Brosurile, pliantele si fluturasii ne invadeaza. Le gasim in cutiile postale ori le primim pe strada, promitandu-ne promotii si reduceri fara egal. Letterbox marketingul sau promovarea prin pliante este considerat cel mai eficient canal de promovare pentru sectorul de retail, datorita costurilor reduse pe care le presupune.
Pliantele publicitare nu mai sunt simple reviste de prezentare ale promotiilor, ci au devenit principalul canal de promovare. Fie ca vin de la supermarketuri, restaurante ori din sistemul bancar, aceste adevarate instrumente de marketing, sunt tot mai agreate de catre companii pentru a-si promova vanzarile, a atrage cati mai multi clienti in magazine si pentru a-si imbunatati imaginea.
PUBLICITATE IEFTINA
Zonele in care sunt distribuite aceste pliante nu sunt alese la intamplare, ci se face dupa o baza de date, in care se estimeaza salariul mediu individual. Estimarea se bazeaza pe profesie si pe pozitia in cadrul companiei pentru un esantion reprezentativ de locuitori.
O gospodarie din tara noastra primeste, anual, minim 35 de pliante publicitare, de 20 de ori mai putin decat media europeana. Cea mai mare pondere in randul pliantelor la nivel local o au cele care vin din partea companiilor de retail, campaniile bazate pe distributia brosurilor fiind si cel mai eficient canal de promovare. Costurile sunt reduse in comparatie cu promovarea media si permite, potrivit specialistilor din domeniu, analizarea publicului-tinta.
INSTRUMENT EFICIENT DE MARKETING
Pentru produsele alimentare incluse in oferta, brosurile distribuite pot asigura vanzari cu 30 la suta mai mari decat in cazul celor care exista pe raft, dar nu sunt promovate. La electrocasnice, cresterea poate fi si de 50 de procente Desi pentru producatori presupun taxe si disconturi acordate magazinelor, acest mijloc de marketing pare sa fie mai eficient decat publicitatea clasica, spun analistii. Nu de alta, dar unii clienti vin la magazin numai pentru ca au gasit in pliant un produs care ii intereseaza.
Invazia de materiale publicitate in cutiile postale pare a avea efectul scontat, intrucat, potrivit unui studiu paneuropean ELMA, circa 69 la suta dintre consumatorii europeni si respectiv 79 la suta in Europa Centrala citesc pliantele de retail. De asemenea, 65 la suta dintre consumatori considera pliantele drept un element util. In medie, pliantele de retail sunt tinute in casa intre trei si cinci zile.
Brosurile si pliantele, o afacere de 60 milioane de euro, reprezinta un sfert din piata tipografiilor. Cei mai mari clienti sunt Metro, Selgros si Kaufland.
Romanii aloca bugete saracacioase
Romania se afla pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est din punct de vedere al bugetului mediu anual alocat marketingului direct (transmiterea de materiale promotionale), o arata un studiu al agentiei Linea Directa Communications. Intr-un an, companiile romanesti cheltuie, in medie, 27.000 de euro, cu 33 la suta mai putin decat o fac firmele din Slovacia, ocupanta penultimei pozitii. In calcul au fost luate doar firmele cu venituri anuale de peste un milion de euro.
Specialistii sunt de parere ca actuala criza economica va obliga societatile autohtone sa creasca semnificativ bugetele alocate marketingului direct.