la politisti si de la angajatii CFR au primit amenzi in valoare de peste 41 de mii de lei.
Probele stranse de procurori la dosar erau multe si concrete, insa timp de trei ani si jumatate cei cinci politisti au incercat de nenumarate ori sa tergirverseze procesul. Tribunalul Salaj a dispus de peste 30 de ori amanarea cauzei, pe diferite motive. Sentinta pronuntata pe 30 decembrie 2013 poate fi atacata cu recurs.
Surprinsi in „actiune” de catre jandarmi si DGA
Hotii de motorina din depoul din Jibou isi vedeau listiti de serviciul si mai ales de furturi, cand, in dimineata zilei de 1 iunie 2010, au navalit peste ei 11 echipaje formate din „mascati” de la detasamentul mobil de jandarmi, insotiti de procuratura, Directia Generala Anticoruptie Cluj Napoca – Serviciul Salaj. Doi politisti de la Trasporturi Feroviare au fost luati ca din oala, fiind acuzati de furt de motorina din depou. Acestia au dat declaratii pe loc, iar anchetatorii i-au chemat de acasa pe toti cei care ar putea fi implicati sau pot depune marturie despre modul de operare al hotilor de combustibil. Actiunea s-a soldat cu 11 arestari, printre care cei cinci politisti TF, mecanici de locomotiva, impiegati de miscare si sefi de manevra. Au fost identificate si confiscate cantitati importante de motorina, recipiente si instrumente folosite la comiterea infractiunilor, precum si o serie de inscrisuri.