Agentia Nationala de Meteorologie anunta ca vin ninsorile, iar Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a estimat in acest an pentru contractele de deszapezire un buget total de aproximativ 100 de milioane de euro, cu 40 la suta mai mare decat in sezonul 2011-2012. Aceasta inseamna ca un kilometru de drum deszapezit, fie el drum national sau autostrada, va costa statul roman 6.250 de euro, potrivit unui calcul simplu, care ia in considerare faptul ca Romania are aproximativ 16.000 de kilometri de drumuri nationale si autostrazi. Spre comparatie, in Finlanda, cheltuielile cu deszapezirea retei de autostrazi si drumuri nationale, care are o lungime totala de 78.000 kilometri, adica de 4,8 ori mai mare decat cea din Romania, au fost in iarna trecuta de 98 de milioane de euro. Astfel ca pretul de deszapezire pe un kilometru in Finlanda este de cinci ori mai mic decat in Romania. Si, culmea ipocriziei: unii dintre asa-numitii „regi ai asfaltului” sustineau iarna trecuta ca, in Romania, contractele de deszapezire nu sunt profitabile si ca, dupa finalizarea lor, nu se vor mai prezenta la licitatii. Au depus oferte si in cadrul licitatiilor pentru sezonul de iarna 2012-2013.
Cu toate ca un kilometru deszapezit in Romania costa de cinci ori mai mult decat in Finlanda, inca mai avem in memorie imaginile de iarna trecuta, cand oamenii dormeau in masini blocate din cauza drumurilor necuratate. Muntii de zapada au acoperit pana si acoperisurile caselor, cablurile electrice au fost smulse de viscol, iar mii de oameni erau blocati in case. Nu a platit nimeni pentru viata oamenilor decedati sub muntii de zapada de pe autostrazi sau drumuri nationale. Au incasat in schimb sutele de milioane de euro.